Nowe przepisy dla uczelni w czasie pandemii
Od 26 stycznia 2021 r. obowiązują nowe przepisy, które zawierają szczególne rozwiązania dotyczące funkcjonowania uczelni oraz podmiotów prowadzących kształcenie doktorantów w roku 2021 oraz w roku akademickim 2020/2021 w warunkach trwającej pandemii. Nowe przepisy dotyczą m.in. wymiaru praktyk zawodowych czy rekrutacji na studia.
Na czym polegają zmiany?
Wprowadzone zmiany dotyczą m.in.:
- zniesienia minimalnego wymiaru praktyk zawodowych na studiach o profilu praktycznym (wynoszącego 6 miesięcy albo 3 miesiące – w zależności od poziomu studiów) i umocowania senatu uczelni do dokonania zmian w programach studiów,
- ujednolicenia przepisów dotyczących kształcenia doktorantów z przepisami dotyczącymi funkcjonowania uczelni, przez wprowadzenie możliwości czasowego ograniczenia kształcenia doktorantów,
- utrzymania ważności legitymacji doktoranta również przez okres czasowego ograniczenia kształcenia doktorantów i 60 dni po zakończeniu tego ograniczenia,
- zwiększenia liczby członków Polskiej Komisji Akredytacyjnej z nie więcej niż 90 do nie więcej niż 100.
Co jeszcze przewidują nowe przepisy?
Dodatkowo wprowadzono zmiany, które:
- umożliwiają dokonania przez uczelnie zmian w uchwałach rekrutacyjnych dotyczących rekrutacji na studia rozpoczynające się w drugim semestrze roku akademickiego 2020/2021 oraz w roku akademickim 2021/2022,
- umożliwiają dokonania przez uczelnie publiczne zmiany zasad przyjmowania laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego, a także laureatów konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich na studia rozpoczynające się w drugim semestrze roku akademickiego 2020/2021 oraz w roku akademickim 2021/2022,
- umożliwiają przyjmowanie na studia drugiego stopnia rozpoczynające się w drugim semestrze roku akademickiego 2020/2021 oraz w roku akademickim 2021/2022 osób, które przedstawią zaświadczenie o ukończeniu studiów zamiast dyplomu ukończenia studiów,
- określają szczególne zasady wprowadzania zmian w regulaminach studiów do dnia 30 września 2021 roku (poprzez zniesienie wymogu uchwalenia zmian w regulaminie na co najmniej 5 miesięcy przed rozpoczęciem roku akademickiego oraz wejścia w życie zmian z początkiem roku akademickiego, wprowadzenie 10-dniowego terminu uzgodnienia zmian w regulaminie z samorządem studenckim, a także zwykłej większości statutowego składu senatu przy podejmowaniu ponownej uchwały w przypadku braku uzgodnienia regulaminu z samorządem studenckim),
- umocowują rektora do zmiany organizacji roku akademickiego 2020/2021 określonej w aktach wewnętrznych uczelni,
- umożliwiają dokonania przez podmiot prowadzący szkołę doktorską zmiany zasad rekrutacji do szkół doktorskich dla kształcenia w szkołach doktorskich rozpoczynającego się w roku 2021.
Podstawa prawna:
- ustawa z 21 stycznia 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 159).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?