PE proponuje 136 mld euro w budżecie UE na 2009 rok
Parlament Europejski przyjął w pierwszym czytaniu propozycję budżetu UE na 2009 rok, w którym proponuje ustanowienie przyszłorocznych wydatków na poziomie 136 mld euro (zobowiązania) i 124,5 mld euro (płatnosci) (odpowiednio 1,04% i 0,959% DNB Unii). Ta propozycja znacznie przekracza poziom wydatków zaproponowany przez państwa członkowskie (Radę) w lipcu (odpowiednio 133,9 mld i 114,9 mld euro), ale mieści się w granicach określonych wieloletnią perspektywą finansową.
Parlament podwyższył poziom wydatków zaproponowany przez KE i Radę, gdyż zdaniem posłów tego wymaga konieczność sfinansowania takich priorytetów na 2009 rok jak walka ze zmianami klimatycznymi, bezpieczeństwo obywateli i polityka socjalna.
Podobnie jak w latach poprzednich, największy spór toczy się o przewidywane wydatki na działalność UE na arenie międzynarodowej (stosunki zewnętrzne), który to dział - zdaniem posłów - pozostaje niedofinansowany. Różnica, jaką zaproponowała Rada w projekcie budżetu między prognozowanymi zobowiązaniami finansowymi i zaprogramowanymi wydatkami na 2009 rok jeszcze nigdy nie była tak duża. Posłowie uważają, że cięcia Rady w proponowanym budżecie na 2009 rok uniemożliwiają sfinansowanie zobowiązań UE i dlatego postanowili zmniejszyć tę dysproporcję.
Dział 1a i 1b Zrównoważony wzrost
PE proponuje zwiększenie budżetu na finansowanie polityki społecznej i zatrudnienia, czyli działań na rzecz konkurencyjności i spójności. Obejmuje to wydatki na Fundusz Socjalny, który zdaniem posłów powinien otrzymać dodatkowe 135 mln euro, Fundusz Rozwoju Regionalnego i Fundusz Spójności. Dodatkowe środki proponuje się przeznaczyć dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Dział 2 Zasoby naturalne
Posłowie domagają się przywrócenia finansowania WPR w wysokości przewidzianej w budżecie wstępnym, zanim poddane zostały cięciom przez Radę. Parlament nie godzi się na redukcje realnych nakładów na rozwój obszarów wiejskich. Posłowie chcą również zwiększyć wydatki na walkę ze zmianami klimatu o dodatkowe 2 mld euro poprzez wsparcie działań na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatycznym w już istniejących programach rozwoju wiejskiego, transportowych, badawczych i środowiskowych (np. LIFE+). Ponadto, posłowie proponują nową, odrębną linię budżetową w dziale 2 na walkę ze zmianami klimatycznymi (20 mln euro).
Strategia na rzecz Morza Bałtyckiego
Posłowie proponują ustanowienie odrębnej linii budżetowej na rzecz regionu Morza Bałtyckiego obejmującej finansowanie działań na rzecz rozwoju gospodarczego, ochrony środowiska, polityki energetycznej, rozwoju regionalnego i monitorowania granic. Poprawki przyjęte przez Parlament są manifestacją woli politycznej, ponieważ przyznanie konkretnych kwot finansowania uniemożliwił brak stosownej podstawy prawnej. Parlament oczekuje, że Komisja Europejska wyjdzie z inicjatywą legislacyjną pozwalającą na wdrożenie odpowiedniej polityki w tym obszarze.
Parlament zaproponował dodatkowe środki na finansowanie dwóch projektów pilotażowych w regionie Morza Bałtyckiego (handel emisjami związków siarki i ochrona dna morskiego Bałtyku).
Dział 3 Sprawiedliwość i Sprawy Wewnętrzne
PE proponuje zwiększenie nakładów na agencję kontroli granic zewnętrznych FRONTEX (dodatkowe 10 mln euro na zobowiązania i płatności, co da łączny budżet 55 mln euro). Te dodatkowe środki pozwolą Frontexowi utrzymać wzmocnione monitorowanie południowych granic UE. PE sugeruje zwiększenie nakładów na fundusz dla uchodźców oraz na działania nadzwyczajne w przypadkach wzmożonego napływu imigrantów. Posłowie nie widzą uzasadnienia dla cięć wydatków na System Informacyjny Schengen (SIS-II) i domagają się przywrócenia propozycji z budżetu wstępnego.
Dział 4 UE na arenie międzynarodowej
Tu również Parlament domaga się utrzymania poziomów finansowania zaproponowanych w preliminarzu budżetowym na politykę bezpieczeństwa i obrony. Utrzymane zostałyby pierwotnie proponowane wydatki na pomoc dla Palestyny (280 mln na płatności) i dla Kosowa (pomoc finansowana z kliku różnych linii budżetowych). Pomoc na odbudowę Afganistanu również pozostałaby na poziomie proponowanym wstępnie przez KE.
