Uzdrowiska wznawiają swoją działalność
Od 15 czerwca uzdrowiska wznawiają swoją działalność. Pacjenci, którzy oczekują na leczenie uzdrowiskowe będą mogli je rozpocząć lub kontynuować w przypadku, gdy byli zmuszeni przerwać leczenie z powodu pandemii.
Przerwałeś leczenie lub nie mogłeś skorzystać ze skierowania do sanatorium? Od 15 czerwca będziesz mógł już się leczyć, pod warunkiem, że nie jesteś zakażony koronawirusem.
Dla kogo leczenie uzdrowiskowe? Kto pojedzie w pierwszej kolejności?
Leczenie uzdrowiskowe na podstawie potwierdzonego w oddziale wojewódzkim skierowania będzie przysługiwać tym pacjentom, którzy:
- mają potwierdzone skierowanie na leczenie uzdrowiskowe po 15 czerwca - realizacja odbywa się na podstawie tego skierowania,
- mieli rozpocząć leczenie w okresie od 14 marca do 14 czerwca,
- musieli przerwać leczenie uzdrowiskowe z powodu pandemii (turnus leczniczy trwał poniżej 15 dni),
oraz kolejnym pacjentom oczekującym na rozpoczęcie leczenia.
Możesz zatem podjąć leczenie uzdrowiskowe, jeśli:
- masz potwierdzone w oddziale wojewódzkim skierowanie na leczenie uzdrowiskowe po 15 czerwca
- miałeś rozpocząć leczenie w okresie od 14 marca do 14 czerwca. Jeśli do tej pory tego nie zrobiłeś, odeślij skierowanie, a oddział NFZ wyznaczy Ci nowy termin
- musiałeś przerwać pobyt z powodu pandemii, a Twoje leczenie trwało krócej niż 15 dni. Sanatorium skontaktuje się z Tobą w sprawie dokończenia turnusu.
Ważne!
Warunkiem rozpoczęcia leczenia jest negatywny wynik testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2.
Jeśli więc chcesz wyjechać do sanatorium, musisz mieć – oprócz potwierdzonego skierowania na leczenie – negatywny wynik testu na obecność koronawirusa.
Testy
Testy będzie można wykonać nie wcześniej niż 6 dni przed terminem rozpoczęcia leczenia uzdrowiskowego w punktach pobrań zwanych drive-thru. Testy sfinansuje Narodowy Fundusz Zdrowia. Podstawą do wykonania testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 jest skierowanie na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową.
O tym, gdzie wykonać takie badanie pacjenta poinformuje pisemnie właściwy oddział wojewódzki NFZ. Oddział wskaże adresy punktów pobrań oraz godziny, w których osoba oczekująca na rozpoczęcie leczenia uzdrowiskowego, będzie mogła poddać się badaniu.
Wynik testu przed wyjazdem przekaże pacjentowi uzdrowisko, do którego pacjent został skierowany. W przypadku negatywnego wyniku testu - uzdrowisko potwierdzi telefonicznie rozpoczęcie leczenia.
Zapoznaj się z zarządzeniem Prezesa NFZ Nr 77/2020/DSM
Gdzie wykonać test?
Test wykonasz w mobilnym punkcie pobrań (drive&go-thru). Adres punktu oraz godziny jego pracy otrzymasz od Twojego oddziału wojewódzkiego NFZ. Informacje te znajdziesz także na stronie internetowej oddziału oraz na portalu pacjent.gov.pl
Test diagnostyczny jest dla Ciebie bezpłatny.
Pamiętaj, by do punktu pobrań zabrać dowód osobisty i pismo z NFZ, w którym jest wskazany termin leczenia w sanatorium.
Szczegółowe informacje oraz adresy punktów pobrań, w których można wykonać test, dostępne są na stronie Twojego oddziału NFZ:
- Województwo Dolnośląskie
- Województwo Kujawsko-Pomorskie
- Województwo Lubelskie
- Województwo Lubuskie
- Województwo Łódzkie
- Województwo Małopolskie
- Województwo Mazowieckie
- Województwo Opolskie
- Województwo Podkarpackie
- Województwo Podlaskie
- Województwo Pomorskie
- Województwo Śląskie
- Województwo Świętokrzyskie
- Województwo Warmińsko-Mazurskie
- Województwo Wielkopolskie
- Województwo Zachodniopomorskie
Kiedy wykonać test?
Test możesz wykonać nie wcześniej niż 6 dni przed terminem rozpoczęcia leczenia uzdrowiskowego. Pójdź tam od razu szóstego dnia przed wyjazdem, bo bez wyniku nie możesz rozpocząć turnusu.
Jak odebrać wynik testu?
Przed wykonaniem testu skontaktuj się z sanatorium, do którego jedziesz (jego nazwa znajduje się na skierowaniu) i podaj swój aktualny numer telefonu. Sanatorium poinformuje Cię telefonicznie o wyniku testu. Zrobi to przed Twoim wyjazdem.
Wyniki testu znajdziesz też na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta.
Bezpłatna infolinia NFZ
Skorzystaj z Telefonicznej Informacji Pacjenta. Zadzwoń pod bezpłatny numer 800 190 590. Infolinia jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?