Przepisy usprawniające pracę sądów weszły w życie
Czego dotyczy nowelizacja Prawa o ustroju sądów powszechnych?
12 sierpnia 2017 r. w zasadzie weszÅ‚y w życie przepisy nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sÄ…dów powszechnych, która byÅ‚a przedmiotem inicjatywy poselskiej. Polacy muszÄ… odzyskać zaufanie do sÄ…dów, muszÄ… mieć gwarancje, że idÄ… tam po sprawiedliwość, a procesy nie bÄ™dÄ… siÄ™ ciÄ…gnąć latami - argumentuje resort sprawiedliwoÅ›ci. Podstawowym celem nowych regulacji jest wiÄ™c usprawnienie dziaÅ‚ania sÄ…dów, tak aby zaczęły dziaÅ‚ać szybko, efektywnie, a wyroki wydawane przez sÄ™dziów budziÅ‚y zaufanie Polaków.
Nowelizacja uniezależnia sędziów od nacisków przełożonych, przywracając bezstronność i prawdziwą niezawisłość. Wzmacnia ponadto nadzór administracyjny Ministra Sprawiedliwości nad działalnością sądów powszechnych. Ustawa wprowadza zasadę równomiernego obłożenia sędziów obowiązkami. Powstanie przejrzysty system awansów, który ukróci dotychczasową patologię, gdy awans zależy wyłącznie od dobrych układów z prezesem sądu czy sędziami wyższej instancji - tłumaczy Ministerstwo Sprawiedliwości.
Na czym polegajÄ… zmiany?
Przepisy przewidujÄ… np.:
- wprowadzenie ustrojowej zasady losowego przydziaÅ‚u spraw poszczególnym sÄ™dziom. To wymóg, który obecnie obowiÄ…zuje tylko w postÄ™powaniu karnym – i to w bardzo ograniczonym zakresie (pozostaÅ‚e sprawy przydzielajÄ… przewodniczÄ…cy wydziałów). Losowy przydziaÅ‚ spraw, zwÅ‚aszcza w II instancji, ma chronić przed nadużyciami i dawać pewność, że sprawa nie zostaÅ‚a przydzielona sÄ™dziemu umyÅ›lnie wybranemu do danej sprawy. Kryteria przydziaÅ‚u spraw sÄ™dziom bÄ™dÄ… bardziej przejrzyste. Zapobiegnie to oskarżeniom o to, że dana sprawa specjalnie trafiÅ‚a do sÄ™dziego, któremu zarzuca siÄ™ stronniczość.
(Ta część ustawy zacznie obowiązywać z chwilą wejścia w życie nowych zasad przydziału zawartych w Regulaminie urzędowania sądów powszechnych, co planowane jest na 1 stycznia 2018 r.) - zapewnienie równego i sprawiedliwego obciążenia pracą sędziów oraz zagwarantowanie bezstronności stronom postępowań.
