Europejski numer alarmowy 112 działa już we wszystkich państwach członkowskich UE

Z każdego miejsca w Unii można już dodzwonić się do służb alarmowych, wybierając jednolity europejski numer 112. Pod numer ten można teraz dodzwonić się również z każdego telefonu w Bułgarii, co oznacza, że pełną operacyjność tego numeru osiągnięto na krótko przed okresem świątecznym, kiedy tysiące ludzi wyruszy w podróż do innego państwa członkowskiego UE, aby odwiedzić rodzinę, pojeździć na nartach lub w poszukiwaniu słońca. Jest to ukoronowanie wspólnych wysiłków Komisji Europejskiej i państw członkowskich UE, mających na celu zapewnienie pełnej dostępności numeru 112 na całym terytorium Unii, dzięki czemu wszyscy obywatele będą mogli zawsze liczyć na pomoc w sytuacji zagrożenia.

„Funkcjonujący w całej UE numer 112 to miły prezent dla wszystkich Europejczyków, zwłaszcza teraz, ponieważ w zbliżającym się okresie świątecznym wiele osób spędzi dużo czasu w innych krajach Unii. Myślę, że od dzisiaj numer 112 będzie nierozłącznie towarzyszył urlopowiczom w każdym zakątku UE", powiedziała Viviane Reding, komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów. „Państwa członkowskie muszą jeszcze rozwiązać pewne kwestie, ale osiągnięty został już pierwszy cel, jakim było wprowadzenie jednego numeru alarmowego. Jestem bardzo zadowolona z tego, że nasze wysiłki na rzecz wprowadzenia jednego numeru awaryjnego opłaciły się, ponieważ teraz jesteśmy świadkami tego, jak „Europa rezultatów" może pomóc ludziom w życiu codziennym."

Europejski numer alarmowy 112 jest obecnie w pełni dostępny w Bułgarii. Od października 2007 r., kiedy Komisja wszczęła postępowanie w sprawie naruszenia prawa wspólnotowego przeciwko Bułgarii (IP/07/1530), władze tego kraju włożyły dużo wysiłku w to, aby dogonić pozostałe państwa i wdrożyć numer 112. Mimo to w dniu 18 września 2008 r. Komisja podjęła decyzję o wniesieniu sprawy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, ale zdecydowała się odczekać jeszcze trzy miesiące, dając Bułgarii czas na pełne wdrożenie numeru (IP/08/1342). Ostatnio eksperci Komisji potwierdzili, że zarówno numer 112, jak i lokalizacja dzwoniącego (umożliwiająca służbom alarmowym zlokalizowanie osób dzwoniących na numer 112), są obecnie w pełni dostępne w Bułgarii. Według władz Bułgarii wkrótce rozpocznie się kampania informacyjna poświęcona numerowi 112. Wszystko to pozwoli być może Komisji na zamknięcie na początku 2009 r. prowadzonego przeciw Bułgarii postępowania o naruszenie przepisów.

We wrześniu 2008 r. Komisja dała również Rumunii dodatkowe trzy miesiące na wprowadzenie usługi lokalizacji dzwoniącego, umożliwiającej służbom alarmowym zlokalizowanie każdej osoby dzwoniącej na numer 112 z telefonu komórkowego (IP/08/1342). Pod koniec listopada władze Rumunii potwierdziły, że informacja o lokalizacji dzwoniącego jest dostępna dla służb alarmowych w odniesieniu do wszystkich połączeń wykonywanych z telefonów komórkowych. Informacje te zostały sprawdzone przez ekspertów Komisji i mogą pozwolić na zamknięcie prowadzonego przeciwko Rumunii postępowania o naruszenie przepisów na początku 2009 r.

Kontekst:

Europejski numer alarmowy 112 został wprowadzony w 1991 r. w celu uzupełnienia krajowych numerów alarmowych i ułatwienia dostępu do służb alarmowych we wszystkich państwach członkowskich UE. Od 1998 roku przepisy UE wymagają, aby państwa członkowskie zapewniły bezpłatne połączenia z numerem 112 ze wszystkich sieci stacjonarnych i komórkowych. Od 2003 r. operatorzy telefoniczni muszą przekazywać służbom alarmowym informację o miejscu, w którym znajduje się dzwoniący.
Od 2006 r. z inicjatywy europejskiej komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów, Viviane Reding, Komisja wszczęła postępowania w sprawie naruszenia przepisów przeciwko 14 państwom członkowskim w związku z brakiem dostępu do informacji o lokalizacji dzwoniącego, przeciwko Włochom w związku ze sposobem obsługi zgłoszeń pod numer 112 oraz przeciwko dwóm innym krajom w związku z tym, że numer 112 nie był dostępny (zob. załącznik).

W czerwcu 2008 r. Komisja uruchomiła stronę internetową poświęconą numerowi 112 (ec.europa.eu/112), na której we wszystkich urzędowych językach UE dostępne są informacje dla obywateli podróżujących na terytorium UE (IP/08/836). Niektóre kwestie wymagają jeszcze rozwiązania: centrale 112 powinny mieć możliwość prowadzenia rozmów w językach obcych lub mieć możliwość dokonania tłumaczenia. 17 krajów zgłosiło, że jest w stanie odbierać zgłoszenia w językach innych krajów UE (IP/08/836).

W dniu 11 lutego 2009 r., Europejskim Dniu Numeru 112, który Komisja organizuje wspólnie z Parlamentem Europejskim, Komisja dokona aktualizacji swojej strony internetowej i zamieści na niej bliższe informacje na temat działania numeru 112 we wszystkich państwach członkowskich.

Annex

State of infringement proceedings concerning 112 (Situation as of 15 December 2008)

Member StateAvailability of 112 from fixed and mobile telephonesProvision of caller location for fixed and mobile callsCall handling and answering
Austria
BelgiumInfringement closed in 2007
Bulgaria (*)Infringement started in 2007N/AN/A
CyprusInfringement closed in 2006
Czech Republic
Germany
Denmark
Estonia
Spain
Finland
France
GreeceInfringement closed in 2007
HungaryInfringement closed in 2007
IrelandInfringement closed in 2006
ItalyInfringement started in 2006Infringement started in 2008
LithuaniaECJ judgment of 11 September 2008 finding infringement of the applicable EU law
LuxembourgInfringement closed in 2006
LatviaInfringement closed in 2008
Malta
NetherlandsECJ judgement of 9 October 2008 finding infringement of the applicable EU law
PolandInfringement closed in 2005Infringement closed in October 2008
PortugalInfringement closed in 2007
Romania (*)Infringement started in 2007
Sweden
Slovenia
SlovakiaECJ judgment of 25 July 2008 finding infringement of the applicable EU law
United Kingdom

(*) Proceedings at European Court of Justice pending, depending on full availability of 112. A mission of Commission experts in October and November 2008 has shown that this is now the case. This should enable the Commission to close the case in early 2009.

Źródło: Komisja Europejska, z www.ukie.gov.pl 


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika