Gwarancja dystrybutora
Pytanie:
"Chciałbym sprzedawać w internecie produkty z segmentu elektroniki użytkowej i zaopatrywać się w te produkty w \"zwykłym\" sklepie. Czy mogę podbić i wypełnić kartę gwarancyjną kiedy nie jestem autoryzowanym dystrybutorem (przedstawicielem) producenta i nie wiążą mnie z nim żadne umowy handlowe? Czy taka gwarancja będzie ważna? Dodatkowe założenia opisanej sytuacji: 1) posiadam zarejestrowaną działalność gospodarczą 2) otrzymałem w sklepie nie podbitą i nie wypełnioną kartę gwarancyjną 3) w karcie gwarancyjnej nie ma zastrzeżeń co do wyżej opisanej sytuacji "
Odpowiedź prawnika: Gwarancja dystrybutora
Z przepisów kodeksu cywilnego wynika, że dokument gwarancyjny wystawia sprzedawca (art. 577 kc). Z reguły gwarancji udziela producent sprzedawanej rzeczy – mamy wówczas do czynienia z tzw. gwarancją fabryczną. Z literalnego brzmienia przepisów wynika jednak, że gwarancji ma udzielać ten podmiot, który w ramach stosunku sprzedaży występować będzie jako strona sprzedająca.
Gdy między podmiotem dystrybuującym rzecz a jej producentem nie ma żadnych ustaleń w przedmiocie gwarancji, wydaje się, że dystrybutor mógłby udzielać gwarancji na sprzedawany przez siebie sprzęt elektroniczny. Oczywiśnie należy to rozumieć w ten sposób, że wszystkie obowiązki jako gwaranta będą wówczas ciążyć na Panu jako sprzedawcy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?