„Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021 – 2024”
Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021 – 2024”, przedłożoną przez ministra infrastruktury.
Uchwała w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021 – 2024”
Rada Ministrów przyjęła przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Głównym celem Programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podejmowane w ramach Programu działania będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej – a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego przeznaczymy 2,5 mld zł. Jest to pierwszy samodzielny program wieloletni z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę.
- "Do rozwoju systemu transportowego kraju podchodzimy kompleksowo. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest naszym priorytetem, obok budowy nowoczesnej sieci autostrad i dróg ekspresowych, wsparcia samorządów w budowie i modernizacji dróg lokalnych oraz walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Dodatkowe 2,5 mld zł na pewno przyspieszy realizację inwestycji niezbędnych z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych i kierowców" – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- "Nowy program, w ramach którego będą realizowane zadania infrastrukturalne zwiększające bezpieczeństwo w ruchu drogowym, jest powiązany z działaniami legislacyjnymi i edukacyjnymi. Mają one na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych. Opracowane zostały wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych, prowadzimy także szkolenia edukacyjne dla zarządców dróg, aby poznali zasady projektowania i budowy bezpiecznej infrastruktury" – powiedział wiceminister Rafał Weber.
GDDKiA w ramach PBID 2021-2024 będzie realizować m.in. takie zadania jak:
- budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych,
- budowa zatok autobusowych,
- przebudowa skrzyżowań,
- budowa lewoskrętów,
- budowa kładek dla pieszych,
- montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
- poprawa warunków widoczności na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg, w tym na pasach włączeń i wyłączeń,
- likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach, a w szczególności ograniczanie liczby zjazdów z jezdni głównych w wyniku wykonywania dodatkowych jezdni, obsługujących tereny przyległe do pasów drogowych,
- poprawa geometrii skrzyżowań dróg i korekta łuków poziomych jezdni,
- dostosowanie przekrojów drogowych do potrzeb wynikających ze struktury ilościowej, rodzajowej i kierunkowej ruchu,
- wprowadzanie stref bezpieczeństwa w otoczeniu jezdni ze szczególnym uwzględnieniem „stref wybaczających” błędy kierowców,
- zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu,
- montaż efektywnego oświetlania lub doświetlanie szczególnie niebezpiecznych miejsc,
- poprawa parametrów użytkowych jezdni,
- poprawa przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych,
- poprawa bezpieczeństwa na dojazdach do przejazdów drogowych, w szczególności w zakresie fizycznego wymuszania redukcji prędkości oraz poprawy warunków widoczności,
- uporządkowanie warunków parkowania pojazdów wzdłuż dróg krajowych.
Biorąc pod uwagę priorytet nadany ochronie pieszych na przejściach dla pieszych, w pierwszej kolejności planowane są działania poprawiające bezpieczeństwo na znacznej liczbie przejść dla pieszych, poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie, budowę azyli dla pieszych. Będzie to działanie komplementarne z procedowanymi zmianami ustawowymi przewidującymi przyznanie pierwszeństwa pieszemu wyrażającemu zamiar przejścia przez jezdnię.
Współczynnik śmiertelności w wypadkach drogowych w Polsce wciąż należy do najwyższych w Unii Europejskiej. Potrzeba opracowania nowego programu drogowego wynika z konieczności pilnego wdrożenia działań ukierunkowanych na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w obszarze infrastruktury. W celu odwrócenia niepokojących trendów, zadania tego rodzaju wymagają zapewnienia stabilnego finansowania na najbliższe lata, czego gwarantem będzie Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021–2024.
Program jest dokumentem określającym cele i priorytety inwestycyjne, wskazuje poziom i źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Program jest spójny ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Rząd chce poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach oraz wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków drogowych w naszym kraju. Nowy program zwiększy ochronę pieszych i zapewni bezpieczną infrastrukturę, taką jak doświetlenie przejść, budowę chodników czy przebudowę skrzyżowań. W latach 2021-2024 przeznaczymy na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego 2,5 mld zł. Będzie to pierwszy program wieloletni dotyczący infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Zaproponowane rozwiązania realizują zapowiedź premiera Mateusza Morawieckiego z exposé.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest priorytetem rządu – obok budowy nowoczesnej sieci autostrad i dróg ekspresowych, wsparcia samorządów w budowie i modernizacji dróg lokalnych czy walki z wykluczeniem komunikacyjnym.
"Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024" w skrócie
Współczynnik śmiertelności w wypadkach drogowych w Polsce wciąż należy do najwyższych w Unii Europejskiej. Jednocześnie, zgodnie z danymi Komendy Głównej Policji, ok. 40 proc. wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce stanowią niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. W 2019 r. odnotowano ponad 7 tys. wypadków z udziałem pieszych.
- Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 zakłada m.in. ograniczenie liczby zabitych o co najmniej 40 proc. oraz zmniejszenie liczby ciężko rannych o co najmniej 41 proc.
- Działania związane z poprawą infrastruktury dotyczyć będą dróg krajowych należących do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Budżet programu wyniesie 2,5 mld zł.
- W pierwszej kolejności planowane są działania poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych, poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie czy budowę azyli dla pieszych. Będzie to działanie komplementarne ze zmianami ustawowymi przewidującymi przyznanie pierwszeństwa pieszemu, który zamierza przejść przez jezdnię.
Najważniejsze działania
- Poprawa warunków widoczności na przejściach dla pieszych lub przejazdach dla rowerzystów.
- Efektywne oświetlanie i doświetlanie przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów (oświetlenie dedykowane), a także przystanków publicznego transportu zbiorowego i dojść do nich.
- Budowa chodników, ścieżek pieszo-rowerowych oraz ścieżek rowerowych.
- Rozdzielanie ruchu pieszych od ruchu pojazdów, w tym wykonywanie infrastruktury przeznaczonej dla pieszych.
- Montaż znaków drogowych lub sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych.
- Budowa kładek dla pieszych.
- Budowa zatok autobusowych.
- Przebudowa skrzyżowań, budowa lewoskrętów.
- Poprawa warunków widoczności na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg.
- Likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach.
- Zapewnienie sprawnego odprowadzania wód opadowych z pasów drogowych.
- Uporządkowanie warunków parkowania pojazdów wzdłuż dróg krajowych.
Pierwszeństwo pieszych na przejściach
Przyjęcie Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021 – 2024 jest kolejnym krokiem w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa pieszych na polskich drogach. Obecnie parlament pracuje nad rządowymi zmianami w Prawie o ruchu drogowym, które zakładają pierwszeństwo pieszych przy wchodzeniu na przejście.
Po zmianach, kierowca pojazdu, który zbliża się do przejścia dla pieszych będzie musiał – poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych:
- zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego,
- ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście.
Nowe rozwiązanie wymusi na kierowcach obowiązek dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy. Kierowcy będą musieli stworzyć możliwość bezpiecznego przejścia przez jezdnię, zarówno dla pieszych znajdujących się na przejściu, jak również dla tych, którzy wchodzą na przejście. Rozwiązanie to ma wejść w życie 1 czerwca 2021 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?