Certyfikat ZUS dla lekarzy ważny 5 lat...

Używasz certyfikatu ZUS do podpisywania zaświadczeń lekarskich? Sprawdź na PUE ZUS, do kiedy ważny jest Twój certyfikat. Certyfikat ZUS jest ważny 5 lat. Pierwsze certyfikaty ZUS wydał na początku grudnia 2017 r. Jeśli używasz certyfikatu od tego czasu, możliwe, że musisz wystąpić o nowy certyfikat.

Ważne dla lekarzy dot. terminu ważności certyfikatu ZUS

Lekarze, którzy na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, podpisują dokumenty certyfikatem z ZUS, powinni sprawdzić, do kiedy jest ważny. Certyfikaty ZUS wydaje na 5 lat, więc te, które wydał w 2017 roku mogą wkrótce stracić ważność. Poniżej wyjaśnienia, jak sprawdzić termin ważności certyfikatu ZUS i jak pobrać nowy.

Jak sprawdzić na PUE ważność certyfikatu ZUS dla lekarzy?

Certyfikat ZUS jest ważny 5 lat. Po tym okresie wygasa i konieczne jest pobranie nowego. Okres ważności certyfikatu można sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS w zakładce Certyfikaty. W oknie głównym wyświetla się informacja o dacie ważności certyfikatu. Jeśli certyfikat wygasł, to w oknie pojawia się komunikat: „Nie masz ważnego certyfikatu. Możesz wystąpić o jego wydanie”.

Na 14 dni przed upływem ważności certyfikatu ZUS informuje SMS-em lub mailem (według danych kontaktowych, które zostały podane przy wnioskowaniu o poprzedni certyfikat) o zbliżającym się terminie wygaśnięcia certyfikatu.

Jak wystąpić o certyfikat ZUS?

Na 28 dni przed upływem ważności certyfikatu można złożyć wniosek o wydanie kolejnego – ważnego na 5 lat. Nowy certyfikat można pobrać w każdej chwili, nie ma na to terminu.

Aby wystąpić o nowy certyfikat:

  1. Zaloguj się na PUE ZUS i przejdź do zakładki Lekarz, a następnie otwórz okno Certyfikat ZUS.
  2.  Wyświetli się komunikat, że certyfikat jest nieważny lub że zbliża się termin wygaśnięcia certyfikatu. Wybierz przycisk [Tak, chcę dostać certyfikat].
  3. Wyświetli się okno z danymi. Imię i nazwisko lekarza uzupełnią się automatycznie.
  4. Podaj e-mail lub telefon oraz ustal hasło.
  5. Zaakceptuj regulamin.
  6. Kliknij przycisk [Wyślij wniosek] i zatwierdź otrzymany komunikat. Certyfikat zostanie wystawiony w ciągu kliku minut.

Jak pobrać certyfikat ZUS?

Po otrzymaniu informacji, że certyfikat jest gotowy:

  1. w zakładce Certyfikaty ZUS pobierz plik z certyfikatem,
  2. zapisz certyfikat na swoim komputerze w miejscu, gdzie będzie można z niego łatwo korzystać.

Plik z certyfikatem można pobrać tylko raz. Można go przenieść na nośnik zewnętrzny, np. pendrive, lub zapisać w innym miejscu, na innym komputerze, gdzie lekarz wystawia e-ZLA. Jeżeli certyfikat wygaśnie, a lekarz nie pobierze nowego, to nie będzie mógł podpisywać dokumentów certyfikatem ZUS. Zwolnienia lekarskie lekarz może podpisywać również za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego.

Dokumenty na PUE ZUS, które można podpisać certyfikatem ZUS

Lekarz może podpisać certyfikatem z ZUS nie tylko e-ZLA, ale również kilka innych dokumentów:

  1. OL-FZLA (wniosek w sprawie upoważnienia do wystawiania zaświadczeń lekarskich),
  2. AZLA (anulowanie zwolnienia),
  3. UZLA (unieważnienie pobranych wcześniej numerów – pustych druków ZLA do wypełniania w razie braku możliwości wystawiania elektronicznego),
  4. ZUS PR-4 (wniosek o rehabilitację leczniczą w ramach prewencji rentowej ZUS).

Źródło: zus.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika