Zalew Wiślany zostanie połączony z Zatoką Gdańską
Swobodna żegluga i bezpieczeństwo
Ustawa z dnia 24 lutego 2017 r. o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską ma na celu usprawnienie przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną.
Przedsięwzięcie to ma umożliwić swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego. Budowa kanału żeglugowego realizowana będzie przede wszystkim ze względu na interes publiczny, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa państwa.
Zasady realizacji inwestycji
Ustawa określa zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji, w tym m.in.:
- postępowanie poprzedzające wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej,
- tryb i organ właściwy do wydania tej decyzji,
- niezbędne elementy takiej decyzji i dalszą procedurę odwoławczą,
- skutki wydanej decyzji w odniesieniu do innych organów administracji publicznej, czy też państwowych jednostek organizacyjnych, a także podmiotów prawa cywilnego dysponujących prawami do nieruchomości, które zostaną objęte decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej.
Zgodnie z przedmiotową ustawą infrastruktura dostępowa obejmuje instalacje, urządzenia i obiekty niezbędne do wybudowania i funkcjonowania drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Ustawa wprowadza ułatwienia i szczególne rozwiązania prawne, których celem jest skrócenie rzeczywistego czasu trwania postępowań administracyjnych, które muszą zostać przeprowadzone przed przystąpieniem do budowy nowej drogi wodnej.
Organem powołanym do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej będzie Wojewoda Pomorski, zaś ze względu na to, że część przedsięwzięć związanych z budową planowanej drogi wodnej będzie zlokalizowana w województwie warmińsko-mazurskim, wydanie decyzji dotyczącej tego typu inwestycji będzie musiało zostać poprzedzone konsultacjami z Wojewodą Warmińsko-Mazurskim.
Jednocześnie ustawa zakłada, że wszelkie kwestie związane z oddziaływaniem na środowisko, zostaną rozstrzygnięte w toku oceny oddziaływania na środowisko w ramach decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Organem właściwym w tym zakresie będzie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie, zaś Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku ma pełnić w tym przypadku rolę organu opiniodawczego. Taki podział kompetencji wiąże się z tym, że znacząca większość elementów architektoniczno-budowlanych składających się na projekt będzie znajdować się w granicach województwa pomorskiego, podczas gdy obszarowo inwestycja będzie położona w przeważającej mierze w województwie warmińsko-mazurskim.
Zgodnie z przepisami ustawy inwestorem ma być Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Od kiedy nowe przepisy będąobowiązywały?
Przedmiotowa ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Sejm już przyjął też niedawno ustawę ws. przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin
Ustawa w sprawie przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5m została przygotowana, aby usprawnić przygotowania i realizację inwestycji poprawiającej dostęp do portu morskiego w Szczecinie. Inwestycja realizowana będzie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (wartość inwestycji ok. 1 mld 385 mln zł – w tym 85 proc. ze środków unijnych i 15 proc. ze środków z budżetu państwa). Ma być zrealizowana do 2022 roku.
Inwestycja ta ma charakter strategiczny dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa. Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra jest niezbędna dla rozwoju morskich portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, a tym samym zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na torze wodnym.
Minister Rozwoju i Finansów decyzją z początku stycznia br. zapewnił fundusze na realizację przedsięwzięcia.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?