Dokument dostaniemy za darmo, a wniosek o jego wydanie złożymy np. przez internet. Zastąpi on m.in. książeczkę zdrowia.
Elektroniczny dowód osobisty będzie miał formę karty identyfikacyjnej o wymiarach 53,98x85,60 mm.
MSWiA opublikowało projekt rozporządzenia, w którym określono jak starać się o ten dokument. Będzie to możliwe już od 1 lipca tego roku.
Nowy dowód najpierw dostaną osoby, którym w 2011 roku kończy się termin ważności dokumentu oraz te, które skończą w tym samym roku 18. rok życia.
W gminie lub on-line
Wniosek o wydanie dowodu będzie można złożyć w dowolnym urzędzie gminy, czyli niekoniecznie w miejscu zameldowania. Podamy w nim imię i nazwisko, PESEL, obywatelstwo," miejsce i datę urodzenia czy adres e-mail. Do wniosku dołączymy zdjęcie (takie samo jak do paszportu). Będziemy musieli również zaznaczyć, dlaczego staramy się o nowy dowód.
- dowód osobisty wydawany po raz pierwszy;
- upływ terminu ważności dowodu osobistego;
- zmiana danych zawartych w warstwie graficznej dowodu osobistego;
- zmiana wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego - utrata dowodu osobistego;
- uszkodzenie dowodu osobistego;
- wyłączenie funkcji elektronicznych dowodu osobistego - wymiana dowodu osobistego na podstawie
art. 46 ust. 1 pkt 7 ustawy o dowodach osobistych (czyli na żądanie obywatela).
Dodatkowo zostaniemy pouczeni, że za podanie nieprawdziwych danych możemy trafić do więzienia nawet na 3 lata.
Możliwe będzie również złożenie wniosku drogą elektroniczną. Dołączymy do niego wtedy plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB.
Niestety wysyłając wniosek on-line konieczne będzie uwierzytelnienie go jednym z bezpiecznych podpisów, np. elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu.
Jakie zmiany w nowym dowodzie?
Na elektronicznym dokumencie nie znajdziemy już informacji o miejscu zameldowania, rysopisu oraz wzoru podpisu właściciela. Nowością będzie natomiast informacja o obywatelstwie i mikroczip.
Dzięki warstwie elektronicznej nowe dowody mają ułatwić nam kontakt z urzędami, umożliwiając załatwianie spraw przez internet. Będzie on ponadto pełnił funkcję książeczki zdrowia, w której lekarz sprawdzi wszystkie informacje o pacjencie.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl