Bezpieczeństwo infrastruktury drogowej

Parlament Europejski przyjął projekt dyrektywy dotyczącej poprawy bezpieczeństwa infrastruktury drogowej. Celem tej propozycji jest ustanowienie wspólnych dla UE standardów zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej, tak aby uzyskać jednolity poziom bezpieczeństwa drogowego we wszystkich państwach UE.

O ile w zakresie bezpieczeństwa pojazdów i szkolenia kierowców osiągnięto wiele, w zakresie infrastruktury nadal brakuje jednolitych europejskich przepisów. Normy bezpieczeństwa infrastruktury drogowej w poszczególnych państwach członkowskich wykazują znaczne rozbieżności i odgrywają przy projektowaniu dróg drugorzędną rolę. Pojawiają się problemy w utrzymaniu dróg: istniejąca sieć drogowa w wielu przypadkach nie jest zgodna z nowoczesnymi normami bezpieczeństwa, a często planowana była dla mniejszego natężenia ruchu niż obecne.

Porady prawne

Przedstawiając propozycję dyrektywy Komisji chce, aby na drogach we wszystkich państwach członkowskich UE obowiązywał wspólny wysoki poziom bezpieczeństwa (np. pionowe i poziome oznakowania drogowe), a także by zwiększyła się świadomość związana z bezpieczeństwem w aspekcie planowania infrastruktury. Należy również zadbać o to, aby ograniczone fundusze były lepiej wykorzystywane do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Aby osiągnąć te cele, dyrektywa zakłada m.in. konieczność dokonywania oceny wpływu prac drogowych na bezpieczeństwo drogowe, audyty bezpieczeństwa drogowego (niezależny audytor będzie weryfikował wszystkie projekty infrastruktury planowane do realizacji w państwach członkowskich pod względem potencjału występowania wypadków), regularne inspekcje infrastruktury drogowej przez wykształconą kadrę. Posłowie podkreślają, że w celu poprawy bezpieczeństwa należy dążyć do szerszego wykorzystywania najnowszych technologii, na przykład systemów inteligentnego transportu, które wykrywają zagrożenia na drodze i informują o nich kierowców jeszcze zanim można je dostrzec.

W niektórych państwach członkowskich istnieją już takie przepisy. Dyrektywa ma na celu wprowadzenie takich środków w całej UE. Nie określa jednak ściśle rozwiązań technicznych, tak, aby państwa członkowskie miały możliwość zachowania własnych dotychczasowych przepisów i stosowania sprawdzonych praktyk.

Posłowie z Komisji Transportu początkowo odrzucili projekt obawiając się, że zwiększy on biurokrację i wychodząc z założenia, że zgodnie z zasadą pomocniczości, zadania te najlepiej będą zrealizowane na szczeblu krajowym. Jednak po uzgodnieniach z rządami państw UE udało się wypracować kompromisowy tekst propozycji, który po formalnym zatwierdzeniu przez Radę Ministrów UE zakończy proces legislacyjny.

Helmuth MARKOV (GUE/NGL, DE)

Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika