Umowy

Reklamacja oferty last minute też możliwa

Masz do tego prawo nawet wtedy, gdy biuro podróży zastrzeże w umowie, że jej nie przyjmuje

- Takie postanowienie jest z mocy prawa nieważne, bowiem ustawa o usługach turystycznych nie posługuje się pojęciem oferta specjalna czy last minute – tłumaczy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Podobnie jest z ofertami first minute, czyli specjalnymi promocjami cenowymi na otwarcie. Tutaj też mamy pełne prawo do złożenia reklamacji.

- Przepisy tak samo traktują imprezy turystyczne zakupione na kilka miesięcy przed datą ich rozpoczęcia, jak i te, na które decydujemy się nawet na kilka godzin przed ich rozpoczęciem – przypomina UOKiK.

Wycieczki z promocji są zatem tzw. towarem pełnowartościowym. Dlatego np. podwyżka ceny tuż przed wyjazdem jest możliwa tylko z uzasadnionych przyczyn.

Kiedy biuro ma prawo podnieść cenę wycieczki?

Jest to dopuszczalne wtedy, gdy podpisana przez nas umowa wyraźnie przewiduje możliwość jej zmiany. Wówczas można to zrobić jedynie w sytuacji:

- wzrostu kosztów transportu,
- wzrostu kursów walut,
- wzrostu opłat urzędowych, podatków, czy opłat na lotnisku.

Nie wystarczy jednak samo wykazanie przez biuro podróży, że np. zmienił się kurs walutowy – Organizator powinien jeszcze udokumentować, jaki to miało wpływ na podwyżkę ceny – zaznacza UOKiK. Pamiętajmy też, że ustawa zabrania podniesienia ceny imprezy w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. W tym czasie można natomiast ja obniżyć.

Musisz wiedzieć, w jakim hotelu się zatrzymasz

Oferty last minute często przewidują też, że dopiero na miejscu dowiemy się, w jakiej miejscowości będziemy zakwaterowani i w jakim hotelu przyjdzie nam nocować. – Jest to sprzeczne z prawem – twierdzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dlaczego? Ponieważ ustawa o usługach turystycznych wskazuje informacje, które obowiązkowo muszą się znaleźć w umowie kupna wycieczki. Wśród nich znajdziemy m.in. miejsce pobytu lub trasę wycieczki oraz położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego.

- Dlatego istnieje możliwość złożenia reklamacji, jeśli np. standard hotelu będzie niższy od tego obiecywanego przez organizatora imprezy – wyjaśnia UOKiK.

Jak złożyć reklamację na ofertę last minute?

Procedura jest taka sama jak w przypadku innej, nie objętej promocją wycieczki. Zatem jeśli dojdziemy do wniosku, że impreza została zorganizowana w sposób odbiegający od ustalonego w umowie (hotel miał za mało gwiazdek czy w pokoju było jedno, a nie dwuosobowe łóżko), możemy po jej zakończeniu złożyć reklamację u organizatora.

Do reklamacji warto dołączyć zebrany podczas podróży materiał dowodowy. Mogą to być zdjęcia i filmy potwierdzające nieprawidłowości. W reklamacji możemy zażądać np. zwrotu części pieniędzy za wyjazd.

- Jeżeli organizator nie ustosunkuje się do niej w terminie 30 dni od jej złożenia, uważa się, że ją uznał – czytamy w poradniku UOKiK.

W przypadku, gdy nasza skarga zostanie odrzucona, możemy zwrócić się o bezpłatną pomoc do powiatowego rzecznika konsumentów. Może on – jeżeli uzna to za stosowne – wnieść w naszym imieniu sprawę do sądu.

