„Produkt polski” na polskie stoły

Wspieraj polskich producentów, krajową gospodarkę i rolnictwo! Wybieraj żywność ze znakiem „Produkt polski”.

Znakowanie żywności symbolem „Produkt polski”

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, dotyczącym łatwiejszej identyfikacji produktów wytworzonych z polskich surowców, wprowadzone zostały przepisy ustalające jednolite kryteria umożliwiające producentom żywności podawanie na opakowaniu informacji o krajowym pochodzeniu poprzez wprowadzone oznaczenie „Produkt polski”.

Porady prawne

Znak „Produkt polski” dzięki prostej grafice, nawiązującej do polskiej flagi jest łatwo zauważalny przez konsumentów, którzy kraj pochodzenia produktu traktują jako jedno z kryteriów zakupu.

We wrześniu ruszy kontynuacja ogólnopolskiej kampanii informacyjnej pod hasłem „Produkt polski”. Jej oficjalny początek będzie miał miejsce 11 września br., podczas konferencji prasowej Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Założeniem kampanii jest budowanie patriotyzmu konsumenckiego oraz zwiększenie rozpoznawalności oznaczenia „Produkt polski” zarówno wśród producentów, jak i konsumentów.

Resort rolnictwa zaprasza wszystkich zainteresowanych do włączenia się w realizację tej kampanii m.in. poprzez publikacje na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych plakatu informacyjnego lub umieszczanie w wybranych miejscach wydrukowanego plakatu. Informacja o kampanii lub przekazywane treści mogą być również uwzględnione w ramach działalności informacyjno-promocyjnej. Dzięki współpracy w takim zakresie będzie można wspólnie dotrzeć do większego grona odbiorców.

Ministerstwo zachęca firmy do korzystania z materiałów, w tym plakatów, dostępnych na stronie „Polska smakuje” w zakładce „Produkt polski”. Materiały przygotowane są w taki sposób, aby można było dodać logo i nazwę firmy, organizacji czy instytucji. Na stronie www.polskasmakuje.pl powstanie również miejsce, w którym umieszczone zostaną logotypy i nazwy firm, organizacji, instytucji wspierających kampanię „Produkt polski”.

Resort rolnictwa jest również otwarty na inne propozycje, które mogłoby wesprzeć realizację kampanii. W takim przypadku prosi o kontakt z Departamentem Promocji i Jakości Żywności MRiRW (tel. 22 623 16 32).

"Produkt polski" w ocenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi 

– "To najlepiej rozumiany patriotyzm gospodarczy" – stwierdził Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski podczas konferencji prasowej rozpoczynającej ogólnopolską kampanię informacyjną, która ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów na temat oznakowania „Produkt polski”.

W konferencji uczestniczyli także szefowie największych polskich firm: prezes PKN Orlen Daniel Obajtek i prezes KSC „Polski Cukier” Krzysztof Kowa oraz dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Grzegorz Pięta.

– "Jesteśmy krajem otwartym. Nie możemy i nie zamierzamy zamykać granic. Chcemy jednak dotrzeć do Polaków, bo to oni podejmują ostateczne decyzje w sprawie zakupów" – podkreślił szef resortu.

Minister Ardanowski zwrócił uwagę, że nasza żywność jest wysokiej jakości, jest akceptowana przez konsumentów i jest dostosowana do gustów kulinarnych.

– "To bardzo dobry prognostyk na przyszłość, że championy polskiej gospodarki wspierają ten program" – podkreślił minister dodając, że – "polskie rolnictwo jest w stanie w sposób perfekcyjny zapewnić zaspokojenie potrzeb żywieniowych".

– "Polska żywność to jest najlepszy wybór, jaki może się trafić polskim konsumentom" – dodał.

Minister Jan Krzysztof Ardanowski zwrócił ponadto uwagę, że również środki z realizowanych obecnie programów społecznych powinny przyczyniać się do tego, aby kupować polską żywność.

– "To stanowi źródło dochodów być może brata, siostry czy innego krewnego, który pozostał na wsi i produkuje żywność" – dodał minister.

Zwrócił przy tym uwagę, że dobrowolne oznakowanie produktu znakiem „Produkt polski” oznacza, że został on wytworzony w Polsce co najmniej w 75% z polskich surowców.

– "Mamy typ rolnictwa, który powinien być promowany w całej Europie, to rolnictwo zrównoważone. To jest dzisiejszym paradygmatem, a nie jak największy efekt produkcyjny" – podkreślił minister.

– Tak buduje się nowoczesną, silną gospodarkę – stwierdził prezes Daniel Obajtek.

Szef narodowego koncernu paliwowego zwrócił uwagę, że wzrost gospodarczy buduje się poprzez patriotyzm gospodarczy. Zaznaczył przy tym, że na wzroście zyskują wszyscy, w tym oczywiście też Orlen.

– "Na naszych stacjach 85% to produkty wytworzone w Polsce" – podkreślił.

Prezes Obajtek zwrócił ponadto uwagę, że koncern promuje polskie produkty nie tylko w kraju, ale także poza jego granicami.

Prezes Krajowej Spółki Cukrowej Krzysztof Kowa poinformował, że „Polski Cukier” współpracuje bezpośrednio z ponad 15 tysiącami rolników i wspieranie polskich produktów jest dla spółki czymś naturalnym. Zwrócił przy tym uwagę, że KSC jest grupą kapitałową, która zajmuje się nie tylko cukrem, ale także produkuje cukierki, mąkę czy kaszę.

– "Nasze produkty takie jak cukierki czy soki są również obecne w stacjach należących do PKN Orlen, co pokazuje bardzo dobrą współpracę polskich firm na rzecz polskiej gospodarki, w tym rolnictwa" – podkreślił.

– Jesteśmy instytucją, która wspólnie z resortem rolnictwa od początku prowadzi działania informacyjno-promocyjne – przypomniał dyrektor generalny KOWR Grzegorz Pieta.

Poinformował ponadto, że kampania będzie prowadzona również w radio i telewizji.

– "Będziemy organizowali szkolenia dla producentów, rolników, konsumentów we wszystkich naszych oddziałach" – dodał dyrektor i zaprosił do współpracy wszystkie organizacje rolnicze.

Zob.:


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika