Reklamacja oferty last minute też możliwa

Masz do tego prawo nawet wtedy, gdy biuro podróży zastrzeże w umowie, że jej nie przyjmuje

- Takie postanowienie jest z mocy prawa nieważne, bowiem ustawa o usługach turystycznych nie posługuje się pojęciem oferta specjalna czy last minute – tłumaczy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Podobnie jest z ofertami first minute, czyli specjalnymi promocjami cenowymi na otwarcie. Tutaj też mamy pełne prawo do złożenia reklamacji.

- Przepisy tak samo traktują imprezy turystyczne zakupione na kilka miesięcy przed datą ich rozpoczęcia, jak i te, na które decydujemy się nawet na kilka godzin przed ich rozpoczęciem – przypomina UOKiK.

Wycieczki z promocji są zatem tzw. towarem pełnowartościowym. Dlatego np. podwyżka ceny tuż przed wyjazdem jest możliwa tylko z uzasadnionych przyczyn.

Kiedy biuro ma prawo podnieść cenę wycieczki?

Jest to dopuszczalne wtedy, gdy podpisana przez nas umowa wyraźnie przewiduje możliwość jej zmiany. Wówczas można to zrobić jedynie w sytuacji:

- wzrostu kosztów transportu,
- wzrostu kursów walut,
- wzrostu opłat urzędowych, podatków, czy opłat na lotnisku.

Nie wystarczy jednak samo wykazanie przez biuro podróży, że np. zmienił się kurs walutowy – Organizator powinien jeszcze udokumentować, jaki to miało wpływ na podwyżkę ceny – zaznacza UOKiK. Pamiętajmy też, że ustawa zabrania podniesienia ceny imprezy w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. W tym czasie można natomiast ja obniżyć.

Musisz wiedzieć, w jakim hotelu się zatrzymasz

Oferty last minute często przewidują też, że dopiero na miejscu dowiemy się, w jakiej miejscowości będziemy zakwaterowani i w jakim hotelu przyjdzie nam nocować. – Jest to sprzeczne z prawem – twierdzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dlaczego? Ponieważ ustawa o usługach turystycznych wskazuje informacje, które obowiązkowo muszą się znaleźć w umowie kupna wycieczki. Wśród nich znajdziemy m.in. miejsce pobytu lub trasę wycieczki oraz położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego.

- Dlatego istnieje możliwość złożenia reklamacji, jeśli np. standard hotelu będzie niższy od tego obiecywanego przez organizatora imprezy – wyjaśnia UOKiK.

Jak złożyć reklamację na ofertę last minute?

Procedura jest taka sama jak w przypadku innej, nie objętej promocją wycieczki. Zatem jeśli dojdziemy do wniosku, że impreza została zorganizowana w sposób odbiegający od ustalonego w umowie (hotel miał za mało gwiazdek czy w pokoju było jedno, a nie dwuosobowe łóżko), możemy po jej zakończeniu złożyć reklamację u organizatora.

Do reklamacji warto dołączyć zebrany podczas podróży materiał dowodowy. Mogą to być zdjęcia i filmy potwierdzające nieprawidłowości. W reklamacji możemy zażądać np. zwrotu części pieniędzy za wyjazd.

- Jeżeli organizator nie ustosunkuje się do niej w terminie 30 dni od jej złożenia, uważa się, że ją uznał – czytamy w poradniku UOKiK.

W przypadku, gdy nasza skarga zostanie odrzucona, możemy zwrócić się o bezpłatną pomoc do powiatowego rzecznika konsumentów. Może on – jeżeli uzna to za stosowne – wnieść w naszym imieniu sprawę do sądu.

PODSTAWA PRAWNA: Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (DzU z 2004 r. nr 223, poz. 2268 z późn. zm.).

e-prawnik.pl