Komisja Europejska opublikowała zaproszenia do składania wniosków o współfinansowanie projektów w dziedzinie transeuropejskiej sieci transportowej z Funduszu TEN-T w 2009 r.
31 marca 2009 r. Komisja Europejska opublikowała zaproszenia do składania wniosków o współfinansowanie projektów stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania w dziedzinie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Ministerstwo Infrastruktury opublikowało informację nt. planowanych zaproszeń na swojej stronie internetowej w dn. 5 marca 2009 r.
Pomoc finansowa Wspólnoty w 2009 r. z budżetu TEN-T zostanie rozdysponowana w następujący sposób:
1) W ramach programu wieloletniego 2007-2013 Komisja Europejska ogłosiła następujące konkursy:
- Zaproszenie do składania wniosków o współfinansowanie projektów w dziedzinie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym - jest to ostatni z dwóch naborów planowanych do przeprowadzenia w latach 2008 - 2013, dostępne środki w ramach tego konkursu dla wszystkich państw członkowskich UE wynoszą 240 mln EUR;
zaproszenie do składania wniosków 1
- Zaproszenie do składania wniosków o współfinansowanie projektów w dziedzinie Inteligentnych Systemów Transportowych dla Transportu Drogowego - dostępny budżet dla wszystkich państw członkowskich UE wynosi 100 mln EUR;
zaproszenie do składania wniosków 2
- Zaproszenie do składania wniosków o współfinansowanie projektów w dziedzinie Autostrad Morskich - jest to drugi z sześciu konkursów w tej dziedzinie przewidzianych do zorganizowania w latach 2008 - 2013, dostępne środki w ramach tego konkursu dla wszystkich krajów UE wynoszą 30 mln EUR.
zaproszenie do składania wniosków 3
Wydatki w ramach projektów zgłoszonych do konkursów ramach programu wieloletniego będą uznawane za kwalifikowane od dn. 1 stycznia 2009 r.
2) W ramach rocznego programu prac w 2009 r. Komisja Europejska opublikowała:
- Zaproszenie do składania wniosków o współfinansowanie projektów stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania w dziedzinie transeuropejskiej sieci transportowej - dostępne środki dla UE 27 wynoszą 80 mln EUR, natomiast program prac przewiduje także rozdysponowanie dodatkowej kwoty 60 mln EUR w ramach Instrumentu Gwarancji Pożyczkowej (Loan Guarantee Instrument).
mi.gov.pl/files/0/1790988/przewodnikdlawnioskodawcw.pdf" >przewodnik dla wnioskodawców
zaproszenie do składania wniosków 4
Konkurs będzie przeprowadzony dla projektów, które nie zostały włączone do programu wieloletniego finansowania. Minimalny próg dofinansowania, o które można ubiegać się w ramach ww. konkursu wynosi dla projektów studialnych 0,5 mln EUR a dla projektów inwestycyjnych od 1 mln do 10 mln EUR. Wydatki w ramach projektów będą uznawane za wydatki kwalifikowane od daty złożenia aplikacji w Komisji Europejskiej.
3) W ramach programu przewidzianego w Europejskim Planie Naprawy Gospodarczej Komisja Europejska opublikowała:
- Zaproszenie do składania wniosków o współfinansowanie projektów w dziedzinie Europejskiego Planu Naprawy Gospodarczej - dostępny budżet dla wszystkich państw członkowskich UE wynosi 500 mln EUR.
zaproszenie do składania wniosków 5
Do wsparcia w ramach ww. programu kwalifikują się wyłącznie projekty dotyczące prac w rozumieniu Art. 2, ust. 9 Rozporządzenia 680/2007. Podstawowym wymaganiem dla propozycji składanych w ramach ww. programu jest dojrzałość projektu wyrażająca się możliwością wydatkowania przyznanego dofinansowania w 2009 lub najpóźniej w 2010 roku. Minimalna wartość dofinansowania, o którą można się ubiegać w ww. konkursie wynosi 1 mln EUR. Wydatki w ramach projektów będą uznawane za wydatki kwalifikowane od daty złożenia aplikacji w Komisji Europejskiej.
Poniżej zamieszczamy dokumenty dot. ww. konkursów:
- Programy prac:
wieloletni program prac 2009
roczny program prac 2009
program prac dla Europejskiego Planu Naprawy Gospodarczej
- Przewodnik dla wnioskodawców oraz formularze wniosków aplikacyjnych:
przewodnik dla wnioskodawców">
formularz wniosku A (w przygotowaniu)
formularz wniosku B1 - informacje administracyjne
formularz wniosku B2 - informacje techniczne i finansowe
Dokumentacja konkursowa dostępna jest również na stronie internetowej Agencji Wykonawczej ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej:
http://tentea.ec.europa.eu/en/apply_for_funding/follow_the_funding_process/calls_for_proposals_2009.htm
Termin składania wniosków do Komisji Europejskiej dla wszystkich konkursów ustalono na 15 maja 2009 r. Projekty zgłaszane przez polskie podmioty powinny uzyskać akceptację Ministra Infrastruktury. Aplikacje należy wypełnić w języku polskim i angielskim. W celu dokonania weryfikacji i akceptacji zgłaszanych wniosków należy przesłać uzupełnione wnioski aplikacyjne w 2 egzemplarzach w wersji papierowej w języku polskim oraz na płycie CD do Departamentu Funduszu Spójności w Ministerstwie Infrastruktury w nieprzekraczalnym terminie do dn. 28 kwietnia 2009 r. Aplikacje przesłane po tym terminie nie zostaną dopuszczone do konkursu. Po uwzględnieniu ewentualnych uwag Departamentu Funduszu Spójności, wymagane będzie przekazanie poprawionej wersji wniosku aplikacyjnego zarówno w języku polskim jak i angielskim.
Zasady przyznawania pomocy finansowej Wspólnoty w ww. konkursach regulują przepisy Rozporządzenia Nr 680/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy finansowej Wspólnoty w zakresie transeuropejskich sieci transportowych i energetycznych. Ponadto projekty zgłaszane do ww. konkursów muszą stanowić przedmiot wspólnego zainteresowania w rozumieniu Wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (Decyzja Nr 1692/96 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 oraz Decyzja Nr 884/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 29 kwietnia 2004 zmieniająca Decyzję Nr 1692/96/EC).
Szczegółowych informacji nt. konkursów udziela Departament Funduszu Spójności w Ministerstwie Infrastruktury (tel. 022 630 19 51; 022 630 19 52; 022 630 17 80; 022 630 19 67 oraz 022 630 13 56).
Źródło: www.mi.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?