Opinia PKPP Lewiatan do poselskiego projektu ustawy o sieci szpitali

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan negatywnie ocenia poselski projekt ustawy o sieci szpitali.

Uważamy, iż rozwiązania zaproponowane w opiniowanym projekcie ustawy (przesłanym przez Kancelarię Sejmu 13 czerwca 2008 r.) nie zapewnią lepszego dopasowania struktury świadczeń do potrzeb zdrowotnych, ani nie poprawią gospodarności w wykorzystaniu środków publicznych. Nie zostaną więc spełnione cele projektu zapisane w jego uzasadnieniu. Natomiast konsekwencją jego uchwalenia będzie zwiększenie wydatków publicznych na utrzymanie nowych instytucji i na nowe zadania instytucji już funkcjonujących.

PKPP Lewiatan nie neguje potrzeby regulowania wielkości, struktury i jakości podaży świadczeń szpitalnych niezbędnych dla realizacji zadań państwa w zakresie polityki zdrowotnej. Taka regulacja może odbywać się jednakże w różny sposób, w tym m.in. poprzez:
- system kontraktowania świadczeń finansowanych ze środków publicznych,
- ustalanie wymagań, jakie muszą spełnić szpitale zainteresowane pozyskaniem środków publicznych,
- ustalanie standardów postępowania w określonych jednostkach chorobowych,
- określenie zasad zastosowania szczególnie drogiej aparatury diagnostycznej w konkretnych procedurach medycznych.

Zdaniem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, niektóre z zaproponowanych w tym projekcie rozwiązań, których celem jest podniesienie jakości świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, mogą być wdrażane poprzez zmianę przepisów wydawanych przez ministra zdrowia i prezesa NFZ dotyczących ogólnych i szczegółowych warunków zawierania umów NFZ ze szpitalami.

W opiniowanym projekcie ograniczono się tylko do zadań finansowanych z Narodowego Funduszu Zdrowia. Pominięto wszystkie zadania państwa z zakresu lecznictwa szpitalnego, które finansowane są ze środków publicznych będących w dyspozycji innych podmiotów niż NFZ
, w tym w dyspozycji ministra zdrowia (np. ze środków na sfinansowanie procedur wysokospecjalistycznych, czy też świadczeń szpitalnych w ramach narodowych programów zdrowia). W rezultacie projektowana sieć szpitali ograniczona jest tylko do zadań finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, pomimo iż wstępne artykuły i treść uzasadnienia wskazują, że intencją pomysłodawców było regulowanie wielkości, struktury i jakości wszystkich świadczeń szpitalnych finansowanych ze środków publicznych.

Porady prawne



Pomijając fakt, iż w opiniowanym projekcie występują błędy redakcyjne, merytoryczna nieprecyzyjność jego zapisów skutkować będzie powstawaniem konfliktów przy podejmowaniu decyzji o włączeniu bądź wyłączeniu konkretnego szpitala z sieci. Zaproponowane w projekcie ustawy kryteria oceny szpitali i uzasadnienie decyzji o włączeniu danego szpitala do sieci są mało precyzyjne. W przypadku wdrożenia zaproponowanych regulacji wystąpi niebezpieczeństwo subiektywnych decyzji ministra zdrowia i innych ministerstw, będących organami założycielskimi dla niektórych szpitali oraz niebezpieczeństwo wywierania politycznej presji na decyzje centralnych organów administracji państwowej, a także nieformalnego i niejawnego wpływania na decyzje ministrów.

Zdaniem PKPP Lewiatan, przeciwdziałanie pogarszaniu się kondycji finansowej szpitali publicznych nie powinno odbywać się poprzez zaproponowane w projekcie mechanizmy oceny i administracyjnego monitorowania kondycji finansowej szpitali, lecz poprzez zmianę zasad gospodarki finansowej publicznych szpitali oraz przekształcanie ich w spółki prawa handlowego. Uważamy, iż zaproponowane w projekcie mechanizmy okażą się nieskuteczne, ponieważ nie ograniczą one w żaden sposób możliwości zadłużania się szpitali.

Poza powyższym, przedstawiany projekt jest niezgodny z obowiązującym prawem. Przewiduje on nałożenie na administrację samorządową szczebla wojewódzkiego nowych obowiązków, np. obowiązek tworzenia Wojewódzkich Komisji do Spraw Szpitali i regionalnych planów opieki szpitalnej. Nie wskazuje on jednak źródeł pokrycia tych wydatków. Natomiast zgodnie z konstytucyjną zasadą adekwatności zasilania finansowego do zakresu przekazanych zadań, nałożenie nowych zadań na samorząd terytorialny musi być powiązane ze wskazaniem źródeł finansowych niezbędnych dla realizacji tych zadań.

