Polska wyróżniona w raporcie Komisji Europejskiej na temat rozwoju edukacji w Europie

Polska jest jedynym krajem w Europie, który przed terminem wyznaczonym w Strategii Lizbońskiej osiąga zalecane w zakresie kształcenia i szkolenia wartości w aż czterech z pięciu najważniejszych obszarów monitorowania i nadal wykazuje w nich postęp.

Opublikowany przez Komisję Europejską roczny raport Postęp w realizacji celów lizbońskich w zakresie kształcenia i szkolenia. Wskaźniki i benchmarki 2008 stwierdza, iż żaden z krajów europejskich nie osiąga zalecanych w Strategii Lizbońskiej wartości wskaźników we wszystkich pięciu obszarach w połączeniu z dalszym postępem. Tylko jeden kraj - Polska, osiąga wyznaczone poziomy wskaźników i wciąż wykazuje postęp w czterech obszarach. Austria, Dania, Finlandia, Słowenia i Szwecja odnotowują takie osiągnięcia w trzech obszarach.

Oprócz silnej pozycji edukacji szkolnej w Polsce, raport Komisji Europejskiej wskazuje także na wyzwania i potrzebę korekty tradycyjnej polityki edukacyjnej, tj. na potrzebę opracowania i wdrożenia strategii uczenia się przez całe życie. Z wyników raportu wynika, iż w Polsce pozycja uczenia się innego niż formalne, w tym uczenia się przed i po okresie tradycyjnego kształcenia szkolnego, jest nadal bardzo słaba w porównaniu z większością krajów europejskich, także tych, które później weszły do UE.

Wg KE w Polsce notuje się najniższe w Europie upowszechnienie wychowania przedszkolnego 4-latków oraz jeden z najniższych poziomów uczestnictwa dorosłych
w różnych formach kształcenia i szkolenia, głównie uczenia się innego niż formalne.

***

Do monitorowania postępu edukacji w Europie KE stosuje kilkanaście uzgodnionych wcześniej wskaźników. Pięciu spośród nich nadano szczególny status tzw. benchmarków (poziomów odniesienia dla polityki edukacyjnej poszczególnych krajów, czyli wskaźników z podaną wartością zalecaną do osiągnięcia do roku 2010).

Wykaz benchmarków wraz ze wskazaniem postępu odnotowanego w Europie i w Polsce:

 

Nazwa benchamarku

Charakterystyka

Cele dla Europy do osiągnięcia
do roku 2010

Postęp w Europie

Postęp w Polsce

Rok 2000

Ostatnie dostępne dane

Rok 2000

Ostatnie dostępne dane

1Młodzież z niskim poziomem kompetencji kluczowych15-latkowie z niskimi wynikami w czytaniu - na podstawie badania OECD/PISA w zakresie reading literacyZmniejszyć liczbę młodzieży z niskimi wynikami w czytaniu o 20% 21,3%

Rok 2006:
24,1%

Liderem jest Finlandia - 4,8%

23,2%Rok 2006:
16,2%

w Polsce - największy postęp w Europie (30,2%)
2Zbyt wcześnie porzucający naukęOsoby w wieku 18-24 lat z wykształceniem co najwyżej
średnim I stopnia (gimnazjalnym), które nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu
Zmniejszyć liczbę osób
zbyt wcześnie porzucających naukę do 10% w grupie wiekowej
18-24-latków
17,6%Rok 2007:
14,8%

Liderami są Słowenia (4,3%) i Polska (5,0%)
7,9%Rok 2007:
5,0%
3Młodzi ludzie z wykształ-ceniem średnim II stopniaOsoby w wieku 20-24 lat,
które uzyskały wykształcenie średnie II stopnia (średnie lub zasadnicze)
Zwiększyć liczbę osób z wykształceniem średnim II stopnia do 85% w grupie
wiekowej 20-24-latków
76,6%Rok 2007:
78,1%

Liderami są Rep.

Czeska (91,8%) i Polska (91,6%)
88,8%Rok 2007:
91,6%
4Absolwenci kierunków matema-tycznych, innych nauk ścisłych i technicznychLiczba absolwentów MST - Mathematics, Science,
Technology
Zwiększyć liczbę absolwentów MST o 15% (do 789 tys.)686 tys.Rok 2006:
886 tys.

Liderami są Włochy i Polska - wzrost rocznie o 13,8%
39,2 tys.Rok 2006:
85,4 tys.
5Dorośli uczący się przez całe życieOsoby w wieku 25-64 lat uczestniczące w kształceniu lub szkoleniu w ciągu
4 tygodni poprzedzających badanie
Zwiększyć liczbę dorosłych uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu do 12,5%7,1%Rok 2007:
9,7%

Liderami są Szwecja (32%) i Dania (29,2%)
Brak danychRok 2007:
5,1%

Raport dostępny jest na stronie Komisji Europejskiej 

Źródło: www.men.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika