Jakie informacje powinno zawierać świadectwo pracy?
Świadectwo pracy jest podstawowym dokumentem jaki powinien otrzymać pracownik od pracodawcy w razie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Jest to dokument prywatny, zawierający oświadczenie wiedzy pracodawcy dotyczące stosunku pracy pracownika.
Wydanie świadectwa pracy stanowi obowiązek pracodawcy. Co istotne, powinien on to uczynić niezwłocznie. Szczegółowe przepisy wskazują, że w przypadku umowy na czas nieokreślony, pracodawca zobowiązany jest wydać świadectwo pracy w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. Jeżeli jest to niemożliwe, powinien on w ciągu 7 dni przesłać świadectwo pracy pocztą albo doręczyć w inny sposób. Co ważne przedmiotowy dokument można wydać nie tylko pracownikowi, ale także osobie, które została przez niego pisemnie upoważniona.
Poszczególne informacje podane w świadectwie pracy
Zgodnie z art. 97 § 2 kodeksu pracy „w Å›wiadectwie pracy należy podać informacje dotyczÄ…ce okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiÄ…zania albo okolicznoÅ›ci wygaÅ›niÄ™cia stosunku pracy, a także inne informacje niezbÄ™dne do ustalenia uprawnieÅ„ pracowniczych i uprawnieÅ„ z ubezpieczenia spoÅ‚ecznego. Ponadto w Å›wiadectwie pracy zamieszcza siÄ™ wzmiankÄ™ o zajÄ™ciu wynagrodzenia za pracÄ™ w myÅ›l przepisów o postÄ™powaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w Å›wiadectwie pracy należy podać także informacjÄ™ o wysokoÅ›ci i skÅ‚adnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach”. Natomiast bardziej precyzyjne wskazówki zawiera rozporzÄ…dzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treÅ›ci Å›wiadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Powyższy akt prawny wskazuje, że Å›wiadectwo pracy powinno zawierać oprócz informacji okreÅ›lonych w kodeksie pracy, informacje dotyczÄ…ce:
1) wymiaru czasu pracy pracownika w czasie trwania stosunku pracy,
1a) podstawy prawnej rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy,
2) urlopu wypoczynkowego wykorzystanego przez pracownika w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy,
3) wykorzystania dodatkowego urlopu albo innego uprawnienia lub świadczenia, przewidzianego przepisami prawa pracy,
4) należności ze stosunku pracy uznanych i nie zaspokojonych przez pracodawcę do dnia ustania tego stosunku, z powodu braku środków finansowych,
5) okresu korzystania z urlopu bezpłatnego i podstawy prawnej jego udzielenia,
6) wykorzystanego urlopu wychowawczego,
7) liczby dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie, zgodnie z art. 92 Kodeksu pracy, w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy,
8) wykorzystania w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy, zwolnienia od pracy przewidzianego w art. 188 Kodeksu pracy,
9) okresu, za który pracownikowi przysÅ‚uguje odszkodowanie w zwiÄ…zku ze skróceniem okresu wypowiedzenia umowy o pracÄ™ na podstawie art. 36(1)§ 1 Kodeksu pracy,
10) okresu odbytej czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych,
11) okresu wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze,
12) okresów nieskładkowych, przypadających w okresie zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo pracy, uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty,
13) danych, które są zamieszczane na żądanie pracownika.
Co należy zrobić jeżeli świadectwo pracy zawiera informacje nieprawdziwe lub niepełne?
W powyższym przypadku, pracownik musi w ciągu 7 dni od dnia otrzymania świadectwa pracy, wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o jego sprostowanie. W razie odmowy dokonania jego sprostowania, pracownik może w ciągu 7 dni od otrzymania tej informacji, wystąpić do sądu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa pracy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?