Matura w szkołach dwujęzycznych na razie bez zmian
W ciągu najbliższych lat zostaną wypracowane nowe zasady zdawania matury w szkołach dwujęzycznych. Powstaną grupy robocze złożone z przedstawicieli dyrektorów szkół dwujęzycznych i MEN, aby wypracować lepsze formy ich funkcjonowania.
- Pani minister zaproponowała czteroletnie moratorium dotyczące zachowania status quo w zakresie zdawania matury w szkołach dwujęzycznych. Wszyscy uczniowie, którzy uczą się obecnie w szkołach dwujęzycznych oraz w tzw. klasach zerowych, będą mogli zdawać egzamin maturalny dokładnie według takich samych zasad, jakie obowiązują obecnie. Ponadto stworzone zostały grupy robocze, które mają za zadanie wypracować lepsze formy funkcjonowania szkolnictwa dwujęzycznego w Polsce - poinformował dziennikarzy podsekretarz stanu Krzysztof Stanowski podczas konferencji prasowej.
Takie decyzje zapadły podczas czwartkowego (16 października) spotkania minister edukacji narodowej Katarzyny Hall z dyrektorami szkół dwujęzycznych. Uczestniczyli w nim wiceministrowie: Zbigniew Marciniak i Krzysztof Stanowski, Mirosław Sawicki - dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, przedstawiciele departamentów merytorycznych w MEN oraz prawie 100 dyrektorów szkół dwujęzycznych z całego kraju, w których działają klasy polsko-niemieckie, polsko-hiszpańskie, polsko-angielskie, polsko-francuskie i polsko-rosyjskie.
Podczas spotkania dyrektorzy mieli okazję przedstawić swoje uwagi dotyczące zmian w Rozporządzeniu w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Dyrektorzy szkół przedstawili swoje wątpliwości dotyczące terminu wprowadzenia zmian. - Po wysłuchaniu stanowiska dyrektorów, którzy zaprezentowali także opinie uczniów i ich rodziców, minister Katarzyna Hall podjęła decyzję, która powinna uspokoić uczniów szkół dwujęzycznych, aktualnie uczących się w tych szkołach - mówił podczas konferencji prasowej wiceminister Krzysztof Stanowski.
W czasie spotkania ustalono, że w ciągu najbliższych 2-3 tygodni rozpocznie pracę pięć grup roboczych z udziałem przedstawicieli dyrektorów szkół i MEN. Każda z nich zajmie się nauczaniem w innym języku. - Decyzja, która została podjęta, ma umożliwić rozmowy z dyrektorami, ze środowiskiem szkolnym, aby wypracować najlepsze rozwiązanie - mówił Krzysztof Stanowski.
- Zmiany mechanizmów w zakresie zdawania matury w szkołach dwujęzycznych są potrzebne - dodał wiceminister Stanowski. - Świadczyć mogą o tym chociażby dane Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Obecnie opracowywane są arkusze egzaminacyjne dla kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu uczniów, w najlepszym przypadku stu kilkudziesięciu - podkreślał.
- Oczywiście jest szereg mankamentów, jeśli chodzi o takie nauczanie. Przyjmujemy do wiadomości zastrzeżenia co do poziomu merytorycznego arkuszy egzaminacyjnych przygotowanych w danym języku - mówił podczas konferencji prasowej Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO im. Marynarki Wojennej w Gdyni. Podkreślił też, że dla dyrektorów najlepszym rozwiązaniem byłoby odroczenie zmian o sześć lat, by objęły one też uczniów dwujęzycznych gimnazjów.
Jak poinformował Marek Sawicki, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, na maturze w szkołach dwujęzycznych najczęściej wybierana jest matematyka. W tym roku najwięcej uczniów zadeklarowało chęć przystąpienia do egzaminów w języku angielskim - łącznie prawie 400 osób. Większość z nich, 191 osób, wybrało matematykę. Najmniej chętnych było na egzaminy po hiszpańsku. Łącznie zdawanie egzaminów ze wszystkich przedmiotów w tym języku zadeklarowało 49 uczniów. Odnosząc się do kosztów przygotowania takiej matury dyrektor Mirosław Sawicki mówił, że koszt przygotowania jednego arkusza egzaminacyjnego to ponad dwadzieścia tysięcy złotych. Nawet, jeśli tylko dziewięciu uczniów zdaje fizykę po angielsku, to arkuszy trzeba przygotować trzy.
Źródło: www.men.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?