Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych ani rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty nie regulują konkretnego terminu w jakim nowy dowód osobisty powinien być wydany. W tej sytuacji należy odwołać się do ogólnych przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z którymi sprawa powinna być załatwiona niezwłocznie, nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (art. 35 kpa). Jak wynika z analizy informacji przedstawionych na stronach internetowych różnych gmin, maksymalny termin wydania nowych dowodów został oznaczony jako 30 dni. Na niezałatwienie sprawy w terminie przysługuje zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia – w tym wypadku do wojewody (art. 36 kpa).