Cyklista na podwójnym gazie nie musi tracić prawa jazdy
Z dniem 25 lutego 2011 roku wchodzi w życie długo postulowana i oczekiwana nowelizacja Kodeksu Karnego dotycząca odbierania prawa jazdy pijanym cyklistom. Na mocy dotychczasowych regulacji kierowca na podwójnym gazie tracił prawo jazdy, ale mógł jeździć rowerem. Pijany rowerzysta natomiast tracił szansę na podróżowanie i autem, i rowerem. Prowadziło to do niesprawiedliwych sytuacji, w których w razie zatrzymania dwóch nietrzeźwych rowerzystów, z których jeden miał prawo jazdy, dolegliwość karna orzekana względem tego drugiego była większa. Sąd nie miał tutaj pola do manewru, gdyż przepis art. 42 par. 2 Kodeksu karnego, stanowił jednoznacznie, że: "Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych albo pojazdów mechanicznych określonego rodzaju (...)". Przepis ten nakazuje stosowanie obligatoryjnego środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych (wszelkich albo określonego rodzaju) wobec wszystkich uczestników ruchu, którzy dopuścili się przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Taka treść normy oznacza więc, że zakres podmiotowy obligatoryjnego środka karnego obejmuje również sprawców występku z art. 178a par. 2 Kodeksu karnego (nietrzeźwych rowerzystów). Problem nie był marginalny, gdyż z policyjnych statystyk wynika, że w odbieranie prawa jazdy pijanym cyklistom dotyczy rocznie około 60 tys przypadków. Kwestia ta byłą przedmiotem orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 7 kwietnia 2009 roku, sygn. akt P 7/08 stwierdzającym, że art. 178a par. 2 Kodeksu karnego jest zgodny z art. 32 ust. 1 (zasada równości wobec prawa) Konstytucji oraz nie jest niezgodny z art. 2 i art. 31 ust. 3 (zasada demokratycznego państwa prawnego oraz tryb ograniczania praw i wolności konstytucyjnych) Zasygnalizował jednocześnie Sejmowi potrzebę podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu zmiany obowiązującego stanu prawnego, w którym nietrzeźwi kierowcy pojazdów niemechanicznych poddawani są obligatoryjnie surowszym środkom karnym niż nietrzeźwi kierowcy pojazdów mechanicznych.
Po nowelizacji (ustawa zmieniająca z 25 listopada 2010 roku) przepis otrzymał następujące brzmienie: "Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów albo pojazdów określonego rodzaju (...)". Zmiana polega więc na rozszerzeniu zakresu podmiotowego zakazu orzekanego na podstawie art. 42 par. 2 Kodeksu karnego o inne pojazdy, przez skreślenie słów „mechanicznych” w treści przepisu.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?