Przeniesienie numeru jeszcze prościej i bezpieczniej
1 marca 2019 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telekomunikacyjnych ułatwiające przeniesienie numeru przy zmianie dostawcy usług.
Zmiana przepisów o przenośności numerów
Uproszczenie zmiany i przeniesienia numeru dzięki możliwości złożenia wniosku w formie elektronicznej i dokumentowej, a także ograniczenie sytuacje, w których abonenci nie są świadomi konsekwencji przeniesienia numeru i rozwiązania umowy przed upływem terminu – to najważniejsze zmiany, jakie przyniesie, wchodzące w życie 1 marca, rozporządzenie w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telekomunikacyjnych.
Zmiana przepisów pozwala, by wnioski o:
- zmianę przydzielonego numeru,
- przeniesienie numeru do nowej lokalizacji,
- przeniesienie numeru do nowego dostawcy usług
- były składane w formie pisemnej, elektronicznej i dokumentowej. Jednocześnie zawiadomienia w procesach zmiany i przeniesienia numeru będą doręczane abonentowi na trwałym nośniku w takiej formie, w jakiej został złożony wniosek. Abonent ma możliwość zażądania, aby informacje dot. przeniesienia były mu dostarczane na piśmie lub drogą elektroniczną.
Przeniesienie numeru przy zmianie dostawcy usług
Wniosek o zmianę lub przeniesienie numeru można składać nie tylko na piśmie, ale również w formie dokumentowej, czyli np. e-mailem, bez konieczności wychodzenia z domu. To znaczące ułatwienie i oszczędność czasu.
Wystarczy złożyć wniosek do wybranego dostawcy, a ten w oparciu o udzielone pełnomocnictwo dopełni za abonenta wszelkich formalności, w tym rozwiąże umowę z dotychczasowym dostawcą.
O postępach procesu przenoszenia dostawca usług zawiadomi w takiej samej formie, w jakiej abonent złożył wniosek albo w inny sposób wybrany przez abonenta.
Jeśli abonent złoży wniosek w formie dokumentowej, nowy dostawca musi utrwalić i doręczyć abonentowi treść wniosku na trwałym nośniku. To zapewni klientowi możliwość sprawdzenia wniosku i trybu przeniesienia numeru na potrzeby ewentualnych roszczeń i reklamacji.
Zmianie uległ też zakres elementów, które musi zawierać wniosek o przeniesienie numeru. Nowe wnioski muszą m.in. zawierać:
- oświadczenie o świadomości konsekwencji finansowych wynikających z rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą przed upływem okresu promocyjnego,
- pełnomocnictwo do przeprowadzenia czynności związanych z przeniesieniem numeru, w szczególności do wypowiedzenia umowy w imieniu abonenta z dotychczasowym dostawcą.
Nie ma możliwości przeniesienia numeru w dwuetapowej procedurze bez pełnomocnictwa, w której abonent musiał samodzielnie wypowiedzieć umowę z dotychczasowym dostawcą.
Aby ograniczyć przypadki przeniesienia numeru wbrew woli abonenta, dotychczasowy dostawca usług musi poinformować abonenta o rozpoczęciu procesu przeniesienia numeru. Informacja, że numer będzie przeniesiony, zawiera nazwę dotychczasowego oraz nowego dostawcy i powinna być przekazana nie później niż w ciągu 24 godzin od chwili otrzymania tej przez dotychczasowego dostawcę, w formie SMS-a albo - w przypadku sieci stacjonarnych - połączenia telefonicznego.
Jeżeli abonent chce zrezygnować z przeniesienia numeru, może złożyć oświadczenie o rezygnacji do dotychczasowego lub nowego dostawcy usług. Oświadczenie należy złożyć najpóźniej 2 dni przed planowanym przeniesieniem numeru.
Nie tylko szybciej i łatwiej, ale też bezpieczniej
Jak wspomniano, treść wniosku o przeniesienie numeru abonent otrzyma na trwałym nośniku, tak aby miał do niego swobodny dostęp np. w celach dowodowych.
Dotychczasowy dostawca poinformuje abonenta, SMS-owo lub telefonicznie, o rozpoczęciu procesu przeniesienia numeru do nowego dostawcy. To szczególnie ważne w przypadku, gdy nowy dostawca jest nieuczciwy i próbuje przenieść numer niezgodnie z wolą abonenta.
Skrócenie terminu rozpatrzenia wniosku o przeniesienie numeru umożliwi abonentom skuteczne skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
Dzięki uregulowaniu w przepisach ogólnych zasad rezygnacji z przeniesienia numeru, abonent będzie wiedział, w jaki sposób i do kiedy może przerwać proces przeniesienia numeru, jeśli się rozmyśli.
Podstawa prawna:
- rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telekomunikacyjnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 2324).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?