Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne). Poza tym sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej; w razie sprzedaży praw sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie praw (rękojmia za wady prawne). Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi tylko, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest co do zasady niedopuszczalne. Należy też podkreślić, że wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym. Jeśli zatem producent również dokonuje sprzedaży tych rzeczy, odpowiada z tytułu rękojmi względem kupującego. Natomiast gwarancję jakości sprzedający udziela z własnej woli i nie jest do tego zobowiązany. Gwarancja bowiem nie wynika z mocy samego prawa. Udzielenie gwarancji jest uzależnione od wydania dokumentu gwarancyjnego kupującemu – karta gwarancyjna.
Prosimy również o zapoznanie się z poradami pod tytułem:
Rękojmia za wady towaru poza sprzedażą konsumencką
Rękojmia a gwarancja