Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób prawnych

Pozostałe

Wpływ Konwencji MLI na opodatkowanie dochodów z pracy za granicą

Konwencja MLI zmienia w niektórych polskich umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania (dalej: UPO) metodę unikania podwójnego opodatkowania – z metody wyłączenia (zwolnienia) z progresją na metodę odliczenia (zaliczenia/kredytu) proporcjonalnego.

Już dziś metoda odliczenia proporcjonalnego obowiązuje w niektórych polskich UPO, np. w UPO z Holandią.

Dowiedz się więcej o zmianach w opodatkowaniu osób fizycznych pracujących za granicą, w związku z wejściem w życie Konwencji MLI wg stanu prawnego na 1 stycznia 2020 r. 

Poniżej zaprezentowano UPO z państwami, w których metoda unikania podwójnego opodatkowania została już zmieniona przez Konwencję MLI bądź zostanie zmieniona w najbliższym czasie:

  • dochody uzyskiwane od 1 stycznia 2019 r.: Austria, Słowenia;
  • dochody uzyskiwane od 1 stycznia 2020 r.: Wielka Brytania, Irlandia, Finlandia, Izrael, Japonia, Litwa, Nowa Zelandia, Słowacja;
  • dochody uzyskiwane od 1 stycznia 2021 r.: Norwegia, Belgia, Kanada, Dania (lista może być rozszerzona – w miarę ratyfikacji Konwencji MLI przez kolejne państwa).

Zasady ogólne opodatkowania w Polsce osób pracujących za granicą

W pierwszej kolejności zachęcamy do zapoznania się z broszurą informacyjną MF „Opodatkowanie dochodów z pracy najemnej wykonywanej za granicą” aktualną dla danego roku podatkowego. Broszura zawiera podstawowe informacje dot. zasad opodatkowania zagranicznych dochodów osiąganych z tytułu pracy, metod unikania podwójnego opodatkowania oraz ustalania wysokości podatku w Polsce.

Sam fakt posiadania polskiego obywatelstwa nie oznacza automatycznie, że osoba jest zobowiązana do zapłaty podatku w Polsce. O tym, gdzie i w jakim zakresie podlega się opodatkowaniu, decyduje przede wszystkim tzw. rezydencja podatkowa (miejsce zamieszkania dla celów podatkowych; czym innym jest jednak „permanent residence”, którą można uzyskać np. w Wielkiej Brytanii).

Zgodnie z polską ustawą o PIT zasadą jest, że polskim rezydentem podatkowym jest osoba fizyczna, która w Polsce:

  • przebywa większą część roku (ponad 183 dni w roku podatkowym) lub
  • posiada centrum interesów osobistych lub gospodarczych (tzw. ośrodek interesów życiowych).

Jeżeli w świetle ustawodawstwa wewnętrznego dwóch państw dana osoba fizyczna jest uznawana za rezydentna podatkowego obu państw, konflikt rezydencji należy rozstrzygnąć poprzez zastosowanie reguł kolizyjnych określonych we właściwej UPO (zazwyczaj art. 4 ust. 2 UPO). Należy podkreślić, że ocena rezydencji podatkowej wymaga każdorazowo dogłębnej analizy całokształtu okoliczności dotyczących jej związków z danym państwem.

W pewnym uproszczeniu można jednak przyjąć, że:

  1. osoba fizyczna, która przeniosła się na stałe za granicę razem ze swoją rodziną, nie jest już polskimi rezydentami podatkowymi;
  2. natomiast jeżeli osoba fizyczna wyjeżdża do pracy za granicę na krótki czas i wraca do Polski (np. przebywa tu jej rodzina), to jako polski rezydent podatkowy podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów (nie jest to jednak równoznaczne z obowiązkiem zapłaty podatku w Polsce).

W odniesieniu do osób, o których mowa w pkt 1 powyżej - zmiana przez Polskę metody unikania podwójnego na podstawie Konwencji MLI nie ma wpływu na ich sytuację, gdyż są one rezydentami podatkowymi innego państwa. Nie podlegają więc w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, a jedynie od dochodów, które uzyskują w Polsce (np. z tytułu otrzymywanego czynszu za wynajem mieszkania położonego w Polsce).

Natomiast w odniesieniu do osób, o których mowa w pkt 2 – zmiana metody unikania podwójnego opodatkowania będzie mieć wpływ na ich rozliczenia podatkowe w Polsce. Nie musi jednak automatycznie oznaczać obowiązku zapłaty podatku w Polsce. Szczegóły prezentujemy poniżej.

Zmiana metody unikania podwójnego opodatkowania na podstawie Konwencji MLI

Zeznania podatkowe

Rozliczanie zagranicznych dochodów zgodnie z metodą proporcjonalnego zaliczenia oznacza obowiązek złożenia w Polsce zeznania podatkowego, w którym należy wykazać dochody z pracy za granicą. Obowiązek ten wystąpi bez względu na to, czy oprócz dochodów z zagranicy podatnik uzyskał inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce.

Dochody z pracy za granicą należy wykazać na formularzu PIT-36, wraz z załącznikiem PIT/ZG ("Informacja o wysokości dochodów/przychodów z zagranicy i zapłaconym podatku").

Termin na złożenie zeznania: do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Ulga abolicyjna

Sam fakt złożenia zeznania nie oznacza jednak automatycznie obowiązku zapłaty podatku w Polsce. Podatnik ma bowiem możliwość skorzystania z tzw. ulgi abolicyjnej (Art. 27g ustawy o PIT).

Dzięki zastosowaniu ww. ulgi, ostateczna wysokość podatku płaconego w Polsce od tych dochodów będzie taka sama jak przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją, czyli dochód uzyskany za granicą nie będzie opodatkowany w Polsce.

Zaliczki na podatek

W przypadku zastosowania do dochodów zagranicznych metody zaliczenia proporcjonalnego, jeżeli podatnik przebywa czasowo za granicą i osiąga dochody z wykonywanej tam pracy bez pośrednictwa polskiego płatnika, to po powrocie do kraju ma obowiązek wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy.

Przy kalkulacji zaliczek podatnik może odliczyć podatek zapłacony za granicą (w odpowiedniej proporcji).

Nie uwzględnia się jednak ulgi abolicyjnej (ma ona zastosowanie dopiero przy rozliczeniu rocznym).

Szczegółowe zasady dot. kalkulacji zaliczek zawarte są we wskazanej już wyżej broszurze MF.

Wysokość zaliczki: 17% ww. dochodów (można jednak zastosować wyższą stawkę wg skali podatkowej).

Termin płatności zaliczek:

  • do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik wrócił do kraju; albo
  • jeżeli termin płatności zaliczki przypada po zakończeniu roku podatkowego - w terminie złożenia zeznania rocznego (tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym).

Ograniczenie poboru zaliczek:

  • podatnik może złożyć wniosek o ograniczenie poboru zaliczek w trakcie roku podatkowego (na podstawie art. 22 § 2a Ordynacji podatkowej);
  • we wniosku należy uprawdopodobnić, że zaliczki byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku należnego od dochodu przewidywanego na dany rok podatkowy;
  • wniosek składa się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania podatnika (przed terminem płatności zaliczek, których wniosek dotyczy).

Daty rozpoczęcia stosowania MLI

Poniżej przedstawiono wykaz terminów rozpoczęcia stosowania MLI w Polsce w odniesieniu do poszczególnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Poniżej prezentujemy wykaz terminów rozpoczęcia stosowania Konwencji MLI w Polsce w odniesieniu do poszczególnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, z uwzględnieniem podziału na:

  1. podatki pobierane u źródła od dochodów nierezydentów (art. 35 ust. 1 lit. a) Konwencji MLI);
  2. pozostałe podatki (art. 35 ust. 1 lit. b) Konwencji MLI).

W przypadku opodatkowania w Polsce osób fizycznych będących polskimi rezydentami podatkowymi, osiągających dochody zagraniczne, zastosowanie znajdzie zasada, o której mowa w pkt 2. Okresem podatkowym takich osób fizycznych jest rok kalendarzowy. Oznacza to w praktyce, że zmieniona Konwencją MLI metoda unikania podwójnego opodatkowania będzie miała zastosowanie od kolejnego roku kalendarzowego.

Przykład:

  • Austria/Słowenia – od 1 stycznia 2019 r.
  • Wielka Brytania – od kolejnego roku kalendarzowego po 1 kwietnia 2019 r., tj. od 1 stycznia 2020 r.
  • Irlandia – od kolejnego roku kalendarzowego po 1 listopada 2019 r., tj. od 1 stycznia 2020 r.
  • Norwegia – od kolejnego roku kalendarzowego po 1 maja 2020 r., tj. od 1 stycznia 2021 r.

Wykaz terminów rozpoczęcia stosowania MLI w Polsce

Wykaz terminów rozpoczęcia stosowania MLI w Polsce w odniesieniu do poszczególnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
Lp.PaństwoData wejścia w życie

Rozpoczęcie stosowania w Polsce

do podatków u źródła od nierezydentów

Rozpoczęcie stosowania w Polsce do pozostałych podatków
1

Austria

01.07.2018 od 01.01.2019 okresy podatkowe od 01.01.2019
2

Słowenia

01.07.2018 od 01.01.2019 okresy podatkowe od 01.01.2019
3

UK

01.10.2018 od 01.01.2019 okresy podatkowe od 01.04.2019
4

Nowa Zelandia

01.10.2018 od 01.01.2019 okresy podatkowe od 01.04.2019
5

Serbia

01.10.2018 od 01.01.2019 okresy podatkowe od 01.04.2019
6

Szwecja

01.10.2018

Z uwagi na złożenie przez partnera traktatowego zastrzeżenia na podstawie art. 35 ust. 7 lit. a) Konwencji MLI, data rozpoczęcia stosowania Konwencji MLI będzie znana po zakończeniu przez partnera traktatowego wymaganych procedur wewnętrznych.

7

Słowacja

01.01.2019 od 01.01.2019 okresy podatkowe od 01.07.2019
8

Japonia

01.01.2019 od 01.01.2019 okresy podatkowe od 01.07.2019
9

Francja

01.01.2019 od 01.01.2019 okresy podatkowe od 01.07.2019
10

Izrael

01.01.2019 od 01.01.2019 okresy podatkowe od 01.07.2019
11

Australia

01.01.2019 od 01.01.2019 okresy podatkowe od 01.07.2019
12

Litwa

01.01.2019 od 01.01.2019 okresy podatkowe od 01.07.2019
13

Malta

01.04.2019 od 01.01.2020 okresy podatkowe od 01.10.2019
14

Singapur

01.04.2019 od 01.01.2020 okresy podatkowe od 01.10.2019
15

Irlandia

01.05.2019 od 01.01.2020 okresy podatkowe od 01.11.2019
16

Finlandia

01.06.2019 od 01.01.2020 okresy podatkowe od 01.12.2019
17

Luksemburg

01.08.2019 od 01.01.2020 okresy podatkowe od 01.02.2020
18

Zjednoczone Emiraty Arabskie

01.09.2019 od 01.01.2020 okresy podatkowe od 01.03.2020
19

Indie

01.10.2019 od 01.01.2020 okresy podatkowe od 01.04.2020
20

Belgia

01.10.2019 od 01.01.2020 okresy podatkowe od 01.04.2020
21

Norwegia

01.11.2019 od 01.01.2020 okresy podatkowe od 01.05.2020
22

Ukraina

01.12.2019 od 01.01.2020 okresy podatkowe od 01.06.2020
23

Kanada

01.12.2019 od 01.01.2020 okresy podatkowe od 01.06.2020
24

Islandia

01.01.2020 od 01.01.2020 okresy podatkowe od 01.07.2020
25

Dania

01.01.2020 od 01.01.2020 okresy podatkowe od 01.07.2020
26

Rosja

01.10.2019

Z uwagi na złożenie przez partnera traktatowego zastrzeżenia na podstawie art. 35 ust. 7 lit. a) Konwencji MLI, data rozpoczęcia stosowania Konwencji MLI będzie znana po zakończeniu przez partnera traktatowego wymaganych procedur wewnętrznych

27

Łotwa

01.02.2020 od 01.01.2021 okresy podatkowe od 01.08.2020

Co trzeba wiedzieć o onwencji MLI?

Obserwuj nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

NA SKÓTY