„Produkt polski” na polskie stoły
Wspieraj polskich producentów, krajową gospodarkę i rolnictwo! Wybieraj żywność ze znakiem „Produkt polski”.
Znakowanie żywności symbolem „Produkt polski”
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, dotyczącym łatwiejszej identyfikacji produktów wytworzonych z polskich surowców, wprowadzone zostały przepisy ustalające jednolite kryteria umożliwiające producentom żywności podawanie na opakowaniu informacji o krajowym pochodzeniu poprzez wprowadzone oznaczenie „Produkt polski”.
Znak „Produkt polski” dzięki prostej grafice, nawiązującej do polskiej flagi jest łatwo zauważalny przez konsumentów, którzy kraj pochodzenia produktu traktują jako jedno z kryteriów zakupu.
We wrześniu ruszy kontynuacja ogólnopolskiej kampanii informacyjnej pod hasłem „Produkt polski”. Jej oficjalny początek będzie miał miejsce 11 września br., podczas konferencji prasowej Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Założeniem kampanii jest budowanie patriotyzmu konsumenckiego oraz zwiększenie rozpoznawalności oznaczenia „Produkt polski” zarówno wśród producentów, jak i konsumentów.
Resort rolnictwa zaprasza wszystkich zainteresowanych do włączenia się w realizację tej kampanii m.in. poprzez publikacje na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych plakatu informacyjnego lub umieszczanie w wybranych miejscach wydrukowanego plakatu. Informacja o kampanii lub przekazywane treści mogą być również uwzględnione w ramach działalności informacyjno-promocyjnej. Dzięki współpracy w takim zakresie będzie można wspólnie dotrzeć do większego grona odbiorców.
Ministerstwo zachęca firmy do korzystania z materiałów, w tym plakatów, dostępnych na stronie „Polska smakuje” w zakładce „Produkt polski”. Materiały przygotowane są w taki sposób, aby można było dodać logo i nazwę firmy, organizacji czy instytucji. Na stronie www.polskasmakuje.pl powstanie również miejsce, w którym umieszczone zostaną logotypy i nazwy firm, organizacji, instytucji wspierających kampanię „Produkt polski”.
Resort rolnictwa jest również otwarty na inne propozycje, które mogłoby wesprzeć realizację kampanii. W takim przypadku prosi o kontakt z Departamentem Promocji i Jakości Żywności MRiRW (tel. 22 623 16 32).
"Produkt polski" w ocenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
– "To najlepiej rozumiany patriotyzm gospodarczy" – stwierdził Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski podczas konferencji prasowej rozpoczynającej ogólnopolską kampanię informacyjną, która ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów na temat oznakowania „Produkt polski”.
W konferencji uczestniczyli także szefowie największych polskich firm: prezes PKN Orlen Daniel Obajtek i prezes KSC „Polski Cukier” Krzysztof Kowa oraz dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Grzegorz Pięta.
– "Jesteśmy krajem otwartym. Nie możemy i nie zamierzamy zamykać granic. Chcemy jednak dotrzeć do Polaków, bo to oni podejmują ostateczne decyzje w sprawie zakupów" – podkreślił szef resortu.
Minister Ardanowski zwrócił uwagę, że nasza żywność jest wysokiej jakości, jest akceptowana przez konsumentów i jest dostosowana do gustów kulinarnych.
– "To bardzo dobry prognostyk na przyszłość, że championy polskiej gospodarki wspierają ten program" – podkreślił minister dodając, że – "polskie rolnictwo jest w stanie w sposób perfekcyjny zapewnić zaspokojenie potrzeb żywieniowych".
– "Polska żywność to jest najlepszy wybór, jaki może się trafić polskim konsumentom" – dodał.
Minister Jan Krzysztof Ardanowski zwrócił ponadto uwagę, że również środki z realizowanych obecnie programów społecznych powinny przyczyniać się do tego, aby kupować polską żywność.
– "To stanowi źródło dochodów być może brata, siostry czy innego krewnego, który pozostał na wsi i produkuje żywność" – dodał minister.
Zwrócił przy tym uwagę, że dobrowolne oznakowanie produktu znakiem „Produkt polski” oznacza, że został on wytworzony w Polsce co najmniej w 75% z polskich surowców.
– "Mamy typ rolnictwa, który powinien być promowany w całej Europie, to rolnictwo zrównoważone. To jest dzisiejszym paradygmatem, a nie jak największy efekt produkcyjny" – podkreślił minister.
– Tak buduje się nowoczesną, silną gospodarkę – stwierdził prezes Daniel Obajtek.
Szef narodowego koncernu paliwowego zwrócił uwagę, że wzrost gospodarczy buduje się poprzez patriotyzm gospodarczy. Zaznaczył przy tym, że na wzroście zyskują wszyscy, w tym oczywiście też Orlen.
– "Na naszych stacjach 85% to produkty wytworzone w Polsce" – podkreślił.
Prezes Obajtek zwrócił ponadto uwagę, że koncern promuje polskie produkty nie tylko w kraju, ale także poza jego granicami.
Prezes Krajowej Spółki Cukrowej Krzysztof Kowa poinformował, że „Polski Cukier” współpracuje bezpośrednio z ponad 15 tysiącami rolników i wspieranie polskich produktów jest dla spółki czymś naturalnym. Zwrócił przy tym uwagę, że KSC jest grupą kapitałową, która zajmuje się nie tylko cukrem, ale także produkuje cukierki, mąkę czy kaszę.
– "Nasze produkty takie jak cukierki czy soki są również obecne w stacjach należących do PKN Orlen, co pokazuje bardzo dobrą współpracę polskich firm na rzecz polskiej gospodarki, w tym rolnictwa" – podkreślił.
– Jesteśmy instytucją, która wspólnie z resortem rolnictwa od początku prowadzi działania informacyjno-promocyjne – przypomniał dyrektor generalny KOWR Grzegorz Pieta.
Poinformował ponadto, że kampania będzie prowadzona również w radio i telewizji.
– "Będziemy organizowali szkolenia dla producentów, rolników, konsumentów we wszystkich naszych oddziałach" – dodał dyrektor i zaprosił do współpracy wszystkie organizacje rolnicze.
Zob.:
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?