Spotkanie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego KWRiST

W dniu 17 listopada b.r. w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji odbyło się spotkanie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego, pracującego w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Pracom Zespołu przewodniczą - ze strony rządowej - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Pan Witold Drożdż, oraz ze strony samorządowej -
Pan Jan Maciej Czajkowski, Dyrektor Biura Informatyki Urzędu Miasta Łodzi.

Tematem obrad Zespołu było wprowadzenie do problemu wdrożenia w Polsce Krajowej Infrastruktury Informacji Przestrzennej (tzw. dyrektywa UE: INSPIRE) - z uwzględnieniem zobowiązań wynikających z dyrektywy UE dotyczącej ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego.

Ten punkt programu przedstawiła Pani Jolanta Orlińska Główny Geodeta Kraju - Prezes Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.

Jednym z głównych celów wdrożenia dyrektywy jest optymalizacja kosztów pozyskiwania danych dotyczących informacji przestrzennej oraz interoperacyjność systemu, która ograniczy wielokrotność pozyskiwania danych.

Pytania strony samorządowej dotyczyły m.in. standardów budowy metadanych, procesu udostępniania oraz tworzenia węzłów infrastruktury technicznej.

Prezes GUGiK poinformowała, że obecnie trwa proces przygotowywania aktów legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektywy, w tym rozporządzeń dotyczących standardów metadanych dla administracji publicznej.

Prace związane z koordynacją wdrażania dyrektywy prowadzi m.in. Zespół Zadaniowy nr 1 Komitetu Rady Ministrów ds. Informatyzacji i Łączności.

W najbliższych dniach stronie samorządowej zostanie przedstawiona metodyka szacowania kosztów finansowych wprowadzanych regulacji.

Wszystkie rejestry danych objęte ustawą o informatyzacji będą bezpłatnie udostępniane organom administracji publicznej.

Prace nad wdrażaniem dyrektywy INSPIRE są prowadzone równolegle do zobowiązań wynikających z dyrektywy UE dotyczącej ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego.

Zespół ds. Informatyzacji zaopiniował również projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.

Zdaniem referującego stanowisko MSWiA Dyrektora Departamentu Informatyzacji - Pana Wojciecha Wiewiórowskiego - przygotowano spójny projekt, który zgodnie z intencją autorów nie ulegnie większym zmianom podczas konferencji uzgodnieniowej.

Od ostatniego posiedzenia Zespołu do projektu ustawy wprowadzono m.in. przepisy delegacyjne związaniem z instrukcją kancelaryjną oraz jednolitym wykazem akt. Jednolity wykaz akt może znaleźć miejsce w pięciu załącznikach obsługujących pięć rodzajów administracji samorządowej oraz wprowadza vacatio legis na 1 stycznia 2011 r., natomiast obowiązek prowadzenia rejestrów w wersji elektronicznej przez administrację samorządową pozostaje sprawą otwartą.

Strona samorządowa poparła stanowisko MSWiA dotyczące objęcia zapisami ustawy sądów administracyjnych.

Pytania przedstawicieli samorządów dotyczyły m.in. sposobu definiowania „otwartego standardu" i sposobu rozwijania informacji.

W kolejnym punkcie spotkania Zespół przyjął uwagi strony samorządowej przygotowane przez Pana Tadeusza Wronę - Prezydenta Miasta Częstochowy - do projektu ustawy o centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zespół przyjął informację o projekcie, z uwagi na początkowy charakter prac, strona samorządowa poprosiła o prowadzenie bieżących konsultacji związanych z przygotowaniem przepisów wykonawczych do ustawy oraz z oceną skutków regulacji dla administracji samorządowej.

W końcowej części spotkania Zespół zaopiniował Strategię rozwoju społeczeństwa informacyjnego do 2013 roku. W związku ze zmianą statusu dokumentu Strategia przyjmowana będzie w ramach uchwały Rady Ministrów. Pomimo braku sformalizowanego stanowiska strony samorządowej, na ostatnim etapie prac nad dokumentem stanowisko takie uwzględniane było na bieżąco.

