Samochody, które mówią: jedna częstotliwość dla zarządzania ruchem i bezpieczeństwem na drogach
W ramach walki z wypadkami na drogach i korkami, Komisja Europejska zadecydowała dzisiaj o zarezerwowaniu wspólnej w całej Europie częstotliwości radiowej na potrzeby inteligentnych systemów komunikacji drogowej (ang. smart vehicle communication systems). Funkcjonują one w oparciu o technologię bezprzewodową i umożliwiają "porozumiewanie się" samochodów między sobą i z dostawcami usług infrastruktury drogowej. Taki system może m.in. ostrzec kierowców o śliskich drogach lub wypadku, który się właśnie wydarzył. Inteligentne systemy komunikacji drogowej mogą ułatwić życie europejskim kierowcom i uczynić je bezpieczniejszym. W 2006 roku ponad 42 tysiące osób zginęło w wypadkach samochodowych w Unii Europejskiej i ponad 1,6 miliona zostało rannych, a każdego dnia na unijnych drogach tworzą się korki długości 7500 km. Komisja Europejska zamierza także wpierać inwestycje w systemy komunikacji drogowej przez przemysł samochodowy.
"Dzisiejsza decyzja Komisji przybliża nas do osiągnięcia celu, jakim jest zmniejszenie liczby wypadków drogowych. Właściwe i szybkie poinformowanie kierowców jest warunkiem koniecznym zapewnienia bezpieczeństwa na drogach." - powiedziała Viviane Reding, unijna komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów. "Nie zapominajmy także, że europejscy kierowcy spędzają w korkach 24 proc. czasu jazdy, a koszty spowodowane przez zatory drogowe sięgać mogą 80 miliardów euro w 2010 roku. Widać więc, że oszczędzając czas, dzięki korzystaniu z inteligentnych systemów komunikacji drogowej, oszczędzamy pieniądze."
Zarezerwowana przez KE jedna, wspólna w całej Unii, częstotliwość radiowa będzie wykorzystywana dla potrzeb nadawania komunikatów pomiędzy samochodami oraz między samochodami i dostawcami usług infrastruktury drogowej. To zakres 30MHz w paśmie 5,9 GHz, który w ciągu najbliższych 6 miesięcy będzie przydzielony przez władze państwowe w całej Europie systemom bezpieczeństwa ruchu drogowego, bez szkody dla usług już istniejących (takich jak amatorskie usługi radiowe).
Typowym przykładem wykorzystania z takiego systemu jest sytuacja, w której samochód wjeżdża na śliską nawierzchnię drogi: jeśli jest wyposażony w system komunikacji między pojazdami, może - wykorzystując pasmo 5,9 GHz - przekazać tę informację wszystkim innym pojazdom znajdującym się w pobliżu.
Kontekst:
Dzisiejsza decyzja Komisji jest elementem ogłoszonej w 2006 roku inicjatywy KE "Inteligentny samochód", która promuje wykorzystywanie informacji i technologii komunikacyjnych w celu zwiększenia bezpieczeństwa, ekologiczności i sprawności transportu drogowego. (IP/06/191).
Więcej informacji na stronach:
http://ec.europa.eu/information_society/policy/radio_spectrum/
http://ec.europa.eu/information_society/policy/radio_spectrum/ref_documents/
źródło: Komisja Europejska, z www.ukie.gov.pl 2008-08-05
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?