Wyniki kontroli funkcjonowania Poczty Polskiej podczas czerwcowego strajku

Prezentujemy komunikat Prezesa UKE dotyczący kontroli Poczty Polskiej w zakresie zapewnienia ciągłości świadczenia usług powszechnych w trakcie trwania strajku pracowników operatora w czerwcu br.:

Poczta Polska jako operator publiczny w myśl art. 46 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188 z późn. zm.) obowiązana jest do świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający:

  1. traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej;
  2. traktowanie przesyłki jako przesyłki z zadeklarowaną wartością;
  3. uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej lub kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym;
  4. przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłek lub kwot pieniężnych nadanych na poste restante.  

Należy również wziąć pod uwagę, że Poczta Polska jako operator publiczny nie może odmówić zawarcia umowy o świadczenie powszechnych usług pocztowych, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 Prawa pocztowego, w którym wymienione zostały przypadki kiedy operator odmawia zawarcia umowy o świadczenie usługi pocztowej albo może odstąpić od jej wykonania. Jednakże dotyczą one tylko tych sytuacji, gdy nie są spełnione wymagania dotyczące świadczenia usług pocztowych albo gdy zawartość lub opakowanie przesyłki naraża osoby trzecie lub operatora na szkodę.

Porady prawne

Mając powyższe na uwadze w dniach 9 - 11 czerwca 2008 r. wszystkie Delegatury UKE przeprowadziły kontrolę Poczty Polskiej, której celem było ustalenie organizacji procesu świadczenia usług pocztowych, a w szczególności ustalenie jej wpływu na ciągłość procesu świadczenia usług powszechnych, w związku z prowadzoną przez pracowników Poczty Polskiej akcją strajkową.

Kontrolą objęto okres od 1 do 11 czerwca br., tj. okres trwania akcji strajkowej ogłoszonej przez niektóre związki zawodowe działające w Poczcie Polskiej. Przeprowadzono ją w węzłach ekspedycyjno-rozdzielczych (WER) we Wrocławiu, Krakowie, Łodzi, Warszawie, Gdyni i Szczecinie oraz w 52 placówkach pocztowych I lub II klasy zlokalizowanych na terenie działania każdej z Delegatur UKE.

W trakcie kontroli stwierdzono, że spośród wszystkich skontrolowanych placówek pocztowych w strajku udział wzięło 26 jednostek, przy czym jedynie 2 urzędy były całkowicie niedostępne dla klientów.

Należy podkreślić, że jedynie w na terenie działania czterech Delegatur (Białystok, Kielce, Opole, Siemianowice Śląskie) nie stwierdzono prowadzenia akcji strajkowej, a wszystkie kontrolowane tam placówki pocztowe funkcjonowały w sposób niezakłócony, oczywiście z ograniczeniami wynikającymi z prowadzonej akcji strajkowej w innych rejonach i związanymi np. z możliwością wysyłania ładunków pocztowych do węzłów objętych akcja strajkową.

Odnośnie jednostek Poczty Polskiej (WER i placówek pocztowych) objętych akcją strajkową ustalono, że:

  1. kontrolowane WER-y funkcjonowały w ograniczonym zakresie determinowanym ilością strajkujących pracowników oraz możliwością zatrudnienia kwalifikowanego zastępstwa,
  2. kursy pocztowo-samochodowe realizowane były w zakresie od 20 do 60% planowanych,
  3. opracowany materiał był ekspediowany tylko w wybranych kierunkach,
  4. na terenie niektórych WER-ów udział w strajku brali ludzie spoza załogi Poczty Polskiej,
  5. wszystkie wyrywkowo skontrolowane w węzłach przesyłki (na podstawie stempli pocztowych) przekroczyły wyznaczone prawem terminy do doręczenia,
  6. poszczególne kontrolowane placówki w okresie strajku wypłacały jedynie w terminie renty i emerytury, natomiast nie wykonywały innych usług, bądź świadczyły je w ograniczonym zakresie (nie przyjmowano przesyłek rejestrowanych),
  7. kierownictwo kontrolowanych palcówek podejmowało działania organizacyjne zmierzające do minimalizacji negatywnych skutków prowadzonej akcji strajkowej dopiero w trakcie jej trwania,
  8. w kontrolowanych placówkach stwierdzono znaczne ilości przesyłek przeterminowanych.

Ustalono, że czynny udział w strajku wzięła tylko część pracowników Poczty Polskiej, co znacznie ograniczyło powstałe nieprawidłowości, jak też zmniejszyło uciążliwości wynikające z prowadzonej akcji strajkowej dla użytkowników usług pocztowych. Jednakże tzw. „wąskim gardłem" okazała się logistyka (transport), której nieprawidłowe funkcjonowanie w wielu rejonach kraju doprowadziło do całkowitego lub częściowego braku dostępu do usług pocztowych.

W świetle ustaleń kontroli należy podkreślić, że niewątpliwie akcja strajkowa stanowi poważne zagrożenie dla ciągłości świadczenia usług pocztowych. Przy czym trzeba zwrócić uwagę, że skutki ostatniego strajku byłyby znacznie większe, gdyby do strajku przystąpiła większa grupa pracowników lub zostałby ogłoszony strajk generalny w Poczcie Polskiej.

Wobec powyższego należy podkreślić, że Poczta Polska powinna mieć opracowane stosowne procedury działania, które winny być stosownie wdrażane w sytuacji prowadzenia akcji strajkowej przez pracowników w danym rejonie obsługi.

Aktualny zakres stosowania oraz sposób wdrażania działań zmierzających do minimalizacji (lub eliminacji) zagrożeń przez Kierownictwo Poczty Polskiej i szefów poszczególnych jednostek organizacyjnych w regionach (w szczególności dla klientów indywidualnych, ale także dla administracji publicznej, sądów, prokuratury i podmiotów gospodarczych) nie jest wystarczający dla zapewnienia społeczeństwu prawidłowej ciągłości świadczenia usług powszechnych. Trzeba zwrócić uwagę, że Kierownictwo Poczty Polskiej i poszczególnych jednostek organizacyjnych (mimo, iż organizacje związkowe od kilku miesięcy otwarcie groziły ogłoszeniem strajku) analizowało sytuację i podejmowało działania mające na celu przywrócenie świadczenia usług dopiero w momencie krytycznym poprzez np. poszukiwanie zastępczych środków transportu z firm zewnętrznych lub wykorzystywanie prywatnych samochodów pracowników nie biorących udziału w strajku, delegowanie pracowników administracji do prac rozdzielczo-ekspedycyjnych.

Przeprowadzona przez Delegatury UKE kontrola dowiodła, że operator publiczny nie jest dostatecznie przygotowany do wypełniania obowiązku prowadzenia działalności w sposób zapewniający ciągłość świadczenia usług pocztowych oraz spełniających określone standardy wynikające ze statusu operatora publicznego.

W związku z powyższymi ustaleniami kontroli, Prezes UKE zwróci się do Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej z wystąpieniem o opracowanie stosownych procedur działania, mających na celu zapewnienie ciągłości świadczenia powszechnych usług pocztowych w sytuacji ogłoszenia strajku w przedsiębiorstwie.

Źródło: www.urtip.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika