Wsparcie dla polskich przewoźników
Rząd przyjął projekt ustawy dotyczący wsparcia branży transportowej. Przyjęte rozwiązania mają pozwolić skutecznie walczyć z nieuczciwą konkurencją ze strony firm spoza Unii Europejskiej. Rząd przyspiesza obowiązek rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. Chodzi o tzw. system SENT.
Rada Ministrów przyjęła zmiany w systemie SENT
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Teraz nad rządową propozycją pracuje Sejm.
Ochrona polskiej branży przewoźników drogowych
Projekt nowelizacji przepisów autorstwa Ministerstwa Infrastruktury, dotyczący m.in. delegowania kierowców w transporcie drogowym, ma na celu ochronę polskiej branży transportu drogowego poprzez zwiększenie efektywności kontroli przewoźników. Chodzi o przyspieszenie wejścia w życie elektronicznej kontroli zezwoleń zagranicznych w ramach systemu SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu). Dotyczy to przewoźników zagranicznych spoza UE wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy.
— "To nasza odpowiedź na postulaty zgłaszane przez środowisko przewoźników, którzy organizowali protesty przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą. Zmiana przepisów pozwoli na skuteczniejsze monitorowanie i kontrolowanie podmiotów zagranicznych, co przyczyni się do wzmocnienia ochrony polskich przewoźników drogowych przed nieuczciwą konkurencją. Uzupełniamy luki w ustawie uchwalonej w ubiegłym roku przez naszych poprzedników" — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Polska branża transportu drogowego boryka się z wieloma problemami wynikającymi z sytuacji na Ukrainie oraz będącymi pochodną spowolnienia gospodarczego w Europie. Dlatego konieczne jest wzmocnienie kontroli przewoźników z państw trzecich, aby wyeliminować zjawisko nieuczciwej konkurencji i ochronić rodzimy rynek transportu drogowego przed niedozwolonymi praktykami ze strony podmiotów zagranicznych.
Rząd przyspiesza wejście w życie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT). Dotyczy to przewoźników zagranicznych spoza UE, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy. Rozwiązanie to pozwoli na skuteczniejsze monitorowanie i kontrolowanie przewoźników zagranicznych. Przyczyni się tym samym do wzmocnienia ochrony polskich przewoźników drogowych przed nieuczciwą i nierówną konkurencją z krajów spoza UE.
Obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył od 1 listopada 2024 r. przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA, a od 1 stycznia 2025 r. przewoźników z innych państw członkowskich UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA. Chodzi o firmy, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.
- "Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowisk przewoźników, przyspieszamy wejście w życie elektronicznej informacji i rejestracji nt. przewozów dokonywanych przez firmy spoza UE. Od listopada elektroniczna rejestracja wchodzi w życie" - poinformował Władysław Kosiniak-Kamysz.
Wprowadzenie systemu monitorowania przewozów z państw spoza Unii Europejskiej wiąże się z eliminacją nieuczciwej konkurencji. Rozwiązanie będzie dotyczyć przewoźników zagranicznych, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy.
Nowe przepisy są odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez przedstawicieli środowiska przewoźników drogowych, w tym przewoźników, którzy organizowali protesty przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą. Obecnie polska branża transportu drogowego boryka się z wieloma problemami. Wynika to nie tylko z sytuacji w Ukrainie, lecz także ze spowolnienia gospodarczego, jakie obserwujemy w Europie.
W przypadku Polski, sytuacja ta nakłada się na generowany od wielu lat wzrost branży międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy w naszym kraju. Dotyczy to też systematycznie rosnącej liczby przewoźników drogowych oraz posiadanych przez nich pojazdów ciężarowych. Dlatego konieczne jest wzmocnienie kontroli przewoźników z państw trzecich, aby wyeliminować zjawisko nieuczciwej konkurencji i ochronić rodzimy rynek transportu drogowego przed niedozwolonymi praktykami ze strony podmiotów zagranicznych.
Najważniejsze rozwiązania w obronie polskiego rynku transportowego
Przyspieszenie wejścia w życie przepisów o elektronicznej kontroli zezwoleń zagranicznych w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT). Rozwiązanie to będzie dotyczyć przewoźników zagranicznych, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy.
Obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył:
- od 1 listopada 2024 r. – przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA,
- od 1 stycznia 2025 r. – przewoźników z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA. Chodzi o osoby, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.
O 3 lata (do 31.08.2027 r.) będzie przedłużony okres przejściowy na spełnienie warunku posiadania akredytacji kuratora oświaty przez Ośrodek Szkolenia Kierowców oraz wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. Pozwoli to na utrzymanie na dotychczasowym poziomie liczby podmiotów, które są uprawnione do:
- prowadzenia kursów dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy,
- prowadzenia warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów i wykładowców nauki jazdy;
- wydawania nieodpłatnie kart rowerowych;
- prowadzenia szkoleń kandydatów na kierowców w formie nauczania na odległość.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?