- wprowadzenie zasady niezmiennoÅ›ci skÅ‚adu orzekajÄ…cego. Raz wylosowany skÅ‚ad sÄ…du nie powinien ulegać zmianie do zakoÅ„czenia sprawy. DziÅ› w wielu sÄ…dach nowemu sÄ™dziemu w wydziale przydziela siÄ™ sprawy już rozpoczÄ™te przez innych sÄ™dziów – ze szkodÄ… dla sprawnoÅ›ci postÄ™powania. OczywiÅ›cie ustawa przewiduje możliwoÅ›ci odstÄ™pstwa od tej zasady, ale sÄ… to przypadki Å›ciÅ›le okreÅ›lone (losowe), np. gdy sÄ™dzia zachoruje;
- wprowadzenie ścisłych zasad przeniesienia sędziego do innego wydziału. Regulacja ta ogranicza władzę prezesa sądu i określa kryteria, którymi musi się kierować przy podejmowaniu decyzji. Do tej pory prezesi mogli przenosić sędziów bez ich zgody do innych wydziałów. Zgodnie z nowymi przepisami co do zasady będzie wymagana zgoda sędziego na przeniesienie, co zwiększa orzeczniczą niezawisłość sędziów;
- umożliwienie przejścia w stan spoczynku przez kobiety będące sędziami w wieku odpowiadającym powszechnemu wiekowi emerytalnemu kobiet, to jest 60 lat;
- zwiÄ™kszenie kompetencji Ministra SprawiedliwoÅ›ci w powoÅ‚ywaniu i odwoÅ‚ywaniu prezesów i wiceprezesów sÄ…dów. DziÄ™ki temu minister bÄ™dzie mógÅ‚ skuteczniej nadzorować sposób zarzÄ…dzania sÄ…dami. Nie bÄ™dzie miaÅ‚ przy tym jakiegokolwiek wpÅ‚ywu na orzecznictwo (gwarantuje to m.in. elektroniczny system losowego przydziaÅ‚u spraw). Sfera orzecznicza pozostaje w sferze niezależnoÅ›ci i niezawisÅ‚oÅ›ci sÄ™dziowskiej. Ani Minister SprawiedliwoÅ›ci, ani prezes sÄ…du nie bÄ™dÄ… mieli żadnego wpÅ‚ywu na orzecznictwo sÄ™dziów. Nowe uprawnienia ministra majÄ… przede wszystkim umożliwiać szybkie dziaÅ‚anie i zapobiegać bulwersujÄ…cym spoÅ‚ecznie sytuacjom, gdy prestiżowe funkcje peÅ‚niÄ… osoby, które utraciÅ‚y zaufanie, jak w przypadku afery zwiÄ…zanej z podejrzeniem wyÅ‚udzenia co najmniej 10 milionów zÅ‚otych z SÄ…du Apelacyjnego w Krakowie. Minister SprawiedliwoÅ›ci jest prawnie zobowiÄ…zany do zapewnienia wÅ‚aÅ›ciwego funkcjonowania sÄ…downictwa powszechnego w wymiarze administracyjnym. Dotychczasowa praktyka dowodzi, że Å›rodowisko sÄ™dziowskie niejednokrotnie kierowaÅ‚o siÄ™ sympatiami koleżeÅ„skimi w opiniowaniu kandydatów na prezesów i wiceprezesów sÄ…dów, a wzglÄ™dy merytoryczne i kompetencje nie miaÅ‚y znaczenia dla uzyskanego poparcia. W wielu sÄ…dach - o czym mówiÄ… sami sÄ™dziowie - doprowadziÅ‚o to do stworzenia bizantyjskich systemów powiÄ…zaÅ„ i „folwarków prezesów”, którzy sami, wedÅ‚ug wÅ‚asnych pozamerytorycznych opinii, decydowali o podziale funkcji, czy kandydatach do awansów. Zmiana prawa uniezależnia sÄ™dziów od takiego systemu i wprowadza zasadÄ™, że decydujÄ…ce bÄ™dÄ… kompetencje kandydata, a nie ukÅ‚ady czy szczebel sÄ…du, w którym orzeka;
- przepisy wprowadzają nowe narzędzie nadzoru zewnętrznego i wewnętrznego nad działalnością administracyjną sądów w postaci oceny informacji rocznych składanych przez prezesów sądów wszystkich szczebli. Takie rozwiązanie umożliwi zwrócenie uwagi na nieprawidłowości w zakresie działalności administracyjnej. Pozwoli to na bieżące reagowanie na ewentualne zaniedbania prezesów w pracach sądu. Dotychczas prezesi sądów rejonowych i okręgowych nie byli zobowiązani do składania takich informacji. Informacje składali prezesi sądów apelacyjnych. Nie były one oceniane a jedynie analizowane w resorcie sprawiedliwości.
Od kiedy nowe przepisy obowiÄ…zujÄ…?
Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw weszła w życie 12 sierpnia 2017 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących wieku przechodzenia w stan spoczynku przez kobiety będące sędziami, które zaczną obowiązywać z dniem 1 października 2017 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?