Komisja Europejska opublikowała projekt dyrektywy o prawach konsumentów
8 października 2008 r. Komisja Europejska przedstawiła propozycję wprowadzenia obowiązujących w całej UE praw ułatwiających konsumentom zakupy przez Internet oraz w punktach sprzedaży. Proponowane przepisy mają zagwarantować konsumentom, bez względu na kraj dokonania zakupów, przejrzystość otrzymywanych informacji dotyczących ceny oraz dodatkowych kosztów i opłat przed zwarciem umowy.
Przepisy te mają wzmocnić ochronę konsumentów na wypadek opóźnienia przesyłki lub jej niedostarczenia, jak również określają obowiązujące w całej UE prawa konsumentów dotyczące okresu rezygnacji z zakupu, zwrotów, zwrotu kosztów, napraw, gwarancji oraz nieuczciwych warunków umownych. Proponowana dyrektywa ma na celu uproszczenie czterech obowiązujących dyrektyw. Jej celem jest równoczesne zwiększenie ochrony konsumentów oraz zmniejszanie obciążeń administracyjnych ograniczających swobodę działalności gospodarczej do obszarów poszczególnych państw, uniemożliwiając w ten sposób konsumentom skorzystanie z większego wyboru i konkurencyjnych ofert.
Standardowy zestaw warunków obowiązujących w umowach konsumenckich ograniczy nawet o 97% koszty przestrzegania przepisów ponoszone przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w całej Unii. Proponowana dyrektywa zwiększa istniejącą ochronę konsumentów w tych obszarach, w których odnotowano znaczącą liczbę skarg w ostatnich latach. Dotyczy to m.in. agresywnych metod sprzedaży. Dostosowuje ona przepisy do nowych technologii i metod sprzedaży takich jak m-handel (handel przy użyciu urządzeń mobilnych) oraz aukcje internetowe. We wniosku dotyczącym nowej dyrektywy zapisano wyraźny wymóg dotyczący umieszczenia w punktach sprzedaży jasnych informacji o prawach konsumentów.
Obecnie obowiązujące zasady ochrony konsumentów opierają się na czterech dyrektywach: w sprawie nieuczciwych warunków w umowach , w sprawie sprzedaży i gwarancji , w sprawie sprzedaży na odległość , w sprawie sprzedaży obwoźnej . Dyrektywy te zawierają szereg minimalnych wymagań; w ciągu kolejnych lat państwa członkowskie dodały do nich kolejne przepisy, co sprawiło, że obowiązywało właściwie 27 odrębnych porządków. Dla przykładu można podać zbiór różniących się między sobą wymagań w sprawie obowiązku dostarczania informacji, różne okresy rezygnacji z zakupu (od 7 do 15 dni) oraz różne obowiązki dotyczące zwrotu kosztów i napraw.
Dyrektywa w sprawie praw konsumentów dotyczy umów sprzedaży towarów i usług zawieranych między przedsiębiorcami i konsumentami. Zasadniczo obejmuje ona wszystkie umowy, tj. zakupy dokonywane w sklepie, zakupy na odległość oraz poza lokalem przedsiębiorstwa.
Dyrektywa zobowiązuje handlowców do dostarczenia konsumentowi przejrzystego zestawu informacji, w przypadku wszystkich umów konsumenckich, tak aby mógł on dokonać świadomego wyboru. Dane te obejmują główne cechy produktu, adres i dane identyfikacyjne przedsiębiorcy, cenę włącznie z podatkami, wszystkie dodatkowe opłaty związane z transportem, dostawą bądź przesyłką pocztową.
Dyrektywa wprowadza zasady dotyczące dostawy oraz przenoszenie ryzyka na konsumenta (obecnie niepodlegające regulacjom na poziomie UE): maksymalny okres 30 dni kalendarzowych od daty zawarcia umowy na dostarczenie przez przedsiębiorcę towarów konsumentowi. Przedsiębiorca ponosi ryzyko i koszty uszkodzenia lub zagubienia towaru do momentu otrzymania towaru przez konsumenta. W przypadku spóźnionej przesyłki lub jej niedostarczenia konsument będzie miał, nowe w większości państw członkowskich, prawo do zwrotu kosztów w najkrótszym możliwym okresie, nie później niż 7 dni od daty otrzymania przesyłki.
Jeśli chodzi o okres rezygnacji z zakupu (sprzedaż na odległość, np. przez Internet, przy pomocy telefonu komórkowego, katalogu oraz agresywne metody sprzedaży) dyrektywa wprowadza w całej UE 14-dniowego okresu rezygnacji z zakupu, podczas którego konsument może zmienić zdanie. Wprowadzenie łatwego w użyciu standardowego formularza rezygnacji.
Wprowadzony zostanie również jeden standardowy zestaw środków zaradczych dostępnych wszystkim konsumentom, którzy nabyli wadliwy produkt (tj. w pierwszej kolejności naprawa lub wymiana, ewentualnie rabat lub zwrot pieniędzy).
Powstanie także nowa czarna lista nieuczciwych warunków w umowach zakazanych bezwzględnie w całej UE oraz obowiązująca również w całej UE szara lista warunków w umowach uważanych za nieuczciwe, chyba że przedsiębiorca udowodni, że jest inaczej. Ochrona została również wzmocniona w wielu obszarach, włącznie z aukcjami internetowymi (dyrektywa wymaga, aby aukcje, włącznie z aukcjami elektronicznymi, spełniały standardowe wymogi dotyczące informacji) oraz agresywnymi metodami sprzedaży (ochrona przed agresywnymi metodami sprzedaży - sprzedażą negocjowaną poza lokalem przedsiębiorstwa lub „sprzedażą bezpośrednią" została znacząco wzmocniona w odpowiedzi na dużą ilość skarg konsumenckich).
Dyrektywa wprowadza również nową, szerszą definicję umów sprzedaży bezpośredniej oraz inne rozwiązania w celu zlikwidowania luk prawnych.
Dyrektywa w sprawie praw umownych, aby mogła stać się obowiązującym prawem, musi zostać zaakceptowana przez Parlament Europejski oraz rządy państw UE reprezentowane w Radzie Ministrów.
Tekst propozycji dyrektywy jest dostępny pod następującym adresem:
http://ec.europa.eu/consumers/rights/docs/Directive_final_EN.pdf
Źródło: PKPP Lewiatan, www.pkpplewiatan.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?