Uwagi szczegółowe

Art. 9. projektowanej ustawy zawiera bardzo nieprecyzyjne kryteria, na podstawie których oceniana byłaby przez Krajową Radę do Spraw Szpitali i Wojewódzką Komisję do Spraw Szpitali przydatność danego szpitala dla tzw. optymalizacji wykorzystania zasobów. Dodatkowo przewiduje się sytuację, w której minister zdrowia może włączyć (i wyłączyć) dany szpital z sieci, mimo odmiennej opinii ww.

ciał, kierując się "niezbędnością szpitala dla zapewnienia optymalnej liczby łóżek" (ust. 5). Taka propozycja oznacza, że dopuszcza się całkowitą arbitralność decyzji ministra zdrowia, a tym samym tworzy obszar politycznych nacisków na ministra w celu wymuszenia pozytywnej dla danego szpitala decyzji, która zapewni danemu szpitalowi możliwość pozyskiwania publicznych środków. Co więcej stawia pod znakiem zapytania konieczność powoływania takich ciał, w sytuacji, gdy minister może pomijać ich opinię decydując o włączeniu, bądź też wyłączeniu szpitala z sieci. Obawiamy się, iż takie rozwiązanie będzie sprzyjać bardzo silnym nieformalnym naciskom na ministra, szczególnie w sytuacji, gdy opinia rady nie będzie korzystna dla danego publicznego czy też prywatnego szpitala.

W ustępie 7 ww. artykułu wprowadza się pojęcie środków na realizację regionalnych planów opieki szpitalnej, jednocześnie nie określając, jaki podmiot jest dysponentem tych środków. Skutkuje to brakiem informacji o tym, kto będzie ponosić koszty dostosowania działalności szpitali do tworzonych przez marszałka województwa regionalnych planów opieki szpitalnej.

Art. 29, ust. 1. określa podmioty, które mogą finansować inwestycje niezbędne dla realizacji zadań szpitala włączonego do sieci. Taka forma zapisu nie daje gwarancji pozyskania środków przez szpitale. Samo ich wymienienie, nie daje żadnych gwarancji pozyskania tych środków przez szpital, który zgodnie z opiniami rady regionalnej i decyzjami ministra zdrowia miałby realizować niedookreślony plan dostosowawczy do regionalnego programu opieki szpitalnej. W konsekwencji, zapis ten jest więc zapisem pustym.

W art. 30 i art. 38 projektodawcy określili podział szpitali z uwagi na wyniki oceny sytuacji ekonomicznej i oceny jakości świadczeń. Zakwalifikowanie do konkretnej kategorii miałoby skutki finansowe dla szpitala - kwota należności ustalanej w umowie z NFZ miałaby zależeć od tego, do jakiej kategorii z uwagi na wyniki ekonomiczne i jakość został zakwalifikowany szpital, oraz wpływ na decyzję o włączeniu czy wyłączeniu szpitala z sieci.

Projekt określa jaka liczba punktów niezbędna jest szpitalowi, aby został on zakwalifikowany do danej kategorii. Natomiast nie określono za jakie charakterystyki działalności ekonomicznej, czy też za jakie charakterystyki jakości opieki liczone byłyby te punkty i w jakiej wysokości.



Reasumując, projektodawcy określili, przy jakiej liczbie punktów szpital byłby zaliczony do określonej kategorii, co miałoby m.in. skutki finansowe dla szpitala i decydowałoby o tym, czy znajdzie się w sieci czy też nie, ale nie wprowadzili do projektu informacji o zasadach ustalania tej punktacji, tj. za co szpital otrzyma określoną liczbę punktów.

Ze względu na to, że przedstawiony projekt ustawy o sieci szpitali jest sprzeczny z obowiązującymi regulacjami prawnymi oraz, iż jego skutkiem będzie wzrost wydatków publicznych a jednocześnie nie zostanie rozwiązany żaden ważny dla ochrony zdrowia problem, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan uważa, iż powinien on zostać odrzucony w pierwszym czytaniu.

Źródło: Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
9 lipca 2008 roku
www.pkpplewiatan.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika