Bezpieczniejsze polskie niebo
Rządowy projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw dostosowuje polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących bezzałogowych statków powietrznych (BSP, tzn. dronów) i ich systemów. Dzięki zmianom w prawie ma zostać zwiększony również poziom bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Chodzi o rozwiązania, które umożliwią zapobieganie bezprawnemu wykonywaniu operacji z użyciem BSP.
- "Dziś drony są coraz częściej wykorzystywane w wielu dziedzinach gospodarki – w kolejnictwie, budownictwie, rolnictwie. Pozwalają skuteczniej dbać o bezpieczeństwo czy szybciej przesyłać informacje. Sprawnie funkcjonujący rynek dronowy wpływa bezpośrednio na działanie wielu innych obszarów. Dlatego tak ważne jest ciągłe doskonalenie przepisów, które wpływają na funkcjonowanie BSP, a przez to sprawiają, że nasze niebo jest bezpieczniejsze" — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Najważniejsze rozwiązania w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
Dotychczasowy podział na operacje BSP o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na operacje komercyjne, zostanie zastąpiony trzema kategoriami:
- operacja „otwarta”,
- operacja „szczególna”,
- operacja „certyfikowana”.
Nowy podział wynika z przepisów UE i został dokonany w oparciu o analizę ryzyka wykonywanych operacji lotniczych.
Kategoria „otwarta” przeznaczona będzie dla operacji wykonywanych w warunkach widzialności wzrokowej (VLOS), o najniższym ryzyku. Niskie ryzyko zapewnione zostanie dzięki jasnym wytycznym, określającym m.in. dopuszczalne masy startowe bezzałogowych statków powietrznych, ich wyposażenie, prędkości lotu, maksymalną energię kinetyczną uderzenia oraz odległość od pojedynczych osób i zgromadzeń osób.
W kategorii „szczególnej” operacje zostaną ściśle określone i będą mogły być wykonywane na podstawie zezwolenia wydawanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Operacja „certyfikowana” będzie najwyższą kategorią dopuszczenia do lotu bezzałogowego statku powietrznego. Aby wykonywać operacje w tej kategorii konieczne będzie posiadanie certyfikowanego systemu BSP, który uzyskał wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych.
Nowym rozwiązaniem będzie możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych, które mogą ograniczyć lub wykluczyć wykonywanie operacji z użyciem systemów BSP. Chodzi o wyeliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa, prywatności czy środowiska naturalnego, które wynikają z wykonywania operacji BSP. Wyznaczanie stref geograficznych zostanie powierzone Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).
Ponadto Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego i PAŻP będą realizować swoje zdania w formie cyfrowej, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.
Kiedy zmiany mają wejść w życie?
Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie.