Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
Z kolei art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Zatem, ponieważ art. 29 ust. 4 ustawy o VAT wprost mówi o rabatach i uznanych reklamacjach, a wskazany wyżej przepis rozporządzenia właśnie w takich przypadkach nakazuje wystawienie faktury korygującej, w przypadku obniżenia ceny na skutek uznanej reklamacji sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą.
Polecamy również lekturę porady: Faktury i noty korygujące oraz duplikaty faktur