Komunikat MSWiA w sprawie raportu NIK nt. kontroli realizacji projektów e-PUAP i STAP
W związku z publikacją „Epuap na niskim pułapie" zamieszczoną w dniu 27.04.2009 w dzienniku Puls Biznesu oraz komunikatem prasowym NIK wraz z załącznikiem „Informacja o wynikach kontroli realizacji projektów dotyczących elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (e-PUAP) i Sieci Teleinformatycznej Administracji Publicznej (STAP)", informujemy że wszystkie aspekty poruszone w przedmiotowym raporcie NIK zostały przez MSWiA wnikliwie przeanalizowane.
Szereg wniosków przedstawionych w raporcie NIK, dotyczącym okresu od stycznia 2005 roku do listopada 2008 roku, jest zbieżnych z diagnozą sytuacji w zakresie informatyzacji przeprowadzoną przez obecne kierownictwo MSWiA na początku 2008 r. W celu poprawy tempa realizacji i jakości projektów teleinformatycznych pozostających w zakresie zainteresowania MSWiA, podjęte zostały działania o charakterze organizacyjnym, kadrowym i legislacyjnym. W ostatnim czasie MSWiA rozpoczęło realizację wielu nowych projektów, które biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia oraz zgłaszane uwagi przez klientów, szczególnie portalu ePUAP, mają znacznie poprawić liczbę i jakość świadczonych usług.
W obecnym stanie platforma ePUAP realizuje wszystkie postawione przed nią zadania, o czym może świadczyć liczba założonych kont i wszczynanych spraw oraz wymienianych dokumentów:
Statystyka | IV 2009 |
Typ podmiotu | |
Razem (użytkownicy zarejestrowani - rodzaj podmiotu) | 9652 |
Fizyczna | 3888 |
Prawna | 5764 |
Aplikacje (w tym skrzynka podawcza) | 3367 |
Centralne Repozytorium Dokumentów | |
- wzory | 74 |
Dotychczas urzędy, w tym także MSWiA, umieściły na platformie szereg usług administracyjnych, które umożliwiają klientom załatwianie spraw drogą elektroniczną.
Obecnie na platformie ePUAP dostępne są m.in. usługi związane z obowiązkiem przyjmowania korespondencji drogą elektroniczną za pośrednictwem Elektronicznych Skrzynek Podawczych wynikającym z wymogów Ustawy o informatyzacji. Platforma umożliwia także korzystanie z bardziej zaawansowanych usług, na przykład związanych z dostępem do rejestru Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), czy też rejestru wyborców. Najnowszą usługą, która ma umożliwiać koordynację procesu administracyjnego pomiędzy wieloma urzędami różnego szczebla, jest usługa związana z ewidencjonowaniem działalności gospodarczej. Przygotowana przez MSWiA usługa umożliwiająca składanie wniosku EDG-1 w postaci elektronicznej jest stale rozwijana przy wykorzystaniu integracyjnych możliwości platformy. Dzięki ePUAP zbudowano więc fundament rozwoju nowoczesnej administracji - miejsce umożliwiające wymianę informacji pomiędzy różnymi systemami teleinformatycznymi administracji.
Druga faza projektu ePUAP charakteryzuje się podejściem usługowym i integracyjnym, tak by portal wkrótce stał się nie tylko punktem kontaktowym w celu załatwiania spraw przez klientów administracji, ale przede wszystkim punktem integracyjnym, za pomocą którego urzędy w poszczególnych procesach administracyjnych będą mogły pozyskiwać informacje z różnych systemów oraz rejestrów teleinformatycznych. Takie podejście ułatwi i przyspieszy załatwianie spraw w urzędach oraz odciąży klientów od konieczności przenoszenia informacji w postaci papierowej pomiędzy urzędami. W ramach ePUAP2 platforma ma zostać wzbogacona o możliwość korzystania przez urzędy udostępniające swoje usługi na ePUAP z większości zbudowanych lub budowanych rejestrów w Polsce. Takie podejście do rozwoju ePUAP umożliwi urzędom oferowanie szerokiego wachlarza usług administracyjnych dla obywateli, bez konieczności integrowania się z wieloma systemami. Jednakże, aby osiągnąć te cele, należy przygotować nie tylko warstwę technologiczną, ale również legislacyjną. W obu zakresach MSWiA pracuje intensywnie, o czym świadczą prowadzone od 2008 roku prace projektowe oraz liczne inicjatywy legislacyjne, także prace integracyjne wspólnie z innymi resortami. Grunt legislacyjny przygotowywany jest w zakresie prac nowelizacyjnych nad ustawą o informatyzacji, Planem Informatyzacji Państwa oraz - we współpracy z Ministerstwem Gospodarki - ustawą o podpisach elektronicznych, czy też ustawą realizującą zalecenia dyrektywy usługowej.
MSWiA prowadzi prace koordynacyjne z pozostałymi resortami w zakresie promowania e-administracji i współpracy platformy ePUAP z innymi systemami administracji rządowej. Poza działaniami opisanymi powyżej, należy przywołać współpracę z Ministerstwem Finansów (prace nad integracją platformy ePUAP z systemem eDeklaracje), Ministerstwem Gospodarki (ePUAP w CEIDG), ZUS, MPiPS, GUS, KBW, MZ, MS, czy MSZ. MSWiA jest też inicjatorem projektu Centralny Model Danych, który przyjęty przez Komitet Rady Ministrów ds. Informatyzacji i Łączności (KRMIŁ), oznacza rozpoczęcie prac nad systemowym podejściem do integracji rejestrów państwowych w Polsce, co znacznie usprawni funkcjonowanie rejestrów, poprawi ich jakość i ułatwi świadczenie usług administracyjnych drogą elektroniczną.
W celu usprawnienia koordynacji realizowanych dużych projektów informatycznych na początku 2008 roku utworzono Centrum Projektów Informatycznych (CPI MSWiA). Centrum realizując m.in. nowe projekty jak ePUAP2 czy pl.ID potrafiło z ponad 6 miesięcznym wyprzedzeniem względem planowanych harmonogramów uruchomić procedury zatwierdzenia projektów i ich finansowania przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. W CPI MSWiA powołano też Zespół Biznesowy ePUAP, tj. zespół analityków, prawników i ekspertów z dziedziny administracji, którzy mają za zadanie inwentaryzować, a następnie dążyć do umieszczania kolejnych usług administracyjnych na platformie ePUAP, zgodnie z wypracowanymi procedurami modelu świadczenia usług. Działania tego Zespołu skupione są przede wszystkim na współpracy międzyresortowej.
NIK w zaleceniach pokontrolnych wnosił m.in. o:
wypracowanie i przedstawienie rządowi koncepcji realizacji II etapu STAP
Trwają prace nad nowelizacją uchwały Rady Ministrów dot. realizacji STAP, która obecnie jest w konsultacjach międzyresortowych (główne powody to przestarzałość techniczna, konieczność aktualizacji zakresu usług i co szczególnie istotne, pojawi się możliwość wykorzystania środków unijnych, o czym wcześniej nie było mowy). Ponadto doprecyzowano koncepcję konsolidacji obecnych zasobów telekomunikacyjnych administracji publicznej, co pozwoli wprowadzić realne oszczędności, tak aby dla każdego systemu informatycznego nie budowano odrębnej sieci. Przykładem jest warszawski GOVNET wykorzystywany przez wszystkie urzędy centralne oraz rozpoczęta realizacja sieci 112 z funduszy europejskich. W momencie zatwierdzenia ww. uchwały - na posiedzeniu KRMiŁ zostanie zaprezentowana koncepcja II etapu STAP. De facto jest nią projekt nowej uchwały.
doprowadzenie do pełnej funkcjonalności e-PUAP i zachęcenie organów administracji do integracji ich rozwiązań z tą platformą.
Na platformie udostępnione zostały odpowiednie usługi sieciowe (WebService, w trybie PUSH i PULL) wraz z dokumentacją i przykładową aplikacją, które umożliwiają integrację systemów dziedzinowych z platformą ePUAP. Rozwiązanie to funkcjonuje już w kilku urzędach i świadczy o technicznej możliwości przeprowadzenia takiej operacji. W praktyce oznacza to, iż urząd posługujący się w postępowaniu administracyjnym systemem obiegu/zarządzania dokumentami, może nie „zaglądając" ręcznie do skrzynek ePUAP-owych, automatycznie pobierać dokumenty i umieszczać je bezpośrednio na właściwym stanowisku pracy. Podobna funkcjonalność działa w drugą stronę, przez co urzędy mogą doręczać dokumenty swoim klientom w postaci elektronicznej, bezpośrednio z własnych systemów poprzez platformę ePUAP.
W celu zachęcenia urzędów do dostarczania elektronicznych usług publicznych z wykorzystaniem portalu ePUAP, MSWiA organizuje także warsztaty, podczas których w praktyczny sposób prezentowane są możliwości integracyjne platformy. W trakcie tych spotkań zbierane są też uwagi i wnioski, które pozwalają stale poprawiać jakość integracyjnych aspektów funkcjonowania platformy. Zdając sobie sprawę ze znaczenia zwiększania świadomości wśród urzędników oraz klientów administracji, MSWiA planuje kolejne warsztaty oraz cykl konferencji w przedmiotowym zakresie.
Źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji - www.mswia.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?