Zasady przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym i zwolnienia z obowiązku kwarantanny kierowców zawodowych w transporcie międzynarodowym

Od 1 czerwca 2020 r., zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, obowiązuje nakaz określonego sposobu przemieszczania się w przewozie drogowym osób. Nakaz ten dotyczy przewozu w tym samym czasie nie więcej osób niż wynosi liczba miejsc siedzących albo połowa liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, określonych w dokumentacji technicznej lub dokumentacji techniczno-ruchowej środka transportu albo pojazdu, przy jednoczesnym pozostawieniu co najmniej połowy miejsc siedzących niezajętych.

Porady prawne

Zmiany dotyczące środków transportu publicznego

Od 1 czerwca 2020 r. obowiązuje nakaz określonego sposobu przemieszczania się w przewozie drogowym osób. Dotyczy on przewozu w tym samym czasie nie więcej osób niż wynosi liczba miejsc siedzących albo połowa liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, określonych w dokumentacji technicznej lub dokumentacji techniczno-ruchowej środka transportu albo pojazdu, przy jednoczesnym pozostawieniu co najmniej połowy miejsc siedzących niezajętych.

- "Zmiany dotyczące środków transportu publicznego, które wprowadziliśmy w ramach IV etapu odmrażania polskiej gospodarki, były wyczekiwane przez branżę transportową. Odpowiadamy w tej sposób na apele przedsiębiorców. Zależy nam na tym, aby – na ile to możliwe – mogli oni wracać do normalnej działalności" – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber. 

Nakaz ten dotyczy wszystkich krajowych i międzynarodowych, publicznych i niepublicznych, zarobkowych i niezarobkowych przewozów drogowych autobusami. Ograniczeń tych nie stosuje się w odniesieniu do środków transportu specjalnego przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych.

Zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny 

Zgodnie z ww. rozporządzeniem od 30 maja 2020 r. nie stosuje się obowiązku odbycia kwarantanny w przypadku przekraczania granicy RP w ramach wykonywania czynności zawodowych przez:

  • kierowców wykonujących przewóz drogowy w ramach międzynarodowego transportu drogowego lub międzynarodowego transportu kombinowanego w rozumieniu odpowiednio art. 4 pkt 2 i 14 ustawy o transporcie drogowym;
  • kierowców wykonujących przewóz drogowy w ramach międzynarodowego transportu drogowego lub międzynarodowego transportu kombinowanego w rozumieniu odpowiednio art. 4 pkt 2 i 14 ustawy o transporcie drogowym powracających z zagranicy albo przejeżdżających przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tranzytem innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport drogowy:
    • w celu odbioru odpoczynku, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo innego państwa,
    • po odebraniu za granicą odpoczynku, o którym mowa w rozporządzeniu wymienionym w lit. a, oraz po przerwie w świadczeniu pracy w okolicznościach wskazanych w art. 31 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców;
  • kierowców wykonujących przewóz drogowy pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy;
  • kierowców wykonujących przewóz drogowy pojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą w zarobkowym międzynarodowym transporcie drogowym osób. 

Zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy również kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, który legitymuje się świadectwem kierowcy.

Kierowcy wracający z zagranicy innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport drogowy powinni okazać funkcjonariuszowi Straży Granicznej:

  • krajowe lub wspólnotowe prawo jazdy z wpisem - kodem 95, który potwierdza uzyskanie świadectwa kwalifikacji zawodowej kierowcy,
  • świadectwo kierowcy, w sytuacji kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Kierowcy będący obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej powinni dodatkowo uprawdopodobnić okoliczność zatrudnienia u przedsiębiorcy poprzez okazanie dowodu (np. zaświadczenia, umowy o pracę) zatrudnienia wystawionego przez pracodawcę, w formie papierowej lub elektronicznie. W sytuacji uniemożliwiającej okazanie ww. dowodu, okoliczność zatrudnienia może być wyjątkowo potwierdzona pisemnym oświadczeniem kierowcy.

Wszyscy kierowcy zawodowi będący cudzoziemcami, wracający z zagranicy do Polski innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport drogowy, muszą wykazać prawo do pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 13 marca 2020 r. w sprawie czasowego zawieszenia lub ograniczenia ruchu granicznego na określonych przejściach granicznych. Jednocześnie świadectwo kierowcy jest wystarczającym dowodem legalnego zatrudnienia przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie kierowcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy przejeżdżający przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tranzytem innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport drogowy w celu odbioru odpoczynku w innym kraju albo po jego odebraniu za granicą, powinni przedstawić  funkcjonariuszowi Straży Granicznej odpowiednie zaświadczenie lub kopię umowy o pracę w wersji papierowej lub elektronicznej, prawo jazdy z kodem 95 lub prawo jazdy i kartę kwalifikacji kierowcy albo świadectwo kierowcy.

Kierowcy wykonujący przewóz drogowy pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy powinni uprawdopodobnić okoliczność związku przewozu drogowego z prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez okazanie funkcjonariuszowi Straży Granicznej:

  • wydruku z CEIDG/KRS, jeżeli kierowca jest jednocześnie przedsiębiorcą (w formie papierowej lub elektronicznej),
  • wydruku z CEIDG/KRS oraz dowodu zatrudnienia (np. zaświadczenia, umowy o pracę) wystawionego przez pracodawcę (w formie papierowej lub elektronicznej),
  • w przypadku dokumentów wydanych za granicą powinny być one analogiczne z ww. dokumentami.

W sytuacji uniemożliwiającej okazanie ww. dowodu, okoliczność prowadzenia działalności gospodarczej/zatrudnienia może być wyjątkowo potwierdzona pisemnym oświadczeniem kierowcy.

Kierowcy wykonujący przewóz drogowy w ramach zarobkowego międzynarodowego transportu drogowego osób pojazdami przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą przekraczając granicę państwową, są obowiązani udokumentować funkcjonariuszowi Straży Granicznej wykonywanie transportu drogowego osób w ramach czynności zawodowych poprzez okazanie:

  • wydruku z CEIDG/KRS, jeżeli kierowca jest jednocześnie przedsiębiorcą (w formie papierowej lub elektronicznej),
  • wydruku z CEIDG/KRS oraz dowodu zatrudnienia (np. zaświadczenia, umowy o pracę) wystawionego przez pracodawcę (w formie papierowej lub elektronicznej),
  • w przypadku dokumentów wydanych za granicą powinny być one analogiczne z ww. dokumentami.

Loty krajowe wznowione!

Pierwszy lot po ponad dwóch miesiącach od zamknięcia przestrzeni nad Polską odbył się 1 czerwca 2020 r. o godz. 7:00 do Szczecina. Tamtejsze lotnisko czekają duże inwestycje oraz wsparcie, o czym na wspólnej konferencji prasowej mówili wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin i wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

1 czerwca 2020 r.  rozpoczął się pierwszy etap rozmrażania rynku lotniczego. Uruchomione zostały połączenia krajowe – loty na trasach między Warszawą i Szczecinem, Gdańskiem, Krakowem, Rzeszowem, Wrocławiem, Poznaniem i Zieloną Górą będą odbywać się w większości przypadków dwa razy dziennie. Pierwszy lot odbył się z warszawskiego Lotniska Chopina do szczecińskiego Goleniowa.

– "Stoimy u progu wyjścia z epidemii, przywracając kolejne sektory gospodarki. Branża lotnicza jest kluczowa dla rozwoju nowoczesnej gospodarki, jej dynamiczny rozwój może być prawdziwym kołem zamachowym, które pchnie Polskę do grona najbogatszych krajów świata. Dlatego zdecydowaliśmy się na uruchomienie programu pomocy, przeznaczonego dla polskich lotnisk. Jego wartość wynosi ponad 142 mln zł" – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała. 

W najbliższym czasie zakończą się uzgodnienia międzyresortowe projektu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów utrzymania minimalnej gotowości operacyjnej lotniska. Na podstawie tego dokumentu zarządzający lotniskiem będą mogli uzyskać rozliczenie kosztów utrzymania minimalnej gotowości operacyjnej lotniska. Pomoc dla lotnisk będzie wypłacana bardzo szybko – środki będą uruchamiane z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 w terminie 15 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku. Uprawnione do wsparcia będzie każde z 14 lotnisk, które prowadziły działalność operacyjną przed wybuchem epidemii.

Lotnisko w Goleniowie otrzyma rządowe wsparcie

– "Zdajemy sobie sprawę, jak dużą rolę spełniają lotniska w rozwoju gospodarczym regionów, a przez to całego kraju. Lokalne porty zwiększają atrakcyjność inwestycyjną, stanowią o przewadze konkurencyjnej w bardzo wielu branżach. Port Lotniczy Szczecin-Goleniów jest w tym zakresie bardzo dobrym przykładem – w ciągu ostatniej dekady podwoił liczbę obsługiwanych pasażerów, dlatego w pełni zasługuje na te i wszelkie przyszłe inwestycje" - dodał wiceminister Marcin Horała. 

Program pomocy dla lotnisk to nie jedyny element rządowego wsparcia dla szczecińskiego portu. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” w lipcu 2019 r. podpisało porozumienie z pozostałymi udziałowcami portu, w ramach którego w Goleniowie zostaną przeprowadzone inwestycje o łącznej wartości 110 mln zł. W ramach tych środków zostaną sfinansowane m.in.:

  • zakup i montaż naziemnego oznakowania nawigacyjnego,
  • wymiana urządzeń do kontroli bezpieczeństwa,
  • rozbudowa terminalu pasażerskiego oraz
  • remont i poszerzenie istniejących parkingów. 

Środki na inwestycje zostaną uruchomione po dokonaniu notyfikacji do Komisji Europejskiej.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika