Firma kurierska nie chce uznać reklamacji za zniszczony towar.
Pytanie:
"Potrzebuję Państwa pomocy w zakresie opinii prawnej. Sprawa dotyczy odrzucenia reklamacji przez firmę kurierską. Nasz klient zamówił u nas telewizor led 50 cali. Paczkę z telewizorem wysłaliśmy kurierem z dodatkową opcją ubezpieczenia. Według informacji od naszego klienta pudełko dotarło do niego z wyraźnymi uszkodzeniami. Postanowił więc sprawdzić telewizor przy kurierze. Okazało się że telewizor też doznał uszkodzeń mechanicznych. Kurier sporządził protokół i zabezpieczył przesyłkę. Sprawa została zgłoszona do firmy kurierskiej, niestety dostaliśmy odpowiedź negatywną dotyczącą zwrotu pieniędzy za uszkodzony towar. Co w takiej sytuacji mamy zrobić? "
Odpowiedź prawnika: Firma kurierska nie chce uznać reklamacji za zniszczony towar.
Niniejsza opinia zostaÅ‚a sporzÄ…dzona na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz. U. 1964 r., nr 16, poz. 93, dalej k.c.), ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku Prawo przewozowe (tekst jednolity: Dz. U. 2012 r. poz. 1173, dalej u.p.p.) oraz aktualnych komentarzy doktryny i orzecznictwa odnoszÄ…cych siÄ™ do rozpatrywanych kwestii.
1. Odrzucając złożoną przez Państwa reklamację, firma kurierska stwierdziła, iż powstała szkoda została zgłoszona dopiero po dokonaniu odbioru przesyłki.
2. ZasadÄ… jest, że sprzedawca jest odpowiedzialny z tytuÅ‚u rÄ™kojmi za wady fizyczne, które istniaÅ‚y w chwili przejÅ›cia niebezpieczeÅ„stwa na kupujÄ…cego lub wynikÅ‚y z przyczyny tkwiÄ…cej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili (art. 559 k.c.).
W Państwa sytuacji momentem przejścia powyższego ryzyka na kupującego było wydanie mu rzeczy lub wydanie rzeczy kurierowi (wtedy ryzyko przechodzi na kuriera).
Gdy tak ja w tym przypadku kupującym jest przedsiębiorca, przede wszystkim ma on obowiązek sprawdzenia towaru przy jego wydaniu lub niezwłocznie po tym zdarzeniu. Ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić o wadzie pod rygorem utraty uprawnień z rękojmi (art. 563 k.c.).
W tym przypadku kupujący zawiadomił Państwa o wadzie rzeczy, czym dopełnił swojego ustawowego obowiązku. Tym samym zasadnym było zgłoszenie przez niego wadliwości produktu.
3. OdnoszÄ…c siÄ™ do kluczowego w niniejszej sprawie zagadnienia (wydanie towaru przez kuriera), jak wskazaliÅ›my powyżej, w momencie przekazania rzeczy kurierowi, ryzyko uszkodzenia towaru lub wystÄ…pienia innej wady przechodzi na kuriera. Zasada ta wynika z powoÅ‚anego wyżej przepisu art. 559 k.c. w zw. z art. 544 § 1 k.c., zgodnie z którym:
§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesÅ‚ana przez sprzedawcÄ™ do miejsca, które nie jest miejscem speÅ‚nienia Å›wiadczenia, poczytuje siÄ™ w razie wÄ…tpliwoÅ›ci, że wydanie zostaÅ‚o dokonane z chwilÄ…, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzyÅ‚ jÄ… przewoźnikowi trudniÄ…cemu siÄ™ przewozem rzeczy tego rodzaju.
KonsekwencjÄ… powyższego jest treść art. 545 § 2 k.c.:
§ 2. W razie przesÅ‚ania rzeczy sprzedanej na miejsce przeznaczenia za poÅ›rednictwem przewoźnika, kupujÄ…cy obowiÄ…zany jest zbadać przesyÅ‚kÄ™ w czasie i w sposób przyjÄ™ty przy przesyÅ‚kach tego rodzaju; jeżeli stwierdziÅ‚, że w czasie przewozu nastÄ…piÅ‚ ubytek lub uszkodzenie rzeczy, obowiÄ…zany jest dokonać wszelkich czynnoÅ›ci niezbÄ™dnych do ustalenia odpowiedzialnoÅ›ci przewoźnika.
Ustalenie odpowiedzialności kuriera może obywać się na podstawie regulacji u.p.p. Niestety, przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia, chyba że szkodę niedającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem. Przykładowo wskazujemy treść art. 87 u.poczt.
Jeżeli w wyniku rozpatrzenia takiej reklamacji kurier nie stwierdził nieprawidłowości po swojej stronie, kupujący może skierować roszczenia do sprzedawcy na zasadach wyłożonych w pkt 2.
PaÅ„stwo jako sprzedawca uzyskali dodatkowe zabezpieczenie od kuriera, poprzez ubezpieczenie przesyÅ‚ki. Warunki uznania reklamacji wskazane w § 7 pkt 11 Regulaminu sÄ… jednak analogiczne do tych, które wskazano w u.p.p. i u.poczt. BiorÄ…c zatem pod uwagÄ™ samÄ… treść protokoÅ‚u szkody. stwierdzić trzeba, iż stanowisko prezentowane przez firmÄ™ kurierskÄ… jest uzasadnione.
Kwestia relacji miÄ™dzy PaÅ„stwem jako sprzedawcÄ… a kurierem w zakresie odszkodowania z sytuacjÄ™ podanÄ… w pytaniu jest zależna od rodzaju umowy miÄ™dzy z kurierem oraz okolicznoÅ›ci sprawy. Nie znamy niestety treÅ›ci umowy jakÄ… zawarli PaÅ„stwo z kurierem, jednak jeÅ›li domniemujemy, iż § 7 pkt 11 Regulaminu zostaÅ‚ zacytowany w sposób prawidÅ‚owy.
4. Aby skutecznie dochodzić w postÄ™powaniu sÄ…dowym swoich roszczeÅ„ w stosunku do firmy kurierskiej, musieliby PaÅ„stwo wykazać, że protokóÅ‚ szkody nie zawiera informacji zgodnych z rzeczywistoÅ›ciÄ…. Z pewnoÅ›ciÄ… bÄ™dzie to trudny dowód do przeprowadzenia, niemniej jest to część ryzyka prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej sprzedaży rzeczy ruchomych. Dowodem w tej sprawie mogÅ‚yby być zeznania kupujÄ…cego, który potwierdziÅ‚by, że protokóÅ‚ szkody zostaÅ‚ sporzÄ…dzony bezpoÅ›rednio przy odbiorze przesyÅ‚ki, a nie dopiero po przesÅ‚aniu informacji telefonicznej. Dowodem w postÄ™powaniu sÄ…dowym mogÄ… być także zeznania samego kuriera.
Ewentualnie, można by dowodzić, że szkody nie daÅ‚o siÄ™ z zewnÄ…trz zauważyć. Wówczas jednak także trzeba by wykazać, że szkoda powstaÅ‚a w czasie miÄ™dzy przyjÄ™ciem przesyÅ‚ki do przewozu a jej wydaniem. Również w takim przypadku zasadnym bÄ™dzie dysponowanie oÅ›wiadczeniem kupujÄ…cego.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?