Uczniowie do lektur, koniec z czytaniem bryków
Projekt nowej podstawy programowej w tym kanon lektur to gwarancja, że szkoła ma nauczyć, a nie tylko nauczać. Pięć obowiązkowych lektur w gimnazjum to nie żart, tylko obowiązek ucznia, żeby te lektury przeczytać, a nauczyciela, żeby ucznia o nich nauczyć - mówił podczas konferencji prasowej w MEN wiceminister Zbigniew Marciniak.
W czwartek, 17 lipca obyła się w Ministerstwie Edukacji Narodowej konferencja, której tematem była lista lektur zawarta w nowym projekcie podstawy programowej. W konferencji poza wiceministrem Zbigniewem Marciniakiem wzięli też udział eksperci przygotowujący projekt prof. Sławomir Jacek Żurek, kierownik Katedry Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz dr. Krzysztof Biedrzycki z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Głos, jako niezależny ekspert, zabrał też prof. Krzysztof Mrowcewicz z Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.
Nowa podstawa ma umożliwić tworzenie programów autorskich, ale też ustala to, co będzie wymagane od ucznia na danym etapie kształcenia. - Jeżeli uczeń ma w ciągu roku przeczytać pięć książek to musi je przeczytać. I tu nie ma żartów. - zapowiedział minister Marciniak.
Według prof. Sławomira Żurka, który kierował zespołem przygotowującym projekt podstawy dotyczący części humanistycznej, w tym kanonu lektur, uczeń powinien mieć umiejętność interpretacji i analizy pism kultury. - Kanon lektur ma zilustrować to co zawiera podstawa programowa i opisuje dokładnie to co polonista powinien zrobić i czego od ucznia wymagać. - tłumaczył prof. Żurek.
Wszystkie wymagania w zaproponowanym projekcie mają taki układ, który ugruntowuje umiejętności na kolejnych etapach nauczania. - Idea polega na tym, aby polonista w szkole ponadgimnazjalnej zaufał poloniście na poziomie gimnazjalnym poprzez jasny zapis prawny, który będzie pokazywał, czego polonista na wcześniejszym etapie nauczył - dodał.
Prof. Sławomir Żurek i wiceminister Zbigniew Marciniak zwracali uwagę, że w preambule dokumentu zapisano wagę języka polskiego w całym procesie nauczania. -Język polski jest najważniejszym przedmiotem. Jest to podstawa która ugruntowuje kolejne działania dziecka w procesie edukacji. Nauczyciele innych przedmiotów też będą mieli obowiązek kształtowania umiejętności posługiwania się mową ojczystą.- podkreślał prof. S Zurek.
Według innego ze współtwórców kanonu dr Krzysztofa Biedrzyckiego z Uniwersytetu Jagiellońskiego zaproponowane lektury są dostosowane do kolejnych etapów nauczania. W szkole podstawowej pojawią się lektury przyjazne i łatwe w czytaniu. W gimnazjum będą wprowadzone stopniowo ambitniejsze pozycje. W szkole ponadgimnazjalnej pojawią się już arcydzieła literatury. - Im niższy szczebel szkoły tym większą swobodę doboru lektur będzie miał polonista. Bo na niższym poziomie uczymy umiejętności a na wyższym wiedzy. - tłumaczył dr K. Biedrzycki.
Dr K. Biedrzycki zauważył też, że czytanie tekstów literacki w częściach nie jest niczym nowym. - Z naszej strony nie ma tutaj rewolucji. Praktyka czytania w częściach była obecna w dotychczasowej podstawie i jest obecna także we wszystkich krajach Europy Zachodniej oraz w Stanach Zjednoczonych - powiedział.
Obecny w czasie konferencji, niezależny ekspert nie biorący udziału w pracach nad projektem prof. Krzysztof Mrowcewicz zauważył, że nie jest możliwe stworzenie kanonu lektur, który wszystkim będzie odpowiadał.
- Mnie ten projekt przekonał właśnie z tego względu, że da się go wyegzekwować. Teraz żyjemy w fałszywym świecie, w którym lektur jest niby więcej, ale 80 proc. uczniów i tak ich nie czyta, ich wiedza pochodzi ze skrótów i bryków - podkreślał prof. Mrowcewicz.
Według prof. K. Mrowcewicza zmniejszenie liczby lektur, pozwoli zyskać czas na ich omawianie i w ten sposób podwyższy się poziom ich znajomości.
Projekt stworzonej przez 100 osobowy zespól ekspertów nowej podstawy programowej, w tym kanon lektur został po raz pierwszy zaprezentowany przez MEN w połowie kwietnia br. Od tego czasu do połowy czerwca był poddawany konsultacjom społecznym, m.in. odbyły się spotkania ze środowiskami oświatowymi w każdym województwie. Ministerstwo zbierało też uwagi poprzez stronę internetową.
Nowy projekt, już po konsultacjach ministerstwo przedstawiło 11 lipca br. Projekt podstawy wraz z kanonem lektur jest dostępny na stronie MEN http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/.
Źródło: www.men.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?