Prawie 2/3 czasu antenowego w UE zajmują produkcje europejskie
Europejscy nadawcy programów telewizyjnych przeznaczają ponad 63 proc. czasu antenowego na produkcje europejskie i ponad 36 proc. na produkcje niezależnych producentów europejskich. Te nowe dane pochodzą z przygotowanego przez Komisję Europejską ósmego sprawozdania na temat skuteczności unijnych przepisów dotyczących propagowania produkcji europejskich, obejmującego lata 2005-2006. Sporządzane na podstawie informacji przekazywanych przez państwa członkowskie i ukazujące się co dwa lata sprawozdanie ma na celu monitorowanie działań w zakresie propagowania utworów europejskich na ekranach telewizyjnych w Europie w ramach dyrektywy „Telewizja bez granic". W sprawozdaniu przeanalizowano po raz pierwszy sytuację dotyczącą nadawców w dziesięciu nowych państwach członkowskich i stwierdzono, że w krajach tych nadaje się obecnie równie dużo audycji europejskich, co w krajach „piętnastki".
„Opublikowane dane świadczą o żywotności unijnej branży audiowizualnej i o zaangażowaniu wszystkich państw członkowskich, zarówno starych, jak i nowych, w ideę różnorodności kulturowej. Poprzez stosowanie dyrektywy „Telewizja bez granic" UE i państwa członkowskie wyrażają przywiązanie do różnorodności kulturowej, którą stale wzmacnia fakt powszechnego nadawania w Europie rodzimych produkcji telewizyjnych", stwierdziła Viviane Reding, komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów. „Oczywiście w branży audiowizualnej należy w dalszym ciągu podejmować wysiłki zgodnie z duchem dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych z 2007 r., oferując bogatą i innowacyjną zawartość europejską umożliwiającą uruchomienie nowych usług medialnych, takich jak telewizja mobilna i wideo na żądanie, które z kolei mogą stymulować ogólny wzrost w zakresie europejskiej zawartości i kultury."
Dzisiejsze dane są odzwierciedleniem skutków stosowania przepisów art. 4 i 5 dyrektywy „Telewizja bez granic", mających na celu propagowanie nadawania utworów europejskich, w tym utworów europejskich wyprodukowanych przez producentów niezależnych od nadawców. Komisja Europejska zaproponowała podjęcie tych środków w 1989 r. w celu udostępnienia korzyści płynących z jednolitego rynku telewidzom (większy wybór programów) oraz nadawcom i producentom (większa liczba telewidzów programów europejskich).
Z przyjętego w dniu dzisiejszym (25 lipca br.) przez Komisję nowego sprawozdania dotyczącego stosowania tych przepisów w 25 państwach członkowskich wynika, że w całej Unii średni udział produkcji europejskich w czasie nadawania wzrósł z 63,52 proc. w 2005 r. do 65,05 proc. w roku 2006. Sprawozdanie Komisji pokazuje również, że w średnim okresie (2003-2006) udział produkcji europejskich w czasie nadawania ustabilizował się na poziomie powyżej 63 proc. Średnie wartości wahały się od 47,31 proc. w Słowenii do 81,14 proc. w Danii w 2005 r. oraz od 45,44 proc. w Szwecji do 81,07 proc. w Polsce w roku 2006. Udziały te są porównywalne z udziałami w poprzednim okresie sprawozdawczym 2003-2004 (patrz IP/06/1115).
Średni udział produkcji niezależnych producentów, nadanych przez wszystkie stacje europejskie we wszystkich państwach członkowskich, wzrósł z 36,44 proc. w 2005 r. do 37,59 proc. w 2006 r. Wartość ta jest zdecydowanie powyżej 10-procentowego poziomu ustalonego w dyrektywie „Telewizja bez granic". Wynik ten oznacza również, że w średnim okresie (2003-2006) na poziomie Unii udział tego rodzaju utworów w czasie nadawania wzrósł o 6,2 punktów procentowych.
W przypadku utworów europejskich wyprodukowanych przez niezależnych producentów i nadanych w okresie pięciu lat od wyprodukowania (nowsze utwory), udział w czasie nadawania w okresie 2005-2006 wynosił stale powyżej 25 proc. Potwierdza to tendencję wzrostową w zakresie utworów tego rodzaju (wzrost o 2,59 punktów procentowych w okresie 2003-2006).
Kontekst:
Artykuł 4 dyrektywy „Telewizja bez granic" nakłada na państwa członkowskie obowiązek zagwarantowania, „gdy jest to możliwe do zrealizowania i za pomocą odpowiednich środków", że nadawcy telewizyjni podlegający ich jurysdykcji będą rezerwowali większość całkowitego czasu nadawania dla utworów europejskich.
Artykuł 5 nakłada na państwa członkowskie obowiązek zagwarantowania, gdy jest to możliwe do zrealizowania i za pomocą odpowiednich środków, że nadawcy będą rezerwowali co najmniej 10 % czasu nadawania programu lub budżetu programowego dla utworów europejskich (zwłaszcza nowych) wyprodukowanych przez producentów niezależnych od nadawców.
Nie jest przy tym uwzględniany czas przeznaczony na wiadomości, wydarzenia sportowe, gry, reklamy, teletekst i telezakupy.
Od dnia 19 grudnia 2007 r. obowiązuje nowa dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych (IP/07/1809). W dyrektywie tej nie wprowadzono jednak żadnych zmian w art. 4 ani 5, które w dalszym ciągu mają zastosowanie do usług nadawczych. Ponadto w artykule 3i nowej dyrektywy zobowiązuje się państwa członkowskie do zagwarantowania, że dzięki audiowizualnym usługom medialnym na żądanie świadczonym przez dostawców usług medialnych promowane są - w granicach możliwości i w stosowny sposób - produkcja utworów europejskich oraz dostęp do nich. Tym samym potwierdza się znaczenie promowania europejskich utworów i różnorodności kulturowej poprzez usługi medialne takie jak wideo na żądanie. Promowanie to można prowadzić w różny sposób, między innymi poprzez inwestowanie w produkcję i nabywanie praw do utworów europejskich, bądź poprzez odpowiednie uwzględnienie tego rodzaju utworów w katalogach wideo na żądanie.
Państwa członkowskie powinny włączyć nowe przepisy zawarte w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych do przepisów krajowych w terminie do 19 grudnia 2009 r.
Komisja Europejska uważnie śledzi proces wdrażania nowej dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich aby mieć pewność, że w odpowiednim czasie przepisy w niej zawarte będą obowiązywały w praktyce.
Tegoroczne sprawozdanie oraz więcej informacji można znaleźć na stronie
http://ec.europa.eu/avpolicy/reg/tvwf/implementation/promotion/index_en.htm
Źródło: Komisja Europejska, z www.ukie.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?