Rejestr Danych Kontaktowych

Wystartował Rejestr Danych Kontaktowych – dołącz już dziś!

Chcesz mieć pewność, że urząd ma Twoje aktualne dane kontaktowe – numer telefon i adres e-mail? Przekaż je do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). Dzięki temu urzędnik w ważnych dla Ciebie sprawach zamiast wysyłać pismo – będzie mógł po prostu zadzwonić.

RDK wystartował w niedzielę 22 grudnia, w ramach Systemu Rejestrów Państwowych. Nowopowstały rejestr ma na celu usprawnienie komunikacji na linii administracja publiczna – obywatel.

Porady prawne

Dobrowolnie i bezpłatnie

Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, aby usprawnić realizację usług oraz umożliwić szybką komunikację.

Do tej pory przepisy na to nie pozwalały – urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu „tradycyjna”, papierowa forma komunikacji.

RDK to kolejny krok ku usprawnieniu realizacji wszelkich usług – mówi szef MC. – Naszym celem jest ograniczenie do absolutnego minimum konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach. RDK to również spore oszczędności dla samych urzędów – sms czy email są nieporównywalnie tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych, ponadto znacznie skraca się czas potrzebny na realizację sprawy urzędowej – dodaje minister cyfryzacji.

Czy moje dane będą bezpieczne?

Dodatkowo, dzięki RDK urzędy - z wyprzedzeniem - będą mogły informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.

Co istotne, na podane adres email i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych.

Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty). Nie ma więc ryzyka, że adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce.

WAŻNE! Dane z RDK możecie w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, pamiętajcie o ich aktualizacji.

Czym jest Rejestr Danych Kontaktowych?

Rejestr Danych Kontaktowych to baza, dzięki której masz pewność, że administracja publiczna ma dostęp do Twoich aktualnych danych kontaktowych. Po co administracji Twoje dane kontaktowe? Pozwalają na szybki i skuteczny kontakt z Tobą, by powiadomić Cię o:

  • dokumentach gotowych do odbioru, 
  • rozpatrzeniu złożonych wniosków, 
  • potrzebie uzupełnienia dokumentów lub informacji w Twoich sprawach, prowadzonych w urzędach.

Pamiętaj! RDK nie będzie używane do rozsyłania informacji marketingowych ani reklam, ale wyłącznie do informowania o sprawach bezpośrednio dotyczących Ciebie. Twoje dane w RDK są bezpieczne. Dostęp do nich mają tylko administracja publiczna i podmioty realizujące zadania publiczne. 

Dane kontaktowe przekazane do RDK w każdej chwili możesz zmienić albo usunąć. Samodzielnie decydujesz czy udostępniasz numer telefonu komórkowego czy adres e-mail lub oba.

Kto może skorzystać?

Każdy, kto:

  • ma numer PESEL,
  • jest osobą pełnoletnią. 

Jak przekazać dane do RDK?

To proste. I możliwe na dwa sposoby. Jeśli chcecie zrobić to online – wystarczy skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). By to zrobić, będziecie potrzebowali profilu zaufanego.

Jeżeli chcecie przekazać do RDK swój numer telefonu i adres email – miejcie pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Teraz wystarczy, że wpiszecie dane w odpowiednie pola, zalogujecie się profilem zaufanym. Potwierdzicie dane kodami, które otrzymacie emailem i sms-em i… gotowe!

Jeśli nie macie przy sobie telefonu i dostępu do poczty – kody, które otrzymacie są ważne przez 24h. Użyjcie ich, korzystając z usługi Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK).

Swoje dane możecie przekazać do RDK także offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.

Budowa Rejestru Danych Kontaktowych została współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

Jeżeli chcesz skorzystać z RDK przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość.

Jeśli chcesz zalogować się e-dowodem – potrzebujesz skrzynki ePUAP. 

Przekazywanie danych do RDK przez Internet

Co trzeba przygotować?

  • login z hasłem do profilu zaufanego albo e-dowód,
  • telefon komórkowy lub dostęp do skrzynki e-mail.

Co należy zrobić?

  1. Kliknij przycisk Skorzystaj z RDK.
  2. Zostaniesz przekierowany na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się do usługi.
  3. Znajdziesz się w RDK. Wybierz przycisk Przekaż dane do RDK. Twoje dane osobowe – imię i nazwisko oraz nr PESEL – zostaną przekazane do RDK. 
  4. Podaj swoje dane kontaktowe – numer telefonu i/lub adres e-mail.
  5. Potwierdź kodem swoje dane kontaktowe: numer telefonu i/lub adres e-mail. 

Możesz to zrobić od razu lub, jeśli nie dokończyłeś procesu potwierdzania, bo np. nie masz przy sobie telefonu komórkowego, w ciągu 24 godzin od otrzymania kodów. Wówczas skorzystaj z usługi: Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK). Nie będziesz musiał się logować do usługi. Przygotuj tylko numer PESEL.

Kiedy możesz skorzystać z RDK?

RDK, podobnie jak wszystkie e-usługi – jest dostępny w dowolnej chwili.

Ile będziesz czekać?

Jeśli wpisujesz lub zmieniasz dane kontaktowe – będą one dostępne w RDK od razu po ich potwierdzeniu kodem. 

Jeżeli usuwasz dane – zostaną one usunięte natychmiast. Nie musisz ich potwierdzać (nie dostaniesz żadnego kodu potwierdzającego).

Przekazywanie danych do RDK

Co trzeba przygotować?

  • wniosek o dodanie do RDK – pobierz i wypełnij. Wniosek dostaniesz też w urzędzie. Wniosek możesz również złożyć na dowolnym formularzu urzędowym, który zawiera sekcję RDK,
  • dowód osobisty lub paszport,
  • telefon komórkowy  – jeśli potwierdzasz dane w RDK przy urzędniku. Dostaniesz na niego SMS-a. Jeśli będziesz chciał potwierdzić także adres e-mail, potrzebny Ci będzie również dostęp do konta pocztowego.

Co musisz zrobić?

  1. Złóż wniosek w urzędzie o dodanie, zmianę lub usunięcie swoich danych kontaktowych.
  2. Potwierdź swoją tożsamość – pokaż urzędnikowi swój dowód osobisty lub paszport.
  3. Przekaż urzędnikowi swoje dane kontaktowe – numer telefonu komórkowego i/lub adres email.
  4. Potwierdź dane kontaktowe, które wprowadził urzędnik, czyli podaj mu kody otrzymane w SMS-ie lub e-mailu. Możesz to zrobić również online. 

Kiedy złożyć wniosek?

W godzinach pracy urzędu.

Gdzie złożyć wniosek?

W dowolnym urzędzie gminy lub w innym urzędzie, który ma dostęp do RDK – niezależnie od miejsca zameldowania. 

Ile będziesz czekać?

 Jeśli wpisujesz lub zmieniasz dane kontaktowe – będą one dostępne w RDK od razu po ich potwierdzeniu kodem. 

 Jeżeli usuwasz dane – zostaną one usunięte natychmiast. Nie musisz ich potwierdzać (nie dostaniesz żadnego kodu potwierdzającego).

 Jak potwierdzić swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK)?

 Jeśli do RDK przekazujesz numer telefonu i/lub adres e-mail albo je zmieniasz – ze względów bezpieczeństwa – musisz potwierdzić, że należą one do ciebie. Na telefon i skrzynkę e-mail  (zależnie, które dane podasz) otrzymasz osobne wiadomości z 6-cyfrowymi, jednorazowymi kodami potwierdzającymi.

Jeżeli twoje dane kontaktowe nie zostały potwierdzone w urzędzie lub przez internet – możesz to zrobić później. Masz na to tylko 24 godziny od otrzymania kodu potwierdzającego.

 Usługa jest bezpłatna. Sprawdź, jak to zrobić.

Kto musi potwierdzić?

Każdy, kto przekazał lub zmienił swoje dane kontaktowe.

Co trzeba przygotować?

swój numer PESEL – znajdziesz go na przykład na swoim dowodzie osobistym,

6-cyfrowy kod potwierdzający – znajdziesz go w SMS-ie lub e-mailu.

Co należy zrobić?

  1. Kliknij przycisk Potwierdź swoje dane kontaktowe.
  2. Wybierz dane kontaktowe, które chcesz potwierdzić.
  3. Wpisz swój numer PESEL.
  4. Podaj 6-cyfrowy kod (lub kody) z SMS-a i/lub e-maila. 

Jeśli przekazujesz lub zmieniasz dane kontaktowe do RDK – na telefon i/lub skrzynkę e-mail  (zależnie, które dane podałeś) otrzymasz  6-cyfrowe, jednorazowe kody potwierdzające.

Jeżeli wpiszesz błędny kod potwierdzający – wpisz go jeszcze raz. 

Jeśli 5 razy wpiszesz błędny kod potwierdzający – przekazane lub zmienione dane kontaktowe zostaną usunięte i musisz je podać jeszcze raz. Wtedy skorzystaj z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK) albo zrób to w urzędzie.

Jeżeli usuwasz dane kontaktowe z RDK – nie musisz ich potwierdzać, dlatego nie dostaniesz kodu.

Dane musisz potwierdzić w ciągu 24 godzin od otrzymania kodów. Jeśli  tego nie zrobisz, zostaną one usunięte.  

Kiedy potwierdzasz dane?

W ciągu 24 godzin od otrzymania kodu potwierdzającego. 

Jeśli tego nie zrobisz – niepotwierdzone dane zostaną usunięte z RDK. Wtedy musisz wprowadzić je ponownie. Możesz to zrobić przez internet Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK)  albo w urzędzie.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 2294).



A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Tomek 2022-01-19 13:39:36

    Na tej stronie można znaleźć obrazkową instrukcję dodawania swoich danych do Rejestru: https://informatykzakladowy.pl/rejestr-danych-kontaktowych-osob-fizycznych-obrazkowa-instrukcja-dodawania-swoich-danych/


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika