Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Odpowiedź na pytanie zależy od określenia "charakteru" tego biura. Oddział przedsiębiorcy został zdefiniowany w art. 4 pkt 6 ustawy Prawo działalności gospodarczej, zgodnie z którym oddziałem jest wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej wykonywana przez przedsiębiorcę poza głównym miejscem wykonywania działalności. Zgodnie z tą definicją nie można uznać za oddział biura, które jest w istocie tylko dodatkowym punktem obsługi klientów, a nie zostało wyodrębnione od zakładu głównego przez własną strukturę, samodzielność finansową, odrębną księgowość (nie jest osobnym działem przedsiębiorstwa). Projekt ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, który obecnie stanowi przedmiot prac Sejmu zachowuje dotychczasowe brzmienie definicji oddziału. W wypadku, gdy biuro jest na tyle wyodrębnione organizacyjne i posiada cechę samodzielności, istnieje obowiązek wpisu oddziału w Krajowym Rejestrze Sądowym.