Projekt Krajowego Planu Działań na Rzecz Integracji Społecznej na lata 2008-2010
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan pozytywnie odnosi się do założeń i celów przyjętych w Krajowym Planie Działań na Rzecz Integracji Społecznej na lata 2008-2010. Za szczególnie istotne uważamy konieczność przeciwdziałania ubóstwu i wykluczeniu społecznemu, integrację przez aktywizację społeczną i zawodową oraz modernizację systemu kształcenia zawodowego.
Przedstawiony projekt w mniejszym stopniu jest adresowany do pracodawców. Największy zakres przewidzianych w nim działań spoczywa na administracji rządowej i samorządowej. Należy jednak podkreślić, że niektóre zadania postulowane w Krajowym Planie Działań na Rzecz Integracji Społecznej są od lat realizowane przez pracodawców i PKPP Lewiatan w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility). Dotyczy to chociażby popularyzacji zasady równego traktowania mężczyzn i kobiet w zatrudnieniu.
W szczególnie interesującym nas priorytecie 2 „Integracja przez aktywizację" zauważamy, że podstawową rolę we wsparciu grup zagrożonych ryzykiem wykluczenia społecznego odgrywają publiczne służby zatrudnienia, których działanie jest koordynowane przez władze samorządowe. Uważamy jednak, że działanie tych służb powinno być wspierane przez służby pomocy społecznej, instytucje ubezpieczeń społecznych oraz PFRON. Ważną rolę w tym względzie mogą także odgrywać Centra Integracji Społecznej i zatrudnienie socjalne, w tym spółdzielczość socjalna. Równocześnie powinno się wspierać i promować rozwój sektora prywatnych służb zatrudnienia.
Za niezbędne uważamy również zwiększenie efektywności funkcjonowania urzędów pracy i otwarcie instytucji publicznych na zlecanie usług szkoleniowych firmom zewnętrznym. Publiczne służby zatrudnienia powinny ponadto dążyć do rozwijania usług edukacyjnych w celu przeciwdziałania trwałemu wykluczeniu z rynku pracy. Z doświadczenia wiemy, że urzędy pracy nie znają potrzeb pracodawców dotyczących kwalifikacji zawodowych i umiejętności pracowników do wykonywania pracy na danym stanowisku. W obecnej sytuacji zdecydowanie opowiadamy się za przeorientowaniem kierunku prowadzonej polityki rynku pracy na rzecz promocji zatrudnienia, a nie łagodzenia społecznych skutków bezrobocia.
W ramach działania 2.4.2 „Rozwój narzędzi i instrumentów na rzecz aktywnej integracji" zwracamy uwagę, iż istniejące instrumenty rynku pracy wywołują niezadowolenie pracodawców gdyż są mało atrakcyjne finansowo, wymagają wypełnienia wielu obowiązków (w tym utrzymania stanu zatrudnienia na dotychczasowym poziomie przez stosunkowo długi okres, co w warunkach konkurencji i zmieniającej się rzeczywistości może być trudne), są nazbyt biurokratyczne (wypełnianie wielu dokumentów, składanie różnych oświadczeń, przedstawianie zaświadczeń z instytucji (ZUS, Urząd Skarbowy), ich realizacja jest uzależniona od aktualnie posiadanych środków urzędów pracy na finansowanie określonego instrumentu, są obarczone wieloma przepisami, które ulegają częstym zmianom, regulacje krajowe odwołują się do unormowań unijnych utrudniając pracodawcom przyswojenie (zrozumienie) przepisów. Pracodawcy obawiają się, iż kierowane do pracy osoby - zwłaszcza z grupy zagrożonej wykluczeniem społecznym - nie mają odpowiedniego przygotowania do wykonywania powierzonej pracy.
Nasze wątpliwości budzi ponadto przewidywany termin stworzenia elastycznego i zgodnego z wymaganiami pracodawców systemu kształcenia zawodowego, o którym mowa w działaniu 2.5.1 „Poprawa jakości usług edukacyjnych". Program zakłada, że nowy system kształcenia zawodowego powstanie dopiero w 2012 r. Pragniemy jednak zwrócić uwagę, że problem niedopasowania ścieżek edukacji do potrzeb rynku pracy ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju polskich przedsiębiorstw, a w konsekwencji dla rozwoju polskiej gospodarki. Z tego też względu nie możemy pozwolić sobie na tak długie odwlekanie w czasie zmian, których potrzebę od lat sygnalizują pracodawcy. W związku z powyższym postulujemy przyśpieszenie prac nad założeniami do nowego systemu kształcenia zawodowego i zakończenie ich najpóźniej w połowie 2009 r.
Chcemy też podkreślić potrzebę tworzenia warunków dla rozwoju przedsiębiorczości kobiet i możliwości godzenia pracy z pełnieniem ról rodzicielskich. W tym względzie oczekujemy, iż zostaną wprowadzone takie rozwiązania, które nie będą zniechęcały pracodawców do zatrudniania kobiet w obawie przed ponoszeniem nadmiernych obciążeń związanych z realizacją przez nie funkcji opiekuńczych.
Zwracamy uwagę, że Krajowy Plan Działań na Rzecz Integracji Społecznej jest przewidziany na lata 2008-2010. Tymczasem jest druga połowa 2008 r. i powstaje pytanie jak Rząd zamierza zrealizować działania, które powinny być podjęte w pierwszych miesiącach tego roku.
Źródło: www.pkpplewiatan.pl, PKPP Lewiatan
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?