Niezależny obserwator w postępowaniu o zamówienie publiczne (stan prawny obowiązujący do dnia 24 maja 2006 r.)
28.8.2006
W jakich postępowaniach udział obserwatora jest obowiązkowy?
Obowiązkowej kontroli sprawowanej przez niezależnego obserwatora podlegają postępowania, w których wartość zamówienia:
- dla robót budowlanych - przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 000 000 euro,
- dla dostaw lub usług - przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 5.000.000 euro.
Kto wyznacza obserwatora?
W przypadku wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego szacunkowa wartość przekracza progi wskazane powyżej, zamawiający ma obowiązek powiadomić o tym fakcie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Zamawiający powinien tego dokonać w terminie 3 dni licząc od dnia wszczęcia postępowania. Wyznaczenie obserwatora następuje niezwłocznie po otrzymaniu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych informacji o wszczęciu postępowania. Zawiadomienie powinno zawierać:
- nazwę i siedzibę (adres) zamawiającego, a także imię i nazwisko oraz numer telefonu osoby upoważnionej do kontaktów w związku z danym postępowaniem;
- przedmiot postępowania oraz wartość zamówienia;
- tryb postępowania;
- termin oraz miejsce otwarcia ofert
Prezes Urzędu wyznacza obserwatora spośród osób, które zostały wpisane na listę arbitrów. O wyznaczeniu obserwatora, Prezes Urzędu zawiadamia w tym samym dniu pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną:
- zamawiającego - wskazując imię i nazwisko obserwatora oraz jego adres do korespondencji;
- wyznaczonego obserwatora - przekazując mu informacje zawarte w zawiadomieniu przekazanym przez zamawiającego.
Kto nie może zostać obserwatorem?
Jeżeli osoba wybrana przez Prezesa Urzędu pozostaje z zamawiającym w takim stosunku faktycznym lub prawnym, że może budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności, wyklucza to możliwość sprawowania funkcji obserwatora w danym postępowaniu.
Jeżeli osoba wyznaczona przez Prezesa Urzędu nie może podjąć czynności obserwatora z powodu zaistnienia w/w okoliczności, obowiązana jest niezwłocznie powiadomić o tym fakcie zamawiającego oraz Prezesa Urzędu, który wyznaczy innego obserwatora. To samo dotyczy sytuacji, gdy obserwator dowiedział się dopiero w toku postępowania o okolicznościach uniemożliwiających mu pełnienie funkcji obserwatora. Wówczas obserwator powinien wykonywać powierzone mu czynności tylko do czasu powołania na jego miejsce nowego obserwatora.
Jakie uprawnienia przysługują obserwatorowi?
Obserwator jest uprawniony i zarazem zobowiązany do uczestniczenia w pracach komisji przetargowej. Ponadto obserwator ma prawo do swobodnego wstępu na posiedzenia komisji przetargowej i obecności podczas jej prac, a także do wglądu do dokumentów i materiałów związanych z postępowaniem.
Obserwator powinien być obecny podczas wszystkich prac komicji przetargowej począwszy od czynności otwarcia ofert. Z kolei zamawiający ma obowiązek zawiadomić obserwatora o terminach i miejscu pracy komisji przetargowej, co najmniej z trzydniowym wyprzedzeniem. Krótszy termin zawiadomienia jest dopuszczalny wyłącznie za zgodą obserwatora.
W przypadku gdy prawidłowo zawiadomiony obserwator z powodu ważnych przyczyn leżących po jego stronie nie może być obecny podczas prac komisji przetargowej w terminie wskazanym przez zamawiającego, jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym fakcie zamawiającego, który wyznacza nowy termin prac komisji. Jeżeli prawidłowo zawiadomiony o pracach komicji obserwator nie będzie obecny podczas jej prac albo odmówi udziału w jej pracach, zamawiający ma obowiązek niezwłocznie poinformować o tym fakcie Prezesa Urzędu i zawiesić prace komisji przetargowej do czasu wyznaczenia nowego Obserwatora. To samo dotyczy sytuacji, gdy pomimo wyznaczenia przez zamawiającego nowego terminu prac komisji przetargowej, obserwator zawiadomi zamawiającego o powstaniu okoliczności uniemożliwiających jego udział w pracach komisji w wyznaczonym terminie
Obserwator po zakończeniu prac komisji przetargowej, w terminie 3 dni od dnia wyboru najkorzystniejszej oferty przekazuje kierownikowi zamawiającego oraz Prezesowi Urzędu pisemną informację o przebiegu prac komisji przetargowej. Informacja, ta powinna zawierać w szczególności:
- nazwę i siedzibę (adres) zamawiającego;
- określenie przedmiotu zamówienia;
- imię i nazwisko obserwatora;
- datę rozpoczęcia i zakończenia czynności;
- opis prac komisji przetargowej, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu dokonania oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej;
- opis nieprawidłowości, jeżeli takie zostaną stwierdzone;
- wyszczególnienie dni, w których obserwator brał udział w pracach komisji przetargowej;
- datę sporządzenia i podpis obserwatora.
Pamiętaj, że:
- Obserwatorem nie może być osoba, która pozostaje z zamawiającym w takim stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności obserwatora.
- Arbiter nie może być wyznaczony do rozpoznania odwołania wniesionego w postępowaniu, w którym brał udział jako obserwator
- Wynagrodzenie za czynności obserwatora pokrywa Prezes Urzędu.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2004 r., Nr 19, poz. 177),
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie trybu wyznaczania obserwatora, wykonywania czynności obserwatora oraz wysokości wynagrodzenia za czynności obserwatora. (Dz. U. 2004 r., Nr 98, poz. 997).
Potrzebujesz porady prawnej?
KOMENTARZE (0)
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!