Aktualna wersja projektu Strategii znajduje się na stronie internetowej MSWiA:
http://www.mswia.gov.pl/portal/SZS/495/6271/Strategia_rozwoju_spoleczenstwa_informacyjnego__projekt.html

Jak zapisano w streszczeniu dokumentu - Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, mając na uwadze dobro kraju i jego mieszkańców, dąży do zapewnienia szybkiego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego i społecznego, których efektem jest poprawa warunków życia obywateli.

Jednym z istotnych czynników stymulującym wzrost gospodarczy jest umiejętność pozyskiwania, gromadzenia i wykorzystania informacji, dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ang. Information and Communication Technologies - ICT). Znaczenie tego rozwoju dla wzrostu gospodarczego, podkreślają badania, według których ICT w ostatnich latach odpowiadają za około jedną czwartą wzrostu PKB oraz za 40 % wzrostu produktywności w Unii Europejskiej.

Gwałtowny wzrost znaczenia informacji oraz usług świadczonych drogą elektroniczną i tym samym wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce, administracji publicznej (rządowej i samorządowej), a także w życiu codziennym obywateli wiąże się z nowym trendem transformacji cywilizacyjnej - transformacji w kierunku „społeczeństwa informacyjnego".

W związku z powyższym, Rząd Rzeczypospolitej Polskiej przygotował strategię rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013. Przygotowana Strategie jest spójna z kluczowymi dokumentami określającymi strategiczne kierunki rozwoju Polski:

  • Strategią Rozwoju Kraju 2007 - 2015,

  • Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia 2007 - 2013,

  • Strategicznym Planem Rządzenia.

Niniejsza Strategia jest strategią sektorową i uwzględnia priorytety europejskiej polityki w dziedzinie społeczeństwa informacyjnego wynikające z założeń Strategii Lizbońskiej oraz inicjatyw „eEurope - społeczeństwo informacyjne dla wszystkich" oraz jej kontynuacji - „i2010 - Europejskie społeczeństwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia".

Określone przez Rząd cele strategiczne państwa, wyniki analizy obecnego stanu rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce oraz zorganizowane lub współorganizowane przez MSWiA dyskusje środowiskowe i tematyczne w tym obszarze, stanowią podstawę do wskazania wizji społeczeństwa informacyjnego w Polsce w roku 2013:

Aktywne społeczeństwo osiągające wysoką jakość życia w perspektywie osobistej i społecznej

Na podstawie tak określonej wizji została przyjęta misja:

Umożliwienie społeczeństwu powszechnego i efektywnego wykorzystania wiedzy i informacji do harmonijnego rozwoju w wymiarze społecznym, ekonomicznym i osobistym

Jednocześnie przyjęto, że rozwojowi społeczeństwa informacyjnego w Polsce powinny trwale towarzyszyć:

  • Dostępność, bezpieczeństwo i zaufanie - możliwość uzyskania dostępu do rzetelnej informacji lub bezpiecznej usługi niezbędnej obywatelowi oraz przedsiębiorcy,

  • Otwartość i różnorodność - brak dyskryminacji w dostępie do informacji, a w szczególności do informacji publicznej,

  • Powszechność i akceptowalność - dążenie, aby udział w dobrach społeczeństwa informacyjnego był oczywisty i jak najszerszy, a także by oferta produktów i usług społeczeństwa informacyjnego byłą maksymalnie szeroka,

  • Komunikacyjność i interoperacyjność - zapewnienie dotarcia do pożądanej informacji w sposób bezpieczny, szybki, prosty i niezależny od zastosowanej technologii.

Mając na uwadze, że rozwój społeczeństwa informacyjnego w Polsce wymaga skoordynowanych działań i harmonijnej współpracy sektora publicznego, prywatnego, ośrodków naukowo - badawczych oraz organizacji pozarządowych, a działania podejmowane w ramach wdrażania Strategii powinny być koordynowane jako całościowy portfel inicjatyw i projektów, sformułowane zostały następujące postulaty, których realizacja bezpośrednio warunkuje powodzenie realizacji strategii:

  • Stworzenie warunków sprawnego rozwoju oraz funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego,

  • Zapewnienie powszechnego dostępu do usług i treści w sieciach informacyjnych,

  • Szersze wykorzystanie nowych technologii w celu podniesienia efektywności, innowacyjności i konkurencyjności gospodarki oraz współpracy firm,

  • Stworzenie warunków prawno - ekonomicznych i organizacyjnych do zbudowania i powszechnego wykorzystania bezpiecznych sieci komunikacji cyfrowej.

Na podstawie przyjętych wizji i misji społeczeństwa informacyjnego oraz postulatów realizacji Strategii, wyznaczone zostały następujące strategiczne kierunki Polski w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego do roku 2013, w trzech obszarach:

  • CZŁOWIEK:
    Przyspieszenie rozwoju kapitału intelektualnego i społecznego Polaków dzięki wykorzystaniu technologii informacyjnych i komunikacyjnych

  • GOSPODARKA:
    Wzrost efektywności, innowacyjności i konkurencyjności firm, a tym samym polskiej gospodarki na globalnym rynku oraz ułatwienie komunikacji i współpracy między firmami dzięki wykorzystaniu technologii informacyjnych i komunikacyjnych

  • PAŃSTWO:
    Wzrost dostępności i efektywności usług administracji publicznej przez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych do przebudowy procesów wewnętrznych administracji i sposobu świadczenia usług

Kierunki strategiczne zostały przedstawione za pomocą celów. W ramach celów przedstawiona została wizja stanu Polski w 2013 roku, w perspektywie poszczególnych kierunków strategicznych. Przedstawione zostały przykładowe, dotychczas podjęte działania, a także wskazane zostały kluczowe działania i inicjatywy, których realizacji jest konieczna do osiągnięcia wyznaczonych celów.

W ramach obszaru CZŁOWIEK, wyszczególnione zostały następujące cele:

  • Cel 1: Podniesienie poziomu motywacji, świadomości, wiedzy oraz umiejętności w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych

  • Miarą osiągnięcia celu jest wzrost umiejętności korzystania z narzędzi ICT (umiejętności wykonania 5-6 czynności spośród 8 podstawowych wymienianych przez Eurostat).

  • Cel 2: Podniesienie poziomu i dostępności edukacji (od przedszkola do uczelni wyższej oraz upowszechnienie zasady nauki przez całe życie poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych

  • Miarą osiągnięcia celu jest wzrost procentowego udziału osób w wieku 25 - 64 uczących się i dokształcających w ogólnej liczbie ludności w tym wieku.

  • Cel 3: Dopasowanie oferty edukacyjnej do wymagań rynku pracy, którego istotnym elementem są technologie informacyjne i komunikacyjne

  • Miarą osiągnięcia celu jest wzrost poziomu dopasowania polskiego systemu edukacji do potrzeb globalnie konkurencyjnej gospodarki.

  • Cel 4: Podniesienie poczucia bezpieczeństwa w społeczeństwie przez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych

  • Miarą osiągnięcia celu jest podniesienie poczucia bezpieczeństwa wśród Polaków (odpowiedzi „tak" na pytanie „Czy Pana(i) zdaniem, Polska jest krajem, w którym żyje się bezpiecznie?").

  • Cel 5: Zwiększenie aktywności społecznej, kulturalnej i politycznej Polaków poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych

  • Miarą osiągnięcia celu jest wzrost odsetka osób wykorzystujących Internet do komunikowania się.

  • Cel 6: Zapewnienie efektywnej ekonomicznie, bezpiecznej i zorientowanej na przyszłe potrzeby Polaków infrastruktury technologii informacyjnych i komunikacyjnych, niezbędnej do rozwoju polskiego społeczeństwa informacyjnego

Miarą osiągnięcia celu jest zwiększenie odsetka gospodarstwa domowych posiadających dostęp do internetu.

W ramach obszaru GOSPODARKA, wyszczególnione zostały następujące cele:

  • Cel 1: Podniesienie zdolności tworzenia przez ośrodki naukowo-badawcze innowacyjnych rozwiązań wykorzystywanych przez podmioty gospodarcze

  • Miarą osiągnięcia celu jest wzrost udziału środków prywatnych w nakładach na badania i rozwój.

  • Cel 2: Stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi sektora technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz e-usług w Polsce

  • Miarą osiągnięcia celu jest zwiększenie udziału sektora ICT w wartości dodanej sektora przedsiębiorstw.

  • Cel 3: Zwiększenie konkurencyjności i innowacyjności polskich przedsiębiorstw poprzez stworzenie warunków do pełniejszego wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych

  • Miarą osiągnięcia celu jest zwiększenie odsetka przedsiębiorstw kupujących on-line.

W ramach obszaru PAŃSTWO, wyszczególnione zostały następujące cele:

  • Cel 1: Udostępnienie szerokiego zakresu usług administracji publicznej świadczonych drogą elektroniczną

  • Miarą osiągnięcia celu jest zwiększenie dostępności on-line 20 podstawowych usług publicznych.

  • Cel 2: Podniesienie efektywności administracji publicznej dzięki szerokiemu wykorzystaniu zestandaryzowanych i interoperacyjnych rozwiązań informatycznych

  • Miarą osiągnięcia celu jest skrócenie czasu potrzebnego do zarejestrowania kupionej nieruchomości (register property).

  • Cel 3: Udostępnienie obywatelom oraz firmom i samorządom danych z rejestrów referencyjnych oraz innych informacji sektora publicznego w celu ich wykorzystania na rzecz rozbudowy oferty treści i usług

  • Miarą osiągnięcia celu jest wzrost odsetka użytkowników korzystających z rejestrów drogą elektroniczną.

  • Cel 4: Wsparcie rozwoju usług o zasięgu paneuropejskim oraz wzajemnego uznawania rozwiązań i narzędzi teleinformatycznych

Dążąc do dynamicznego rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce poprzez realizację postawionych celów oraz mając na uwadze zmieniające się uwarunkowania międzynarodowe, konieczne jest cykliczne porównywanie się do krajów przodujących w tym obszarze.

W związku z tym, przyjęte zostały dynamiczne ramy pomiaru, w których stopień realizacji celów przyjętych w Strategii będzie oceniany na podstawie wskaźników wymienionych przy odpowiednich celach oraz dodatkowych wskaźników realizacji kierunków strategicznych w poszczególnych obszarach. Cykliczne dokonywane będzie porównywanie wartości poszczególnych wskaźników dla Polski do średniej wartości trzech krajów będących liderami w danym obszarze.

Istotnym elementem realizacji założeń Strategii społeczeństwa informacyjnego są również opracowane w Strategii zasady jej aktualizacji i rozwoju oraz dostępne źródła finansowania. Głównym źródłem finansowania realizacji Strategii jest budżet państwa oraz fundusze strukturalne Unii Europejskiej, dostępne w Polsce w ramach Programów Operacyjnych na lata 2007 - 2013.

Rząd Rzeczpospolitej Polskiej jest zdeterminowany do podjęcia działań zmierzających do wdrożenia Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego i osiągnięcia w 2013 roku założonego Strategią poziomu rozwoju.

Odpowiedzialność za koordynację i nadzór nad realizacją celów określonych w Strategii została przypisana do Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Wsparcia udzielać będą Komitet Rady Ministrów ds. Informatyzacji i Łączności wraz ze swoimi grupami roboczymi oraz jednostki odpowiedzialne za wdrożenie poszczególnych elementów Strategii. Powołana zostanie w ramach Komitetu Rady Ministrów ds. Informatyzacji i Łączności grupa robocza ds. implementacji Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Członkami grupy roboczej będą dyrektorzy departamentów merytorycznie odpowiedzialni za zagadnienia związane z realizacją Strategii w kluczowych ministerstwach, urzędach centralnych i urzędach wojewódzkich. Rolę doradczą i opiniodawczą przy realizacji Strategii pełnić będzie Rada Informatyzacji. 

Źródło: www.mswia.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika