Konferencja „Drogi przyjazne środowisku”
- Jako członek Unii Europejskiej otrzymamy z funduszy unijnych 35 mld zł na budowę dróg i 10 mld zł na modernizację linii kolejowych w Polsce. Dlatego przy realizacji inwestycji musimy przestrzegać wszystkich wymogów unijnych w zakresie ochrony środowiska - powiedział Minister Cezary Grabarczyk podczas konferencji „Drogi przyjazne środowisku", 15 października br. w Warszawie. Konferencja zorganizowana z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury towarzyszyła VI Międzynarodowym Targom INFRASTRUKTURA 2008. - Chcemy, żeby Polska była nowoczesna, aby było łatwo do nas przylecieć lub przyjechać dobrymi drogami czy szybką koleją. Chcemy też, aby nasze środowisko cieszyło wszystkich jeżdżących po naszych drogach - dodał minister.
- Przygotowany w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) program „Drogi przyjazne środowisku" jest przykładem zmiany w podejściu do kwestii ochrony przyrody - powiedział podczas seminarium Z-ca Generalnego Dyrektora GDDKiA Tomasz Rudnicki. - Program ma na celu przyspieszenie inwestycji drogowych, przy jednoczesnym minimalizowaniu pojawiających się sporów. Poprzez konsultacje społeczne i kształtowanie proekologicznych postaw użytkowników dróg, chcemy zapobiegać, a nie leczyć - dodał.
- Ochrona przyrody w Unii Europejskiej jest na bardzo wysokim poziomie. Prawidłowe wypełnienie wymogów UE jest warunkiem otrzymania środków unijnych na inwestycje drogowe i kolejowe - powiedział podczas seminarium Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Maciej Trzeciak.
- 15 listopada br. wejdą w życie dwie ustawy „środowiskowe", które w pełni dostosowują polskie prawo do wymogów unijnych - dodał. Wiceminister poinformował również, że dzięki powstającej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska procedura uzyskiwania decyzji środowiskowych niezbędnych do budowy dróg skróci się z obecnych 180 do 105 dni.
">min%20(140,%20screen.availWidth%20-%2020)%20+%20',height='%20+%20Math.min%20(80,%20screen.availHeight%20-%2030))">Podczas konferencji „Drogi przyjazne środowisku" zaprezentowano przygotowaną na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury Prognozę Oddziaływania na Środowisko dla Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012. - Opracowanie Prognozy jest wypełnieniem przepisów prawa unijnego i krajowego, które nakłada na organy administracji publicznej obowiązek przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla polityk i programów, między innymi w sektorze transportu - powiedział przedstawiciel konsorcjum, które przygotowało Prognozę Tomasz Podgajniak.
- Opracowując Prognozę mieliśmy na celu przede wszystkim identyfikację i eliminację, na możliwie wczesnych etapach realizacji inwestycji, potencjalnych sytuacji kolizyjnych, zarówno środowiskowych jak i społecznych - dodał. Wyniki Prognozy potwierdziły, że korzyści z realizacji programu budowy dróg to m. in. zmniejszenie zużycia paliwa, obniżenie poziomu hałasu oraz zmniejszenie emisji spalin na terenach gęsto zabudowanych, po których obecnie przebiegają najważniejsze trasy tranzytowe. - Szacujemy, że dzięki realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012 może nastąpić spadek liczby wypadków na modernizowanych drogach o 81%, co oznacza ocalenie życia nawet 1100 osób - poinformował T. Podgajniak.
- Nikt wcześniej nie opracował takiego dokumentu. Dzięki niemu wiemy jak budować „zielone" drogi i one powstaną - powiedział Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Podczas konferencji „Drogi przyjazne środowisku" prof. Aleksander Böhm i dr Paweł Ozimek z Politechniki Krakowskiej zaprezentowali koncepcję budowy dróg, która bierze również pod uwagę walory krajobrazowe otoczenia drogi, tak aby trasa nabrała cech atrakcji turystycznej.
Źródło: www.mi.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?