Centralna e-rejestracja w 2026 roku

Ustawa o centralnej e-rejestracji

Z dniem 1 stycznia 2026 r., z wyjątkami, wejdzie w życie ustawa wdrażająca centralną e-rejestrację - jedną z oczekiwanych usług cyfrowych w systemie ochrony zdrowia. Umożliwi ona pacjentom szybkie oraz wygodne umawianie wizyt i badań.

Ustawa z dnia 26 września 2025 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz
niektórych innych ustaw przewiduje utworzenie jednej centralnej elektronicznej rejestracji (CER). Według ustawodawcy CER ma pozwolić na uproszczenie i przyspieszenie procesu rejestracji na świadczenia opieki zdrowotnej oraz zapewnić świadczeniobiorcom łatwiejszy dostęp do informacji o dostępności terminów u wszystkich świadczeniodawców.

Wdrożenie CER zapewniać ma funkcjonowanie scentralizowanego systemu zgłoszeń na świadczenia opieki zdrowotnej oraz centralnie prowadzonego wykazu oczekujących na ich udzielenie, wspólnego dla wszystkich świadczeniodawców - centralnego wykazu oczekujących. CER ma zastąpić w zakresie danego świadczenia listy oczekujących na udzielnie świadczenia prowadzone dotychczas osobno przez każdego świadczeniodawcę, przy czym funkcjonalność CER ma być wdrażana stopniowo, a nowy system ma obejmować świadczenia zdrowotne wskazywane w rozporządzeniu Ministra Zdrowia.

Zgodnie z załączonym projektem rozporządzenia Ministra Zdrowa w tym zakresie, w pierwszym etapie przewiduje się możliwość zapisu centralnego dla 12 kategorii świadczeń zdrowotnych.

Od 1 stycznia 2026 r. centralna e-rejestracja dotyczyć będzie wizyt u kardiologa i badań profilaktycznych – mammografii oraz cytologii (od sierpnia 2024 r. trwał program pilotażowy w tym zakresie). W drugiej połowie 2026 roku CeR obejmie choroby naczyń, choroby zakaźne, endokrynologię, hepatologię, immunologię, mukowiscydozę, nefrologię, neonatologię, gruźlicę i choroby płuc. Do 31 grudnia 2029 r. włączone do niej zostaną wszystkie świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

Nowelizacja zawiera też m.in. zmiany będące konsekwencją wprowadzanej regulacji (wskazuje obowiązki świadczeniodawców, sposoby ustalania i obliczania m.in. prognozowanego czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia oraz skutki niestosowania wprowadzanych przepisów), a także nowelizuje odpowiednio przepisy ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.

Co się zmieni dla pacjenta?

Oprócz dotychczasowej możliwości rejestracji pacjenta bezpośrednio w placówce, pacjent może zapisać się do lekarza na NFZ online, za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta na stronie pacjent.gov.pl oraz przez aplikację mobilną mojeIKP.

Centralna e-rejestracja - jak będzie działać?

Celem centralnej e-rejestracji jest uproszczenie oraz przyspieszenie procesu rejestracji, a także ułatwienie dostępu do informacji o wolnych terminach u wszystkich świadczeniodawców. Ustawa wprowadza centralny wykaz oczekujących, a więc poczekalnię, dzięki której pacjenci szybciej otrzymają termin wizyty. System pilnuje za pacjenta „miejsca w kolejce”, a kiedy tylko pojawi się termin odpowiadający jego wymaganiom (kryteriom wskazanym przez pacjenta), zostanie on automatycznie zapisany na wizytę. Otrzyma wtedy powiadomienie z systemu e-zdrowia.

CER będzie dotyczyć świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych świadczeniobiorcom zgłaszającym się po raz pierwszy na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej i świadczeniobiorcom kontynuującym leczenie. Analogicznie jak obecnie świadczeniobiorcom kontynuującym leczenie termin udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej będzie wyznaczać świadczeniodawca, u którego leczenie jest kontynuowane, zgodnie z planem leczenia świadczeniobiorcy. Wyznaczony termin świadczeniodawca będzie następnie wpisywał do swojego harmonogramu przyjęć udostępnionego w systemie teleinformatycznym.

Świadczeniobiorcy kontynuujący leczenie nie będą umieszczani w centralnym wykazie oczekujących. W przypadku świadczeniobiorców zgłaszających się po raz pierwszy na świadczenie opieki zdrowotnej, podstawę do wyznaczenia terminu jego udzielenia będzie stanowić natomiast zgłoszenie centralne składane przez świadczeniobiorcę. Zgłoszenie centralne stanowi oświadczenie świadczeniobiorcy o zamiarze uzyskania wybranego świadczenia złożone przez niego samego bądź osobę trzecią (w imieniu świadczeniobiorcy).

W ramach zgłoszenia będzie możliwe określenie kryteriów dotyczących świadczenia opieki zdrowotnej, które ma zostać udzielone świadczeniobiorcy. W ustawie przewidziano 2 podstawowe sposoby dokonywania zgłoszenia centralnego. Po pierwsze będzie to możliwe na dotychczasowych zasadach, czyli bezpośrednio u świadczeniodawcy, w tym osobiście, telefonicznie albo z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, po drugie przy wykorzystaniu funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta.

Świadczeniobiorca otrzyma potwierdzenie wyznaczenia konkretnego terminu udzielenia świadczenia (też w razie zmiany terminu lub rezygnacji). Dodatkowo wdrożenie w ramach centralnej elektronicznej rejestracji narzędzia asystenta głosowego (voicebot) przypomni o zbliżającej się wizycie, potwierdzi obecność pacjenta na wizycie, a w razie konieczności przełoży bądź anuluje wizytę (wycofa zgłoszenie centralne i dokona nowego zgłoszenia).

Zapis w IKP i mojeIKP

W IKP i mojeIKP można:

  • zapisać się na wizytę pierwszorazową do kardiologa z e-skierowaniem,
  • zapisać się na badanie profilaktyczne – mammografię oraz cytologię,
  • zmienić wizytę pierwszorazową i wizytę badania profilaktycznego,
  • odwołać wizytę pierwszorazową, kolejną i wizytę badania profilaktycznego.

Jeżeli pacjent odwoła wizytę kolejną (kontynuującą leczenie), to będzie mógł umówić się na nią jedynie w placówce medycznej. Przez kanał IKP i mojeIKP można umówić się jednynie na pierwszorazową wizytę do specjalisty.

Pacjent otrzyma przypomnienie oraz wiadomość SMS na 7 dni i 1 dzień przed wizytą, co da mu możliwość przełożenia lub odwołania wizyty.

Dzięki tym funkcjonalnościom pacjenci mogą w prosty sposób zarządzać swoimi wizytami, bez konieczności kontaktu telefonicznego bądź osobistego z placówką medyczną.

System przewiduje także wdrożenie asystenta głosowego (voicebota), który będzie przypominał o wizytach, potwierdzał obecność i umożliwiał zmianę terminu.

Co się zmieni dla świadczeniodawcy?

Nowelizacja wprowadza obowiązek integracji z centralną e-rejestracją dla wszystkich świadczeniodawców realizujących świadczenia w zakresie kardiologii oraz badań profilaktycznych: mammografii i cytologii.

Dofinansowanie można uzyskać wyłącznie w ramach pilotażu centralnej e-rejestracji.

Wniosek należy złożyć w Oddziale Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia do 14 listopada 2025 r.

Terminy wejścia najważniejszych obowiązków ww. świadczeniodawców wynikających z nowelizacji:

  • 1 stycznia 2026 r. – wejście w życie ustawy;
  • do 1 czerwca 2026 r. - obowiązek przekazania harmonogramów do systemu centralnego – centralnej e-rejestracji na kolejne, pełne 3 miesiące, a więc do września 2026 r. (art. 23i pkt. 1)
  • od 1 lipca 2026 r. – obowiązek umawiania przez centralną e-rejestrację, aktywacja MUŚ; każda wizyta, zarówno przed udzieleniem świadczenia, jak też w dniu jego realizacji, musi być zarejestrowana w CeR (art. 23i pkt. 2).

Nowe zasady płatności za świadczenia:

  • od 1 czerwca 2026 r. NFZ wstrzyma płatności w przypadku nieprzekazania harmonogramów (art. 154a ust. 1),
  • od 1 lipca 2026 r. NFZ będzie płacił wyłącznie za świadczenia umówione w centralnej e-rejestracji (art. 154a ust. 2).

 

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 26 września 2025 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw;
  • ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 146, z późn. zm.);
  • ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz.U. z 2025 r. poz. 302, z późn. zm.).