Finał konfliktu o budowę obwodnicy Augustowa - nowa trasa ominie cenne przyrodniczo tereny Doliny Rospudy
- Finał sporu o obwodnicę Augustowa jest dowodem na to, że można pogodzić budowę dróg, z ochroną środowiska - powiedział Minister Środowiska Maciej Nowicki na wspólnej - z Premierem Donaldem Tuskiem i Minister Rozwoju Regionalnego Elżbietą Bieńkowską - konferencji prasowej. Spotkanie odbyło się we wtorek, 24 marca br. - W niełatwych czasach recesji muszę z satysfakcją podkreślić, że kwestia Rospudy to sprawa, która może nam dać poczucie satysfakcji, że rzeczy niemożliwe stają się możliwe - powiedział Premier RP.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła 24 marca w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę obwodnicy Augustowa w miejscowości Raczki. W ciągu najdalej 3 miesięcy RDOŚ powinien wydać ostateczną decyzję środowiskową. Warto zaznaczyć, że po wtorkowej decyzji, przedstawiciele Komisji Europejskiej zadeklarowali wycofanie skierowanej do Trybunału Sprawiedliwości skargi przeciwko Polsce.
Ostateczna decyzja o przebiegu obwodnicy została podjęta na podstawie szczegółowego raportu, który zawierał waloryzację przyrodniczą obszaru i analizę poszczególnych wariantów lokalizacyjnych drogi. Ekspertyzę przygotowano zgodnie z kryteriami ustalonymi podczas obrad "Okrągłego Stołu" dla obwodnicy Augustowa z początku 2008 roku. Za wskazaniem wariantu przebiegu obwodnicy przez miejscowość Raczki przesądziły aspekty społeczne i ekonomiczne oraz brak kolizji z chronioną prawem europejskim częścią doliny Rospudy. Wariant ten w analizie wielokryterialnej okazał się wariantem optymalnym dla ludzi i najmniej uciążliwym dla środowiska naturalnego.
Na konferencji prasowej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Prof. Maciej Nowicki wyraził swoje zadowolenie z ochrony ekosystemu doliny. - Cieszę się - powiedział Minister - że ten długi i symboliczny dla Polski i Unii Europejskiej konflikt znajdują taki finał. Dodał także, że zaproponowana trasa przez Raczki jest tańsza niż pozostałe warianty - m.in. budowa tunelu i wariantu "Chodorki" - i nieznacznie (jedynie o 2 km) dłuższa niż trasa, która miała przebiegać przez dolinę.
Historia okrągłego stołu
Historia budowy obwodnicy Augustowa sięga roku 1992. Od początku realizacji inwestycji popełniono szereg błędów, z których największy - brak prawidłowego wariantowania lokalizacji drogi - doprowadził do konfliktu z Komisją Europejską oraz zamrożenia funduszy unijnych na przedsięwzięcia infrastrukturalne.
Wskutek tych działań, kolejne sądy (WSA i NSA) unieważniły wydane decyzje, co doprowadziło do całkowitego zablokowania inwestycji. Minister Środowiska Maciej Nowicki, mając na uwadze dobro mieszkańców oraz troskę o przyrodę unikalnych w skali Europy torfowisk, wyszedł z inicjatywą "Okrągłego Stołu", który miał doprowadzić do wypracowania kompromisowego rozwiązania bez czekania na ostateczne decyzje sądów. Pomysł zaproszenia przedstawicieli samorządów, GDDKIA, organizacji ekologicznych do "Okrągłego Stołu" poparł Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk. Ministrowie 17 grudnia 2007 r. podjęli decyzję o jego powołaniu.Wyniki posiedzeń okrągłego stołu
Minister zorganizował trzy posiedzenia "Okrągłego Stołu" - 9 stycznia, 19 stycznia oraz 4 lutego 2008 r.
Wynikiem pierwszego dnia rozmów, toczonych w sposób konstruktywny przy wzajemnym poszanowaniu przedstawianych racji i argumentów, było postanowienie o zleceniu przeprowadzenia skróconej analizy porównawczej podstawowych wariantów realizacji obwodnicy:
Wariantu IVL realizowanego przez GDDKiA z podwariantami: w postaci tunelu, mostu podwieszanego, mostu wiszącego oraz estakady dziesięcioprzęsłowej budowanej w technologii, która nie wymaga budowy tymczasowego mostu układanego na torfowisku (mostu technicznego).
Wariantu "Chodorki" proponowanego przez organizacje pozarządowe z podwariantem zakładającym wprowadzenie na obwodnicę Augustowa ruchu z kierunku Łomży, zgodnie z wariantem 4-2 z opracowania "Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego" wykonanego na zlecenie GDDKiA.
Wariantu "Raczki" analizowanego już przez GDDKiA - poprawionego, by minimalizować ilość niezbędnych wyburzeń. Również i w tym przypadku przeanalizuje się podwariant zakładający wprowadzenie na obwodnicę Augustowa ruchu z kierunku Łomży analogicznie, jak w wariancie 2.
Podczas trzeciego posiedzenia Okrągłego Stołu zakończono zgłaszanie kryteriów ocen wariantów, które miały być podstawą do opracowania zakresu raportu oceny oddziaływania na środowisko. Wykonanie raportu miała zlecić GDDKiA. Jednak przetargi organizowane przez GDDKiA nie dawały rezultatu, trzeba było je unieważniać.
Źródło: www.mos.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?