Samodzielne tworzenie potwierdzeń z danymi z ZUS dla ubezpieczonych

Jeżeli jesteś ubezpieczonym i masz konto na PUE ZUS, to możesz teraz samodzielnie utworzyć elektroniczny dokument z danymi z ZUS i przekazać takie potwierdzenie instytucji, która tego oczekuje (na przykład bankowi).

Porady prawne

Co zrobić aby samodzielnie utworzyć potwierdzenie z danymi z ZUS?

Aby utworzyć dokument z danymi, musisz:

  1. zalogować się do swojego konta na PUE ZUS
  2. przejść do zakładki Ubezpieczony
  3. z bocznego menu wybrać Moje dane – potwierdzenia
  4. wskazać dane, które są Ci potrzebne na potwierdzeniu. Masz do wyboru:
  • dane o aktualnych zgłoszeniach do ubezpieczeń,
  • dane o wysokości podstawy wymiaru składek,
  • informacje o przerwach w pracy,
  • informacje o członkach rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego.
     5.   zatwierdzić swój wybór.

Jak wygląda potwierdzenie z danymi z ZUS i co można z nim zrobić?

Jeśli w oknie wyboru danych zaznaczyłeś na przykład, że chcesz utworzyć potwierdzenie, że jesteś zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego, Twoje potwierdzenie będzie wyglądać tak:

wizualizacja potwierdzenia ubezpieczenia

Potwierdzenie możesz zapisać jako plik PDF, XML lub wysłać na dowolny adres e-mail. Możesz je też wydrukować. Plik, który system wysyła na adres e-mail, jest odpowiednio zabezpieczony.

Jak możesz sprawdzić, że dokument pochodzi z ZUS?

Potwierdzenie jest opatrzone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS. Jest to dowód, że dokument został utworzony w systemie informatycznym ZUS.

Ważność pieczęci sprawdzisz, gdy klikniesz w jej ikonę:

wizualizacja pieczęci zus - kwalifikowana pieczęć elektroniczna

We właściwościach pieczęci możesz sprawdzić szczegóły kwalifikowanego certyfikatu pieczęci, w tym:

  • wydawcę certyfikatu,
  • okres ważności certyfikatu,
  • potwierdzenie, że został wydany dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pojawi się także informacja, czy dokument opatrzony pieczęcią nie został zmieniony.

Dodatkowo pracownik instytucji, której przekażesz dokument może sprawdzić jego autentyczność w udostępnionej przez nas wyszukiwarce.

Każde potwierdzenie zawiera dane, które pozwalają na jego jednoznaczną identyfikację:

  • unikatowy numer (znak),
  • datę utworzenia potwierdzenia,
  • identyfikator ubezpieczonego.

Aby potwierdzić autentyczność wystawionego potwierdzenia, musisz podać te dane. Po wyszukaniu potwierdzenia możesz wyświetlić jego zawartość.

Zaloguj się do portalu PUE ZUS i sprawdź, jak działa nowa funkcja.

Przeczytaj ulotkę:


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika