Urzędnicy zajrzą do prywatnych koszy na śmieci
Funkcjonariusze straży gminnej, urzędnicy czy nawet sam wójt będą mogli skontrolować kosze na śmieci, które ustawiamy na terenach prywatnych posesji.
Dodatkowo wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł otrzymać przy kontroli wsparcie policji – takie zmiany wprowadzi rządowy projekt nowelizacji ustawy o porządku i czystości w gminach. Dokument czeka już na pierwsze czytanie w Sejmie.
Dodano do niego nowy rozdział, który dotyczy kontroli prywatnych posesji i obiektów – jak szamba, altanki śmietnikowe i zabudowane śmietniki – które się na nich znajdują.
Kontrola nie będzie przeprowadzana z zaskoczenia. Jej termin ma być ustalany z właścicielem działki. O planowanej wizycie urzędników dowiemy się nie później niż 7 dni przed sprawdzeniem śmietników. Dostaniemy zawiadomienie, z którego dowiemy się o powodzie i zakresie kontroli.
Same przeglądanie miejsc, w których składujemy odpady, będzie się odbywało w naszej obecności. Ewentualnie będziemy mogli poprosić kogoś z rodziny lub sąsiada, by za nas był obecny przy takiej wizycie. O wynikach dowiemy się z protokołu, który wręczą nam po kontroli urzędnicy.
Projekt zobowiąże wszystkich właścicieli prywatnych posesji do udostępnienia funkcjonariuszom lub urzędnikom miejsc, w których prowadzi się zbieranie odpadów komunalnych lub gromadzi się nieczystości ciekłe, czyli np. szamba lub przydomowe oczyszczalnie.
Trzeba będzie udostępnić im również wszelkie dokumenty i dane np. potwierdzające umowę z firmą wywożącą nieczystości, a także udzielać im wszelkich potrzebnych informacji.
Pracownicy firm wywożących śmieci będą mogli natomiast sprawdzić, czy prowadzimy selekcje odpadów zgodnie z gminnym regulaminem. Gdy stwierdzą, że tak nie jest, to powiadomią o tym urzędników.
Według projektu kontrola będzie odnosiła się do wszystkich zadań właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Oznacza to, że urzędnicy będą mogli sprawdzić:
1) wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków,
3) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;
4) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;
5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?