Lotnictwo: Zmiana zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych
Linie lotnicze nie będą tracić nabytych przydziałów czasu na start lub lądowanie, jeżeli nie wykorzystają przynajmniej 80% z przydzielonego w ramach nich czasu. Ze względu na kryzys gospodarczy Parlament Europejski poparł propozycję, która czasowo zawiesza stosowanie zasady „wykorzystuj albo strać" w sezonie 2009/2010.
Kryzys gospodarczy prowadzi do ostrego spadku popytu na przewozy pasażerskie i transportowe, co ma negatywne skutki dla przewoźników lotniczych. Komisja Europejska argumentuje, że w tak wyjątkowych okolicznościach linie lotnicze nie powinny być zmuszane do obsługiwania do połowy pełnych samolotów po to, by zachować swoje przydziały czasu na start lub lądowanie, zarówno z pobudek ekonomicznych jak i ekologicznych.
Parlament Europejski poparł propozycję zmiany rozporządzenia, która umożliwi liniom lotniczym zachowanie przydziałów czasu na start lub lądowanie, do których uprawnienia uzyskały w przeszłości, nawet jeżeli nie wykorzystają przynajmniej 80% z przydzielonego w ramach nich czasu.
Zawieszenie zasady „wykorzystuj albo strać" obowiązywać będzie w roku 2010. Parlament nie zgodził się, aby decyzje na następne lata zapadały w procedurze "komitologii', która ceduje część uprawnień decyzyjnych na Komisję Europejską. W zależności od sytuacji gospodarczej, posłowie nie wykluczają, że może zaistnieć konieczność przedłużenia przyjętych ustaleń na lata 2010/2011, ale KE będzie musiała przygotować nowy wniosek legislacyjny, który zostanie rozpatrzony w procedurze współdecyzji.
Paolo COSTA (ALDE, IT)
Wspólne zasady przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty
Procedura: Współdecyzja
Debata: 07.05.2009
Głosowanie:07.05.200
Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?