PODSTAWA PRAWNA: Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (DzU z 2004 r. nr 223, poz. 2268 z późn. zm.).

e-prawnik.pl

Obserwuj nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (6)

duśka

17.12.2011 11:57:42

Re: Reklamacja oferty last minute też możliwa

Chciałabym polecieć na Sylwestra za granicę, patrzyłam na ofertę alfy i faktycznie maja bardzo niskie ceny, ale niestety ktoś do pracy musi chodzić... ;-) Ale na szczęście wakacje już niedługo i pewnie jak zwykle będę czyhać na jakieś lasty. Na szczęście nigdy nie miała sytuacji, że musiałam reklamować takie wakacje, więc mam nadzieję, że i w tym roku będę mieć takie szczęście :-)

duśka

17.12.2011 11:57:40

Re: Reklamacja oferty last minute też możliwa

Chciałabym polecieć na Sylwestra za granicę, patrzyłam na ofertę alfy i faktycznie maja bardzo niskie ceny, ale niestety ktoś do pracy musi chodzić... ;-) Ale na szczęście wakacje już niedługo i pewnie jak zwykle będę czyhać na jakieś lasty. Na szczęście nigdy nie miała sytuacji, że musiałam reklamować takie wakacje, więc mam nadzieję, że i w tym roku będę mieć takie szczęście :-)

Lukrecja

10.12.2011 16:6:2

Re: Reklamacja oferty last minute też możliwa

Jasne, że nie ma co ryzykować. Ja też jeżdżę tylko ze sprawdzonymi biurami. Ostatnio byłam z tui as teraz wybieram się właśnie z Alfą do Egiptu na Sylwestra. Mam nadzieję, że wszystko będzie ok. Z reszta już się nie mogę doczekać tego wyjazdu. Już nadszedł taki okres, że chyba każdy z nas potrzebuje solidnego wypoczynku.

Lukrecja

10.12.2011 15:58:11

Re: Reklamacja oferty last minute też możliwa

Jasne, że nie ma co ryzykować. Ja też jeżdżę tylko ze sprawdzonymi biurami. Ostatnio byłam z tui as teraz wybieram się właśnie z Alfą do Egiptu na Sylwestra. Mam nadzieję, że wszystko będzie ok. Z reszta już się nie mogę doczekać tego wyjazdu. Już nadszedł taki okres, że chyba każdy z nas potrzebuje solidnego wypoczynku.

Katarzyna

22.11.2011 11:6:27

Re: Reklamacja oferty last minute też możliwa

Dokładnie! Zgadzam się z Tobą. To, że można reklamować last minute jest oczywiste i faktycznie najlepiej polecieć z takim biurem, które jest sprawdzone. Ja tez byłam na kilku wyjazdach z alfa i też sobie chwalę. jeszcze nie miałam z nimi problemów. Na pewno nie pojechałabym z firma, która nie jest duża i nieznana. Nie ma co ryzykować.

Lidia

22.8.2011 11:56:52

Re: Reklamacja oferty last minute też możliwa

Oczywiście, że możliwa, ale trzeba zawsze wybierać takie biuro, żeby nie trzeba było reklamować wycieczki. Ja od kilku lat latam z alfa i jeszcze mi się nie zdarzyło żebym musiała cokolwiek u nich reklamować. Po prostu nie można latać z biurem "Krzak" tylko ze sprawdzonym organizatorem, żeby później nic na s nie zaskoczyło.

Pokaż wszystkie komentarze (6)

Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 18.12.2018

    Prezenty przez internet?

    Jeśli kupujemy prezenty przez internet, można je zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Odsyła na się je swój koszt. Ważne są terminy dostawy i realizacji zamówienia (...)

  • 4.2.2005

    Jak reklamować usługi telekomunikacyjne według nowych zasad?

    Od dzisiaj, to jest od 18 listopada 2004 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury dotyczące trybu postępowania reklamacyjnego usług telekomunikacyjnych. Rozporządzenie określa (...)

  • 20.5.2015

    Reklamacja obuwia - nowe zasady od 2015 roku

    REKLAMACJA BUTÓW NA NOWYCH ZASADACH - zmiana przepisów od początku 2015 roku. Nowe przepisy korzystniejsze dla konsumentów.  Na jakiej podstawie reklamować buty? Jak skorzystać (...)

  • 27.5.2017

    Bazy ofert pracy dla nauczycieli

    W okresie wprowadzania nowego ustroju szkolnego ustawodawca zobowiązał dyrektorów szkół do zamieszczania informacji o wolnych stanowiskach pracy na stronach internetowych kuratoriów (...)

  • 8.11.2019

    Uwaga na oferty kas na smartfony

    Ministerstwo Finansów ostrzegło przed pojawiającymi się w internecie ofertami kas rejestrujących, które miałyby działać na smartfonach.