Utrzymując wydatki w granicach określonych dla działu 4 Parlament zdaje sobie sprawę, że ten poziom finansowania działań zewnętrznych i tak jest niewystarczający. Potrzeba więcej środków na mechanizm elastyczności oraz na pomoc w przypadkach nadzwyczajnych. Te kwestie będą mieć kluczowe znaczenie w negocjacjach Parlamentu z Radą 21 listopada.
Posłowie wskazują nowe priorytety, które pojawiły się w wyniku niedawnych wydarzeń na arenie międzynarodowej, takie jak pomoc humanitarna dla krajów rozwijających się oraz pomoc w odbudowie Gruzji ze zniszczeń wojennych. W tym ostatnim przypadku posłowie proponują odrębną linię budżetową. Propozycją dotyczącą wysokości finansowania pomocy dla Gruzji zajmuje się Konferencja Donatorów zorganizowana przez Komisję Europejską wspólnie z Bankiem Światowym oraz prezydencją francuską i czeską. na posiedzeniu Konferencji, której posiedzenie odbyło się 22 października 2008 r. postanowiono, że Gruzji przekazana zostanie pomoc w wysokości 4,5 mld dolarów, czyli 3,4 mld euro. W latach 2008 -2010 sama tylko Unia Europejska przeznaczy ok. 500 mln euro na plan pomocy odbudowy Gruzji.
Finansowanie alternatywnych źródeł dostaw gazu i ropy
W związku z sytuacją w regionie po wojnie rosyjsko-gruzińskiej oraz koniecznościa zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej Parlament poparł propozycję dodatkowego wzmocnienia finansowania gazociągu Nabucco (26 mln euro na zobowiązania, 11 mln euro na płatności), który ma stanowić alternatywną drogę dostaw gazu do UE.
Dział 5 Administracja
PE przywrócił pierwotnie proponowany poziom wydatków administracyjnych (na personel Komisji Europejskiej). 50 mln euro Parlament kieruje do rezerwy, skąd będą uwolnione po spełnieniu szeregu warunków.
Pozostałe instytucje
Stanowisko PE wobec części budżetu zawierającej wydatki innych niż Komisja instytucji, w tym Parlamentu Europejskiego, zostały zawarte w sprawozdaniu wiceprzewodniczącego Komisji Budżetowej Janusza Lewandowskiego. Budżet PE na 2009 rok zamknie się kwotą 1530 mln euro (w 2008 roku było to 1453 mln euro). Budżet PE to 19,67% środków przewidzianych w dziale 5 (wydatki administracyjne), a więc zgodnie z zapowiedziami Parlament dotrzymał obietnicy dobrowolnego ograniczenia wydatków poniżej poziomu 20% wydatków na administrację.
Profesura na cześć Bronisława Geremka
Posłowie poparli poprawkę, w której sugerują ufundowanie profesury Parlamentu Europejskiego na cześć profesora Bronisława Geremka oraz utworzenia komisji, której zadaniem mogłoby być między innymi przyznawanie dorocznej nagrody jego imienia. Parlament zwraca się do Prezydium o przeanalizowanie tej propozycji pod kątem jej wykonalności wspólnie z Komisją w celu przyznania odpowiednich funduszy.
Poseł Janusz Lewandowski (EPP-ED, PL), sprawozdawca tej części budżetu UE, powiedział podczas debaty, że "budżet roku 2009 będzie musiał odpowiedzieć na kilka szczególnych wyzwań. Będzie to rok wyborczy, zatem rodzi szczególne potrzeby w zakresie komunikacji społecznej, które trzeba sfinansować. Będzie to rok, w którym wejdzie w życie nowy status posłow do PE, co też rodzi konsekwencje finansowe". Sprawozdawca zwrócił uwagę na nowe zasady zatrudniania i wynagradzania, transparentne i odpowiadające na potrzeby zgłaszane wcześniej w zakresie asystentów, oraz wygasanie funduszu emerytalnego w dotychczasowej postaci. "Trzeba było także przebudować budżet w drugiej połowie roku 2008, aby uwzględnić ten scenariusz najbardziej prawdopodobny, że będziemy działali w oparciu o stare traktaty i nie wejdzie w życie strategia lizbońska, która zmieniała kompetencje Parlamentu Europejskiego" - stwierdził poseł Lewandowski.
Poszczególne pozycje proponowanego przez PE budżetu na 2009 r.
136 mld euro (zobowiązania); procent DNB: 1,048%
124,5 mld euro (płatności); procent DNB: 0,959%
Link do pełnej wersji Komunikatu z tabelą finansową
Obecnie Parlament przystąpi do rozmów z Radą (21 listopada), w których obie instytucje będą dążyć do porozumienia przed drugim czytaniem. Budżet UE na 2009 rok powinien zostać przyjęty i podpisany w grudniu, podczas sesji PE w Strasburgu.
Juta HAUG (PSE, D)
Sprawozdanie a sprawie projeku budżetu ogólnego na rok 2009 (Sekcja 3)
Janusz LEWANDOWSKI (EPP-ED, PL)
Sprawozdanie w sprawie projeku budżetu ogólnego na rok 2009 (sekcje I, II, IV, V, VI, VII, VIII, IX)
Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?