ePUAP: Zobacz co załatwisz w urzędzie on-line

Składasz wniosek o becikowe, stypendium czy wpis do ewidencji działalności gospodarczej? Teraz nie musisz wychodzić z domu.

Wystarczy dostęp do internetu i założenie Profilu Zaufanego na portalu ePUAP. Jest to bezpłatny podpis elektroniczny, dzięki któremu możemy załatwić sprawy administracyjne drogą elektroniczną.

Po wejściu na stronę www.epuap.gov.pl musimy się zarejestrować podając imię, nazwisko, e-mail, dane adresowe oraz login, z którego będziemy korzystać. Na wskazany adres dostaniemy kody autoryzacyjne, takie z jakich korzysta się w bankowości elektronicznej.

Porady prawne

Następnym krokiem jest uwierzytelnienie profilu w jednym z urzędów. – Taka wizyta jest konieczna ze względu na bezpieczeństwo. Chodzi o osobiste potwierdzenie, że nikt nie podszył się pod naszą tożsamość – informuje MSWiA.

Gdzie potwierdzić swoje dane?

Zrobimy to w specjalnych punktach w urzędach wojewódzkich, oddziałach ZUS, urzędach skarbowych, konsulatach oraz w niektórych urzędach gmin. Najważniejsze, że możemy udać się do dowolnej placówki na terenie kraju, niezależnie od miejsca swojego zamieszkania. Obecnie takich punktów jest 564, w tym m.in.: 399 urzędów skarbowych, 16 urzędów wojewódzkich i 18 ich delegatur oraz 4 oddziały ZUS i 127 konsulatów.

W wybranym urzędzie musimy pokazać urzędnikowi dokument, który potwierdzi nasze dane osobowe," np. dowód osobisty czy prawo jazdy. Pracownik gminy czy skarbówki porówna je z tymi, które wprowadziliśmy do systemu ePUAP. Po pozytywnej weryfikacji założone przez nas konto uzyska status Profilu Zaufanego.

Darmowa alternatywa dla e-podpisów

O założeniu profilu zostaniemy powiadomieni drogą elektroniczną. Wiadomość przyjdzie na podany wcześniej adres e-mail. Będą na niego przychodziły również potwierdzenia złożenia pism w urzędzie oraz wiadomości o uzyskanej odpowiedzi.

Po weryfikacji podpis będzie ważny przez 3 lata. Przed upływem terminu system sam powiadomi nas o tym, że zbliża się czas jego wygaśnięcia. Możemy wówczas zaktualizować nasz profil bez konieczności kolejnej wizyty w urzędzie i ponownego uwierzytelniania.

Jakie sprawy można załatwić z domu?

O tym, czy będziemy mogli załatwiać sprawy przez internet będzie zależało od możliwości technicznych konkretnego urzędu oraz jego przygotowania do świadczenia nowych usług. Urzędy same mają również decydować, które wnioski można do nich kierować korzystając z Profilu Zaufanego ePUAP.

Elektroniczny kontakt powinien przebiegać bez problemów np. ze skarbówką w województwie mazowieckim. – We wszystkich urzędach skarbowych wyznaczonym pracownikom zostały nadane uprawnienia do administrowania systemem – potwierdza w rozmowie z e-prawnik.pl Mirosław Kucharczyk, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Warszawie. Stworzono tam również punkty, w których możemy potwierdzić swoje dane. Część pracowników dostała też uprawnienia do dokonywania potwierdzeń profilu zaufanego.

ZUS poinformował z kolei, że już 9 czerwca uruchomone zostały cztery punkty potwierdzające Profile Zaufane ePUAP: w oddziałach ZUS w Białymstoku, Gdańsku, Szczecinie i I Oddziale ZUS w Warszawie. - Później, w ciągu miesiąca, punkty takie zaczną działać we wszystkich 43 oddziałach zakładu. Następne stopniowo tworzone będą w inspektoratach oraz wybranych biurach terenowych. Docelowo punktów potwierdzeń w ZUS może być około 300 - czytamy na stronie ZUS.

Najpopularniejsze sprawy dostępne przez ePUAP:
1. jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe),
2. dopisanie do spisu wyborców,
3. odpisy z ksiąg stanu cywilnego,
4. wpis do ewidencji działalności gospodarczej,
5. przyznanie dodatku mieszkaniowego,
6. przyznanie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego,
7. nadanie numeru porządkowego nieruchomości
8. wniosek o stypendium szkolne,
9. dofinansowanie zakupu podręczników,
10. rejestracja na uczelnię wyższą (w tym momencie na Uniwersytet Jagielloński w Krakowie),
11. deklaracja DR-1 na podatek rolny,
12. wydanie wtórnika tablic rejestracyjnych,
13. wydanie wtórnika prawa jazdy,
14. weryfikacja on-line danych prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego z rejestrem Centralnej Ewidencji Kierowców i Centralnej Ewidencji Pojazdów.

MSWiA przypomina, że kontakty z urzędem drogą elektroniczną były dotychczas możliwe, jeśli posiadaliśmy odpłatny kwalifikowany podpis elektroniczny. – Dlatego z usług elektronicznej administracji korzystało do tej pory niewiele osób. Profil Zaufany ePUAP ma to zmienić – twierdzi resort.

Podstawa prawna: Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. nr 93, poz. 546). Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. nr 93, poz. 547).

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika