Więcej praw dla pasażerów autokarów
Zwrot ceny biletu, zakwaterowanie lub posiłki i napoje będą musieli zapewnić pasażerom przewoźnicy, którzy nie wywiążą się ze swoich obowiązków. Unia Europejska domaga się poprawy standardów usług transportowych.
Od 1 marca wejdzie w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. Celem regulacji jest zapewnienie konsumentom ochrony na terenie wszystkich państw członkowskich oraz ujednolicenie zasad w tym zakresie.
Przede wszystkim w przypadku opóźnienia autokaru o ponad 2 godziny lub nadkompletu pasażerów, konsumentom przysługują dwa prawa do wyboru. Pierwsze to możliwość kontynuowania podróży lub zmiany trasy do miejsca docelowego, bez dodatkowych kosztów, w najwcześniejszym możliwym terminie. Drugie natomiast to zwrot ceny biletu lub nieodpłatna podróż do miejsca rozpoczęcia podróży.
W przypadku, kiedy przewoźnik nie zapewni tych praw, klient może ubiegać się o odszkodowanie w wysokości połowy ceny biletu.
Istotny dla pasażerów jest również fakt, że w przypadku 1,5 godzinnego opóźnienia, przy czasie przejazdu planowanego na ponad 3 godziny, przewoźnik ma obowiązek zapewnić posiłek, przekąski i napoje. Gdy będzie konieczny pobyt na jedną lub więcej nocy, z winy przewoźnika, będzie on musiał zapewnić pokój hotelowy lub inne zakwaterowanie oraz transport do tego miejsca.
Jeżeli dojdzie do awarii, przewoźnik będzie musiał zagwarantować transport zastępczy. Przepisy dotyczą wszystkich regularnych usługodawców krajowych i transgranicznych, przewożących pasażerów na dystansie co najmniej 250 km.
(AH)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?