Skarga do Narodowego Funduszu Zdrowia

Jakie skargi rozpatruje NFZ?

Pacjent ma prawo korzystać ze świadczeń, które są udzielane w placówkach opieki zdrowotnej. NFZ nadzoruje realizację warunków umów, które zawiera z placówkami. Swoje zastrzeżenia można zgłosić do odpowiednich instytucji. Dowiedz się, co powinna zawierać skarga lub wniosek i gdzie należy je składać.


Pacjent ma prawo złożyć skargę na placówkę, z którą Narodowy Fundusz Zdrowia zawarł umowę. Może zgłosić sprawę m.in. w przypadku, gdy:

  • odmówiono mu zapisania się do lekarza;
  • odmówiono mu wykonania badań zleconych przez lekarza;
  • był zmuszony zapłacić za świadczenie gwarantowane (bezpłatne dla pacjenta);
  • wystawiono mu receptę bez refundacji;
  • terminy lub godziny przyjmowania pacjentów różnią się od ustalonych przez placówkę;
  • ma trudności z zapisaniem się do lekarza, np. zapisy możliwe są tylko osobiście, w wybranym dniu;
  • lekarz nie przyjmuje pacjentów zgodnie z harmonogramem pracy;
  • nie udaje mu się umówić telefonicznie na konsultację.

Pacjent może również zgłosić skargę na działalność NFZ.

Wnioski pacjenta

Jeżeli pacjent ma propozycje dotyczące poprawy jakości usług świadczonych przez NFZ, może wysłać do NFZ wniosek w tej sprawie. Może on dotyczyć:

  • ulepszenia organizacji pracy Narodowego Funduszu Zdrowia;
  • spraw związanych z lepszą obsługą pacjentów oraz z efektywniejszym wykonywaniem zadań przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Jak złożyć skargę lub wniosek?

Jak prawidłowo przygotować i wysłać taki dokument? Można to zrobić na kilka sposobów:

  • pisemnie;
  • pocztą elektroniczną na adres e-mail;
  • za pośrednictwem platformy ePUAP;
  • osobiście do protokołu podczas wizyty w NFZ.

Jakie informacje powinno zawierać zgłoszenie?

  • dane skarżącego: imię, nazwisko, adres (może to być adres poczty elektronicznej). Przysługuje mu przy tym prawo do zastrzeżenia swoich danych;
  • dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy;
  • opis zdarzenia;
  • pisemne upoważnienie, jeśli składa skargę w imieniu osoby trzeciej.
Jeżeli z treści nie będzie można ustalić problemu, pracownik NFZ poprosi nadawę o uzupełnienie jego pisma. Ma na to 7 dni. Jeśli pismo nie zawiera imienia, nazwiska i adresu wnoszącego, pracownik NFZ poprosi również o uzupełnienie tych informacji. Jeżeli skarżący czy wnioskodawca nie uzupełni tych braków, sprawa nie będzie rozpatrzona.

Do kogo skierować pismo?

Swoje pismo można przesłać do:

  • oddziału wojewódzkiego lub delegatury NFZ;
  • Centrali NFZ.

Zob. lista adresów oddziałów NFZ

Skargi można też kierować do:

  • dyrektora placówki na organizację udzielania świadczeń;
  • rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy przy okręgowej izbie lekarskiej na sposób leczenia albo zachowania lekarza;
  • rzecznika odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i położnych na sposób postępowania pielęgniarki lub położnej;
  • Rzecznika Praw Pacjenta, gdy zostały naruszone Twoje prawa jako pacjenta m.in. do poszanowania intymności i godności, informacji, dokumentacji medycznej, opieki duszpasterskiej.

Podstawa prawna:


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika