Zagubienie bądź zniszczenie bagażu przez linie lotnicze
Zasady odpowiedzialności przewoźnika uregulowane są w Konwencji o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, sporządzonej w Montrealu dnia 28 maja 1999 r.
Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłą w razie zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia bagażu zarejestrowanego (powierzanego przewoźnikowi), jeżeli tylko wydarzenie, które spowodowało zniszczenie, zaginięcie lub uszkodzenie, miało miejsce na pokładzie statku powietrznego lub w czasie, gdy zarejestrowany bagaż pozostawał pod opieką przewoźnika. Jednakże przewoźnik nie jest odpowiedzialny w przypadku i w zakresie, w jakim szkoda wynikła z naturalnych właściwości, jakości lub wad własnych bagażu. W przypadku bagażu niezarejestrowanego (czyli podręcznego, który zabieramy ze sobą na pokład), łącznie z przedmiotami osobistymi, przewoźnik ponosi odpowiedzialność, jeżeli szkoda powstała z jego winy albo z winy osób za niego działających.
Odpowiedzialność przewoźnika jest ograniczona do 1.000 SDR (Special Drawing Rights – czyli tzw. specjalnych praw ciÄ…gnienia). Zgodnie z aktualnym kursem NBP 1 SDR wynosi ok. 5 zÅ‚, czyli ostatecznie przewoźnik odpowiada do kwoty ok. 5.000 zÅ‚. Warto o tym pamiÄ™tać, gdyż jeÅ›li w bagażu zarejestrowanym bÄ™dziemy przewozić wartoÅ›ciowe przedmioty, nie bÄ™dziemy mogli liczyć na peÅ‚ne odszkodowanie na wypadek zniszczenia czy też utraty bagażu, a nasze odszkodowanie bÄ™dzie siÄ™gać tej wÅ‚aÅ›nie sumy, bez wzglÄ™du na rzeczywistÄ… stratÄ™.
W przypadku zabrania wartościowych przedmiotów na pokład, przewoźnik będzie natomiast odpowiadał jedynie wtedy, gdy szkoda powstanie z jego winy bądź z winy osób za niego działających.
Najkorzystniej wiÄ™c ubezpieczyć bagaż zawierajÄ…cy wartoÅ›ciowe przedmioty – to pozwoli nam na odzyskanie peÅ‚nej sumy odszkodowania w przypadku zagubienia bÄ…dź zniszczenia bagażu.
Jak postąpić w przypadku zaginięcia bądź zniszczenia bagażu?
JeÅ›li nasz bagaż zaginie bÄ…dź ulegnie zniszczeniu należy niezwÅ‚ocznie, najpóźniej w terminie 7 dni od dnia wykonania przewozu, zÅ‚ożyć pisemnÄ… reklamacjÄ™ u przewoźnika. W przypadku odmowy pozytywnego rozpatrzenia reklamacji, możemy skontaktować siÄ™ z miejskim (lub powiatowym) rzecznikiem konsumentów – w przypadku gdy przewoźnik ma siedzibÄ™ w Polsce.
Jeżeli zaś przewoźnik z innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii nie uwzględni naszej reklamacji, odpowiednikiem polskiego rzecznika konsumentów będzie w dochodzeniu roszczeń Europejskie Centrum Konsumenckie (http://konsument.gov.pl/).
Ostatnim krokiem jest wystąpienie na drogę sądową. Powództwo w sprawie odszkodowania należy wnieść, według wyboru powoda, na terytorium jednego z państw stron bądź do sądu miejsca zamieszkania przewoźnika lub głównej siedziby jego przedsiębiorstwa albo miejsca, gdzie posiada on placówkę, za pośrednictwem której została zawarta umowa, bądź do sądu miejsca przeznaczenia przewozu.
Podstawa prawna:
- Konwencja o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, sporządzona w Montrealu dnia 28 maja 1999 r. (Dz. U. 2007 r., Nr 37, poz. 235)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?