Samodzielne tworzenie potwierdzeń z danymi z ZUS dla ubezpieczonych
Jeżeli jesteś ubezpieczonym i masz konto na PUE ZUS, to możesz teraz samodzielnie utworzyć elektroniczny dokument z danymi z ZUS i przekazać takie potwierdzenie instytucji, która tego oczekuje (na przykład bankowi).
Co zrobić aby samodzielnie utworzyć potwierdzenie z danymi z ZUS?
Aby utworzyć dokument z danymi, musisz:
- zalogować się do swojego konta na PUE ZUS
- przejść do zakładki Ubezpieczony
- z bocznego menu wybrać Moje dane – potwierdzenia
- wskazać dane, które są Ci potrzebne na potwierdzeniu. Masz do wyboru:
- dane o aktualnych zgłoszeniach do ubezpieczeń,
- dane o wysokości podstawy wymiaru składek,
- informacje o przerwach w pracy,
- informacje o członkach rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego.
Jak wygląda potwierdzenie z danymi z ZUS i co można z nim zrobić?
Jeśli w oknie wyboru danych zaznaczyłeś na przykład, że chcesz utworzyć potwierdzenie, że jesteś zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego, Twoje potwierdzenie będzie wyglądać tak:
Potwierdzenie możesz zapisać jako plik PDF, XML lub wysłać na dowolny adres e-mail. Możesz je też wydrukować. Plik, który system wysyła na adres e-mail, jest odpowiednio zabezpieczony.
Jak możesz sprawdzić, że dokument pochodzi z ZUS?
Potwierdzenie jest opatrzone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS. Jest to dowód, że dokument został utworzony w systemie informatycznym ZUS.
Ważność pieczęci sprawdzisz, gdy klikniesz w jej ikonę:
We właściwościach pieczęci możesz sprawdzić szczegóły kwalifikowanego certyfikatu pieczęci, w tym:
- wydawcę certyfikatu,
- okres ważności certyfikatu,
- potwierdzenie, że został wydany dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Pojawi się także informacja, czy dokument opatrzony pieczęcią nie został zmieniony.
Dodatkowo pracownik instytucji, której przekażesz dokument może sprawdzić jego autentyczność w udostępnionej przez nas wyszukiwarce.
Każde potwierdzenie zawiera dane, które pozwalają na jego jednoznaczną identyfikację:
- unikatowy numer (znak),
- datę utworzenia potwierdzenia,
- identyfikator ubezpieczonego.
Aby potwierdzić autentyczność wystawionego potwierdzenia, musisz podać te dane. Po wyszukaniu potwierdzenia możesz wyświetlić jego zawartość.
Zaloguj się do portalu PUE ZUS i sprawdź, jak działa nowa funkcja.
Przeczytaj ulotkę:
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?