Przedszkola muszą wydać maluchom cenzurki
Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej jest wydawana wyłącznie rodzicom, którzy samodzielnie mogą zdecydować o przekazaniu jej szkole – poinformowało Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Od 15 czerwca obowiązują przepisy rozporządzenia z 28 maja 2010 roku w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.
Zgodnie z dokumentem przedszkola i szkoły podstawowe, w których zorganizowano oddziały przedszkolne, muszą przekazać rodzicom dzieci tzw. „informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej".
Przedszkola powinny wydać tegoroczną cenzurkę do dnia 15 czerwca. – Jeżeli informacja nie została jeszcze wydana rodzicom, dyrektor placówki powinien bezzwłocznie dopełnić tego obowiązku, aby dać rodzicowi możliwość poznania wyników pracy jego placówki z dzieckiem przed końcem roku szkolnego – czytamy na stronie resortu.
Według ministerstwa prowadzone w przedszkolach systematyczne obserwacje maluchów pozwalają na rozpoznanie ich indywidualnych możliwości i potrzeb rozwojowych.
- W roku poprzedzającym możliwe rozpoczęcie przez dzieci nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej, nauczyciele przeprowadzą analizę ich gotowości do podjęcia nauki w szkole – piszą autorzy rozporządzenia.
MEN wyjaśnia jednocześnie, że cenzurka wydawana jest tylko rodzicom. Mogą oni przekazać ją szkole, w której dziecko rozpocznie naukę jako pierwszoklasista. Resort podkreśla, że rodzice nie mają obowiązku przekazania informacji o swoim dziecku. Mogą to zrobić np. wtedy, gdy uznają, że uwagi w niej zawarte pomogą w dalszej pracy z dzieckiem.
Z czego ocenią maluchów?
Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej - oprócz podania danych osobowych - składa się z trzech części.
W pierwszej opisany zostanie stopień opanowania przez dziecko wymagań określonych w podstawie programowej w obszarach: umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej, umiejętności matematycznych i gotowości do nauki czytania i pisania, sprawności motorycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych.
W drugiej części wyszczególnione zostaną potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania. W ostatniej nauczyciel będzie mógł przedstawić dodatkowe spostrzeżenia o maluchu.
W cenzurce rodzic przeczyta także o podjętych lub potrzebnych działaniach wspierających dziecko w konkretnych obszarach. Nauczyciel przedstawi w niej ponadto wskazówki dla rodziców na temat tego, jak radzić sobie z zauważonymi u malucha problemami.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?